Sprattlar..
Jaa nu har Mozart (Min Jätte) blivit otroligt "sprattlig"..! Såfort jag ska hålla i honom eller ta upp honom så sprattlar han, och han är ju relativt stor nu så jag har enorma rivsår på armarna.. :S
Hur gör jag för att han inte ska sprattla när jag ska ta upp honom? Han gjorde inte det i början men har börjat med det nu på senare tid..
Jag har testat att hålla för ögonen medan jag bär upp honom, ifall att det skulle vara att han är höjdrädd, men det är det inte..
Han är helt underbar i buren, och när han väl är ute i rasthagen, men när jag tar upp honom så sprattlar han..
Vill ju kunna hålla i Mozart <3
/Photoniq
Hej!
Min Jätte sprattlar också, tror att dom kanske tycker att det är lite obehagligt att bli lyfta när dom är så pass tunga som dom är?
Har också märkt att han sprattlar mer ju närmare han kommer sin bur.
Men det du kan göra för att undvika stora rivsår på armarna är följande:
Långärmad tjock tröja.
Lyft kaninen "bakifrån",alltså du har kaninens rygg mot din mage och bröst, håll en hand runt bröstkorg/armhålor och en under rumpan på kaninen, på det viset så sparkar kaninen ut från din kropp och du slipper stora sår över hela dig, för dom har otroligt starka bakben.
Och jag vet hur ont det gör när kaninen får in en riktigt fem etta på en!
Lycka till!
Marie
Min jätte sprattlade också lite i början, men det hjälpte med att lyfta henne mycket och med stadig hand så hon blev van med det. Idag är det inga bekymmer med att bli omkringburen. Bry dig inte om att kaninen sprattlar, låt den göra det tills den tröttnar. Släpp inte ner honom innan han slutat.

Släpp inte ner han fören han har slutat :)

om du släpper ner honnom när han sprattlar så lär han sig att det hjälper att bli fri på det sättet då.
Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus

Hmm, min kanin sprattlade först, det ända jag gjorde var att ha rejäla handskar & tröjor på mig!! Det hjälpte, håll på mycket med honom, kanske tar du bort (om du har innekanin) buröverdelen så att det inte blir lika högt att lyfta ! :D

Mina jättar sprattla också otroligt mkt. Tror inte att dom gillar att man går runt och bär på dom . men nu har dom lugnat sig , och sprattlar inte alls lika mkt, vet ej vfr .

:)
Min sprattlar också :(

Skönt att det tar sig Photoniq!
/ Cissi, medarbetare på Kanin
www.frihetenskaniner.se
Alfed sprattlar oxå,men bara när man ska släppa ner honom i buren,när man håller honom så e det inte så mkt…Har massor med rivsår på händerna…Hoppas det löser sig med din jätte Photoniq XD
Bra att det blir bättre, kan ju vara jobbigt att hålla i en sån jätte :P
- Mvh Emma

Gjorde precis som tidigare nämts, att hålla i honom tills han slutar. Nu kan man bära Moses hursomhelst. Liggandes på rygg i famnen, sitta på axeln mm :)

naaaw, sitta på axeln? XD