Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1639 ggr
Ninjapig
0

Mask - Hjälp!!

Min kanin har fått mask och jag åker till Mallorca idag!! :(

Vad ska jag göra? Behöver all hjälp och tips? jag kan få!

Har köpt Axilur på apoteket idag…

Har två frågor också:

Kan kaninungar på 3 veckor få mask?

Hur vet man hur långt maskarna kommit? :(

Kram Tilda!

// www.Ninbebis.weebly.se
Ninbebis, uppfödning med kvalitét

BamsePower
0

Det är inte omöjligt att dem kan ha fått det. Hur vet du dem har mask? Har du sett masken eller är dem bara tunna? :)

Ninjapig
0

#1 - Okej, nej jag ser masken :( Både i avföringen och rumpan…

BamsePower
0

Ok. Axilur använder jag med till mina kaniner. Dem kan avmaskas med det men var försiktig när du ger! Ge bara 0.2 max eftersom 1.0/kilo och ungar är mycket känsligare än vuxna! Axilur ges 3 dagar i rad 1 gång om dagen!

Ninjapig
0

#3 - Det är en kanin på 10 månader som har mask. Inte ungar! Men hade ungar som dog förra veckan av att de magrade av på bara någon dag och dog :( En dog en dag efter de andra…

Och är det inte 0.5/kg?

BamsePower
0

oj trodde det var ungar XD 10 månader är det en vuxen kanin och dem ska ha 1.0/kilo :)

Ninjapig
0

Tyckte Ninnih skrev i en annan tråd att det ska vara 0.5/kg i 5 dgr :o

Zvintos
0

0.5ml/kg kroppsvikt är det jag blivit rekommenderad utav andra uppfödare. Ges som sagt i 5 dagar och upprepas efter 14 dagar.

Står även om det här, både olika preparat och gällande ungar med mask: http://kaninkanin.com/skotsel%20lo/Skotselrad/skotselrad.htm

BamsePower
0

den jag har ska det vara 1.0/kilo i 3 dagar. men båda är nog rätt. Du har väll det flytande? Pillrena är inte bra alls nämligen :)

Ninjapig
0

#7 - Tack!! :)

#8 - Yes jag har flytande..! :) Men är inte det till katt / hund då?

Kram Tilda!

Zvintos
0

#8: Fast för vilket djur är det du läser då och vilken variant? För på fass.se står det följande om flytande axilur för hund & katt:

"Hund och katt: Normal dosering är 50 mg fenbendazol per kg kroppsvikt, motsvarande 2 ml Axilur vet. 10% oral suspension per 4 kg kroppsvikt dagligen i tre dagar. Den orala suspensionen ges antingen direkt i munnen i samband med utfodring eller inblandad i foder."

2ml/4kg = 0.5ml/kg kroppsvikt. Att man ger fler dagar än som står i bipacksedeln och dessutom upprepar efter 14 dagar, är för att kaninen har ett annorlunda matsmältningssystem än hundar och katter.

BamsePower
0

#7 Jag har läst på paketet att det ska vara 1.0/kilo :)

BamsePower
0

#9 Jag kör med hund och katt. kommer liksom aldrig något som är spesifikt(Stavning?) till kanin

#10 Axilur för hund och katt. Flytande. Finns inget för enbart kaniner. Kollade runt på google och alla jag hittade sa att man skulle följa tabelen

minaninar
0

Vem ska ha hand om dem när du är borta? Den personen måste som sagt ovan vara noga att genomföra hela 5dagarskuren. Alla kaniner som går tillsammans borde avmaskas.. o städa bur o grejer noga, byt allt hö o strö, och gör det när första kuren är klar också.

Vet du att detta inte är fluglarver? För då kanske man måste göra mer?

Vet du hur springmask ser ut? Vet du hur fluglarver ser ut? Finns på nätet i bild.

Zvintos
0

#11: Fast vilken variant är det då? Med tanke på att det inte står så på fass, som är detsamma som står i bipacksedeln.

Ninjapig
0

#12 - Nej et finns ju inte för kaniner direkt… Men nu när jag köpte stod det antal ml per kg på en lapp som man fick med…

BamsePower
0

#14 Axilur Hund och katt. Flytande form :)

Zvintos
0

#12: Jag vet att det inte finns någon för kanin, utan att det är hund & katt man ska ha. Det jag inte får ihop är hur det kan stå 1.0ml/kg kroppsvikt på förpackningen, när det står 0.5ml/kg kroppsvikt i bipacksedeln. Glad

BamsePower
0

#17 inte jag heller. är nog ett feltryck jag har fått då eftersom det står 1.0/kilo i 3 dagar :/

Zvintos
0

#18: Det kan inte vara så att det står 1.0ml/2kg kroppsvikt då? Såg att det kan stå så också på ett ställe.

BamsePower
0

#19 vet inte. har inte den kvar nu eftersom jag lärde mig den då jag trodde det var rätt. Men kaninerna har ändå blivigt av med masken även om det har blivigt fel.

minaninar
0

Det står inte alls 1 ml/kg kroppsvikt. Det står att innehållet i flaskan är 100gram verksamt ämne per 1 ml.

Jag fick höra att man skulle följa kattdosen: För ett tvåkilosdjur 1ml/dag. Alltså som NinniH säger. Det står också 1ml per 2 kg kroppsvikt! I varje fall i min bipack.

BamsePower
0

jaja. får kolla upp det när det är dags att köpa ny. som sagt, även om det är fel så har dem ingen mask och mår bra, ingen diarré eller något liknande

minaninar
0

ÅH NEJ förlåt.. kaninungar stod det. Jag får be om ursäkt.Skäms

Kaninungar ska ju säkerligen inte ha så mkt som vuxna.

BamsePower
0

vad bra :P

dermot
0

TS; Kom ihåg att avmaska alla kaninerna! Annars lär du inte bli av med det… Hur pass bra det är för bebisar vet jag inte dock.

Hur länge ska du vara borta? Annars kanske det kan vänta tills du kommit hem och ungarna har blivit större?

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

Zakarias
0

Min bästa kompis far också till mallorca idag…. :)

Ninjapig
0

#23 & 25 - Det är inte kaninungarna som har mask! Bara undrar om de kan ha mask… :)

#26 - Haha awesome! :D Sitter nämligen nere i receptionen och steker just nu Cool

Kram Tilda!

Fridaaaa
0

Man ska avmaska 3 dagar i rad med axilur, så det måste ju kaninvakten fixa i så fall :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Ninjapig
0

#25 - Glömde skriva, de har ju helt olika burar och de bor inte direkt nära varandra… kollade de andra och det finns inte ett spàr av mask där iallafall.. :) 

#28 - Hmm… läste nàgonstans att det skulle vara 5 dgr i rad pà kaniner… och 3 pà hundar och katter… dock vet jag itne riktigt vad som är rätt :S

Kram Tilda!

Fridaaaa
0

#29 Okej, ja jag har ingen aning, för hund & katt är ju 3.
Har aldrig behövt avmaska som tur är.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Ninjapig
0

Tack så mycket för alla svar och all hjälp! :)

Masken är nu borta och Maravillosa mår super! ♥

Norberg90
0

Skönt att hon mår super :) Men du ska ju göra en till avmaskningsomgång efter 14 dagar, så än är det inte säkert att alla maskar e borta. Nya har förmodligen kläckts :P

Http://Angies-Kaniner,se

Lejonhuvad Kanin i Zobel Blå, Zobel Blå Manteltecknad och Madagaskar.

Dvärgvädur i Viltgrå

Ninjapig
0

#32 - Jo jag vet att man gör ett 14 dagar efter också.. men gör man det bara en gång då eller? (en dag?)

Zvintos
0

#33: Nej, då gör man som första gången, dvs i 5 dagar då också. Det är alltså två kurer med 14 dagars mellanrum.

Ninjapig
0

#34 - Åh, okej Tack då vet jag! :)

Kram Tilda! ♥