problem... =(
jag tyckte att skalman var lite för stor innan. alltså jag tyckte att han kunde gå ner lite i vikt för att må så bra som möjligt. men nu, för bara en vecka sedan har han börjat gå ner lite för mycket i vikt.
innan vägde han ca 2,2 kg och efter att jag satte honom på en lite hårdare diet gick han ner till 2 kg. och det var perfekt. jag har inte vägt honom nu, men han har helt klart gått ner mycket mer.. man känner varenda kota och höft knoterna sticker ut!! när han skuttar så man riktigt hur det gå in vid magen. onormalt mycket in.
Jag har gett honom ca en halv dl pellets om dagen. plus hö och vatten och lite olika grönsaker då och då.. men nu när jag har märkt att han har rasat i vikt så har jag ökat med pelletsen och så har jag blandat i solrosfö och havre i pelletsen.
jag vet att man inte ska göra så att kaninen går upp och ner i vikt hela tiden.. dock kunde jag inte förutse detta ju. men jag tycker det är lite konstigt..
men men, nu får jag se om han går upp i vikt. annars får jag ringa veterinären.!! =(
BTW.på bilden är han normalviktig!
Medarbetare på Hundar.ifokus
Han kan inte ha fått mask då? Eller svårt att äta - bettfel?
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
hm, det kan ju hända att han fått mask!!! hur ser man det i avföringen eller? hur bahandlar man det !? hehe nu låter det som om du är en veterinär som jag frågar :P hehe.. men men jag ska ringa en vet !
hm, kanske kan det vara bettfelet, men jag klipper ju hans tänder ca två ggr i månaden för att de inte ska bli för långa.. :/ och han kan äta direkt efter man klippt dom. jag tror inte det gör mer ont än att klippa klorna, bara det att det är mer obehagligt. kanske..
#3: Maskarna behöver inte alltid synnas i avföringen. Avmaskningsmedel kan du köpa från apoteket, tex axilur brukar användas till kaniner som har mask.
Det kan ju vara bra att åka in till veterinären och kolla upp hans bakre tänder.
Hur mycket har han rasat i vikt?
#2: vadå ska man klippa Tänderna på en kanin???? har jag aldrig i mitt liv hört att man ska göra. om dom nu inte har blivit onaturligt långa.
tänderna på alla kaniner som jag har haft har varit hur bra som helst och dom har aldrig mått dåligt av att jag Inte klippt dom.
låter väldigt konstigt.
#4: Ja, man klipper bara tänderna på dom kaninerna som inte klarar sig om man inte klipper dom. Och det är ju bra att du bara haft kaniner med bra tänder och bra bett :) Men tyvärr har inte alla sån tur.
#4 Om kaninen har bettfel klipper man tänderna :)
- Mvh Emma
jag har kollat upp hans baktänder med gämna mellanrum för dom ser jag ju inte lika lätt.. så det är inte dom..
#4.. ja det låter kanske lite konstigt men tyvärr är det så att jag är tvungen att klippa dom. annars överlever han inte. men om man då som jag gör klipper dom så får han leva normalt endå! :)
men men, jag ska ringa veterinären imorgonbitti! för då är han där!
jag ska genast gå och kolla upp hur mycket han väger nu! :/

Gör det och pussa honom från mig.
/ Cissi, medarbetare på Kanin
www.frihetenskaniner.se
hehe.. #8. jadå har redan gjort det!
men men, nu vägde jag honom och han väger ca 1,5 kg… jag tycker endå det är ganska mycket han har gått ner.. eller vad tycker ni ?!!?

En dvärgvädur ska väl väga kring 2 kilo?
www.frihetenskaniner.se

Oj, nu trodde jag fel. De ska väga kring 1,4 - 1,9 kg, fast det är väl väldigt olika. Vet många dvärgvädurar som är väldigt stora och vissa är väldigt små.
www.frihetenskaniner.se
jo, och skalman är väldigt stor av sig för att vara dvv.. alltså han var perfekt när han vägde ca 2 kilo.. :/ och det ser precis ut som om jag har vanvårdat honom enligt mig… eftersom man ser hur magen går in och man känner varje revben och varje kota när man klappar honom, OCH höftbensknotarna eller vad de nu heter.. :( hm,,,,,,

Ifall man ser revbenen och kotorna och sådant så tycker jag att han är alldeles för smal.
Du kan ju rådfråga vetrinären?
www.frihetenskaniner.se

Men oj, hoppas vet kan tala om vad det är för problem!! det låter ju inte bra att han har tappat så mycket vikt.. Jag har sett att Dennis har blivit magrare oxå, men mycket ser det ju ut så, eftersom pälsen blivit tunnare och så behöver dom nog inte sina fettreserver lika när det blir varmare ute.
Håller tummarna för min favorit, Skalman!!!
tack alla.! =) jo jag hoppas att veterinären kan säga någt om det.. men han är ju precis som vanligt i tamprament och humör! han skuttar rundor och är glad som vanligt!
Du kan inte väga han ? Hulda känner man ben och så och hon väger som en teddydvärgvädur ska göra :) så tänkt om det är så =/
#16..va jag förstår inte ?

Moses väger också som han ska men man känner ryggrad mm.

Hoppas att vet. vet vad som har hänt och massor med kramar till er!! :)

Har han gått ner i vikt från 2kg rakt ner till 1,5kg så är det ju nått som inte stämmer! Jag menar han kan ju inte ha gått ner så mycket bara för att du har bantat honom lite…. och har han varit i bra hull utan att man känt revben mm. Ett halv kilo är ju mycket att bara gå ner sådär för en liten kanin!
Hoppas veterinären har ngt svar och att han snart är bättre!
Tycker också det verkar konstigt att han har gått ner så mycket i vikt. Hur gammal är han, tänkte om det kunde ha med åldern att göra? Annars kan det vara mask. Hoppas han inte går ner ännu mer bara. Bra att du ska ringa veterinären! Hoppas det går bra. Pussa o krama sötisen från mej också:)<3

Ska du ringa vet?
www.frihetenskaniner.se
jepps jag ska ringa honom i morgon direkt för att höra om jag kan få någon tid!
han har gått ner sucessivt från 2 kg till 1,5… inte bara så på två dagar. mjo jag tycker också det verkar vara lit mysko, bara för att man ändrar hans diet från knappt 1 dl per dag till en halv dl, ska ha han ju inte gå ner 25% av hans kroppsvikt.. hm..
men men, tack alla!! =)
#5 #6 #7 aha okej då hänger jag med. tänkte väl det. vart lite orolig där ett tag för det lät väldigt konstigt. men då förstår jag ju att de måste klippas om den inte kan äta ordentligt för då växer väl tänderna så han/hon intek an äta alls :(
är väl samma med de flesta gnagare? hade en råtta som inte kunde käka ordentligt och tänderna växte nästan ut ur munnen på henne :(
usch, ja jag funderar på att operera bort hans framtånder då jag är rädd att det lätt kan hända att det blir en spricka ner i tanden så att det blir inflammation.. men men får vänta och se lite!

Jag vägde mina 2 idag. Dennis väger ca 975 g o Andy väger nästan 1600 g! Så det är lite skillnad i vikt på dom 2!! Andy är ju för stor för att vara Hermelin rex, det har jag vetat ända sen jag köpte honom som liten. Men han har verkligen växt! ;) Dennis har blivit smalare nu i vår.. Han får INTE gå ner mer nu, eftersom han väger liite i underkant redan. Hermelinerna ska väga mellan 1-1½ kg har jag läst.
ååh, berätta hur det går…!
jo, nu ska ni få höra!!
jag ringde till veterinären och fick tid till i övermorgon.. men så igår kväll/natt.. vid 2 tiden så gick jag ut till honom för att se om han hade ätigt upp maten för en gångs skull.. och då såg jag att hela hans matskål var fullt med sniglar!!! alltså sådana utan skal, men inte mördarsniglar… jag tror dom heter skogssniglar!
det var 3 st äckligt stora och en lite mindre!! usch, jag blev riktigt äcklad!! men men, så pillade jag bort dom och tog ny mat och då skuttade skalman direkt dit och åt, som om han inte fått mat på flera dagar!!
och då kom jag på att jag har ju flyttat hans bur till ett mer skuggit ställe för ca 1½ vecka sedan och det var just då som han började med att gå ner i vikt!!
alltså, som jag tror så har han inte ätigt för det har varit sniglar i hans matskål på nätterna och jag ger alltid ny mat på kvällen!!
så jag flyttade tillbaka buren till där den stod innan för att se om det gör någon skillnad.. men men, jag ska endå åka till veterinären för säkerhets skull. hoppas att det blir bättre iaf, för nu har han börjat äta igen!!! =)