Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1092 ggr
BunnyWunny
0

Vanvård på djuraffär?

Hej idag var jag på djuraffären och fick se en, tja en ganska hemsk sak, eller inte blod eller något men en kanin satt där i buren utråkad och det värsta är att den har varit där sen i Januari. ingen köper den, den bara ligger i buren, får inga grönsaker eller något sånt och ingen Motion heller. Finns det någonting man kan göra i en sån här situation??

Always <3

natha-mjau
0

ring och prata med en djurskyddsinspektör!
att kaninen fått vara kvar där så länge.. Här rear de ut dem efter 1 månad, är de ingen som köper dem då åker de tillbaka till uppfödaren så får den göra vad den vill med den…..

Fridaaaa
0

Grönsaker är inte så konstigt om det inte är där, för många djuraffärer ger på morgonen innan öppning men hö & vatten ska ju finnas där.
Men ring och anmäl.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

minaninar
0

Grönsaker ska ju inte heller finnas för mkt och precis som #2 sa, så gör det i den djuraffär jag köpte min i alla fall, då får de dessutom springa fritt nån timme i en avgränsad del av butiken o motionera. Det är ju möjligt att den här får det också? Men för alldel, ring och anmäl som #1 o 2 sa, det är väl som med barn, det räcker väl med misstanke, så får de utreda saken?

[Luppa]
0

Finns nog inte mycket en anmälan kan göra tyvärr. Finns ingen lag som säger att kaninen ska ha grönsaker eller ens få komma ut ur buren…

Norberg90
0

Håller med #4

Det finns lixom inget att anmäla :/

Http://Angies-Kaniner,se

Lejonhuvad Kanin i Zobel Blå, Zobel Blå Manteltecknad och Madagaskar.

Dvärgvädur i Viltgrå

mandyosv
0

Var glad att de inte avlivar dem när de blir för gamla

Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur

Hanna
3

Tycker nästan det är hemskare med djuraffärer som har "Just nu endast 150kr!". Tänk vad många impulsköp det blir då.

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

[Wera]
1

Det där klassas inte som vanvård så det finns inget att anmäla det kunde ha varit värre - exempelvis inget här eller smutsig bur eller att kaninen är ovårdad (långa klor etc)

Saeasco
0

Det är dåligt att lagar för kaniner är så slappa som det är. Det visar verkligen hur låg status djuren har hos oss.

Som Gandhi sa - man kan bedömma hur civiliserat ett samhälle utefter hur de behandlar sina djur.

/ N~

Leva med EDS - Min site om mitt medfödda syndrom

[Wera]
0

#8 skrev med mobilen, hö ska det stå inte här.

ellinor98
0

Men nog finns det väl ändå en lag om att kaninen ska få komma ut ur buren och motionera?!Förvånad

minaninar
0

Var det en vanlig bur? Hur stor tror du?

Jag tror inte det finns lag om att komma ut och motionera, men inte säker.Rynkar på näsan Men om du frågar dem om kaninen är ute något ur buren?

Jag vet den affär dä'r jag köpte min så är de ute o springer i en viss avspärrad del av lokalen på morgonen innnan öppningsdags, och det är ändå folk som har djurskötarutbildningar där, de är också relativt måna om djuren. Men sånt kan ju variera. Svårt att säga, det är bara du som har sett just det där stället.

[Luppa]
0

#11 Nej, jag tror faktiskt inte det.

mandyosv
0

Kaninen vet nog bara om att vara i sin bur, så den har nog ingen längtan efter att skutta på en äng t.ex. Men visst är det hemskt, får hoppas att den får ett hem snart.

Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur