Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 694 ggr
ninor
0

Lagom ålder?

Vet att det finns liknande trådar men tyckte inte riktigt att jag hittade svaret där…

Hur som helst har jag två kaniner som jag hade tänkt para i sommar, men på grund av honans ålder är jag lite osäker på när bästa tidpunkten egentligen är. För mig vore det bästa att para henne när hon är 6 månader, då kommer ju ungarna när hon är 7 månader. Detta passar bäst med skola, jobb etc.

Men vad tycker ni? Funkar det eller bör jag vänta någon måndad till?

Zvintos
1

Jag tycker 7 månader är lite i yngsta laget. Mina paras som yngst när de är 9 månader gamla.

Fridaaaa
1

Minst 7 månader tycker jag hon ska vara innan du parar första gången max 18 månader gammal

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Lina R
2

Det är inte direkt farligt, men kan ju vara dumt om du ska ställa ut henne nåt. 6 månader är ju gränsen för vuxenklass, därför parar utställare sällan sina innan 7 månader.

Men köttuppfödare kan para så tidigt som 5 månader.

Hursomhelst så brukar det sällan fungera att planera en PARNING utefter sina egna behov ^^. Kaninerna brunstar när dom själva vill, så anpassa parningen efter när HON är redo.

/Lina R

Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se

ninor
0

# 3 ja självklart blir det på kaninernas egna villkor.

Hon är dock inte utställningspar (endast härstamningsbevis) så det behöver jag inte ha med i beräkningen. :-)