Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 3249 ggr
Helgonsbarnet
1

Ta tillbaks kanin?

_För en månad sedan hittade jag en Rysstecknad zobel blå hona som jag letat efter i flera månaders tid. Tingade den direkt för 200:-
Nu är det bara några dagar kvar tills hon är leveransklar och uppfödaren bestämmer sig för att behålla den till sin Avel?

Har hon verkligen rätt att göra så, när jag betalt 200:-
och väntat förväntansfull i en månad och förberett allting för kaninen._

Med vänliga hälsningar
Patricia 

natha-mjau
8

iallafall ska du få tillbaka tingningspengarna.
Hon bestämmer ju över sitt djur o har rätt att göra så, även om det är fel.

juliafrojd
5

Nej de tycker inte jag är okej, har hon sagt att man får tinga den så betyder inte de att hon måste ha den till sin Avel när de redan är nån som har tingat den! isånt fall tycker jag att dun ska får tillabs dina pengar iaf! :)

Helgonsbarnet
3

Hur kan hon ha rätt att göra så? Det är 50% mitt djur och det är egoistisk att behålla den till egen Avel när den är tingad sen en månad tillbaks.

Dom skriver ut att köparen inte får ha ångerrätt, men hon ska automatisk få ha ångerrätt?

Med vänliga hälsningar
Patricia 

juliafrojd
2

men hon bestämmer iaf om sitt djur även om de inte är rätt. :)

[Linneape]
5

som #1 måste du ju få tillbaka pengarna. Men kaninen är det ju liksom säljaren som bestämmer över.. men pengarna ska du ha tillbaka.

juliafrojd
1

ojsåg inte #1 sorry:(

natha-mjau
4

Om du däremot skulle ångrat dig skulle du inte fått pengarna tillbaka. Men nu är det ju köparen. varför ska hon ha pengar för nått som hon inte har sålt?
Du ska ha tillbaka dina pengar!

[Moa-]
11

Inte enligt lag, ett avtal är bindande, oavsett om det är muntligt eller skriftligt, avtalslagen 1§.

Katti
5

Nej, det har hon INTE, ett avtal är bindande, som # 7 skriver redan när det är muntligt, men det är ju svårt att bevisa. Men har du betalat handpenning är hon absolut tvungen att sälja kaninen till dig!

[Linneape]
0

Men vad säger du till henne? Vad är hennes försvar liksom att hon ändrar sig precis nu? Pengarna SKA du ha tillbaka om du inte får kaninen.

Helgonsbarnet
3

Jag har kvar meddelanaden och syns att pengarna är dragna från mitt konto.
Tänker inte ge upp kaninen för att hon vill ha den till egen Avel.

Skillnad om jag var opassande till hennes kanin pågrund av ålder eller hur dom ska bo etc :-S

Men jag in gick i ett kontrakt när jag tingade kaninen och hon har inte rätt att ångra sig om inget annat står på hemsidan eller har sagts vid tingningen!

Med vänliga hälsningar
Patricia 

Helgonsbarnet
0

Detta var hennes ursäkt:

Hej!
Jag har tänkt och funderat mycket fram o tillbaka och kommit fram till att jag kan inte sälja ryss honan. Detta är anledningen till att jag egentligen inte vill tinga bort dom så tidigt. Jag behöver henne själv. Om du skulle vara intresserad har jag 2 blå zoblar som är hennes kullsyskon som är riktigt fina. Annars betalar jag naturligtvis tillbaka dina pengar.
Jag förstår naturligtvis om du blir besviken och de är inte lätt för mig heller och detta är något som vuxit fram med tiden.

Jag hoppas du förstår mig

Med vänliga hälsningar
Patricia 

Helgonsbarnet
0

detta var mitt svar:

Jag anser bara att det är egoistiskt av dig att ta tillbaks ett tingat djur? Hon har varit tingad till mig i över en månad och det står ingenting på din hemsida att du har rätt att ångra dig? Förstående om du anser köparen opassande för dina djur men det här är för att du vill ha den till din egna Avel? Du kan inte skriva ut att köparen inte får ha ångerrätt och sen får du ha det? Jag vill inte ha några pengar tillbaks utan vill ha kaninen jag tingat och väntat på i över en månad.
Brast ut i tårar när jag fick se ditt meddelande för har verkligen längtat efter hennes ankomst!

Med vänliga hälsningar
Patricia 

Vincent...
3

du kanske kan säga att hon ska betala hela beloppet för en ny kanin!

för att hon ändra sig.

ett förslag baraObestämd

HAHAHAHAHAHA…..

Helgonsbarnet
0

#14  Ingenting kan ersätta kaninen jag tingade så tänker gör allt jag kan i min makt, men tack endå för förslaget :)

Med vänliga hälsningar
Patricia 

[Moa-]
0

Helgonsbarnet; om hon har ett registrerat företag kan du ha ännu större rättigheter genom konsumentköpslagen, allt beror på olika omständigheter. Dock, har ni tecknat ett avtal utan undantag så är detta bindande och säljaren är skyldig att fullfölja försäkringen alternativ ersätta din skada som uppkommit genom avtalsbrottet.

Helgonsbarnet
0

#16 Okej verkligen tacksam för all hjälp och eftersom jag har bevis att kaninen är tingad och att pengarna dragits och att inget annat nämns i "kontraktet" så tänker jag göra allt jag kan för att få min kanin!

Man tycker att en så känd uppfödare, som är såpass gammal borde veta bättre..

Med vänliga hälsningar
Patricia 

Zvintos
4

På ett sätt förstår jag uppfödaren, på den punkten att man kan ändra sig. Men är kaninen redan borttingad så får man stå sitt kast lite. Därför man inte ska tinga bort ungar förrän man är helt säker på vilken/vilka som stannar. Det är en sak om man ändrar sig ganska tidigt och ungen inte är borttingad, men är den tingad så tycker jag det skulle kännas fel att "avtinga" den och spara den själv. Den som tingat ser ju fram emot att få hem den.

Katti
0

Förhoppningsvis ändrar hon sig när hon inser hur viktig kaninen är för dig.

Säljer man något "på regelbunden basis" som man gör om man har kaninuppfödning så räknas man som näringsidkare även om man inte har företag. Detta vet jag från hundvärlden, där alla konsumentköplagen alltid gäller om en uppfödare säljer till en privatperson.

[Moa-]
2

Helgonbarnet; lycka till med att få igenom köpet! Ofta räcker det med att hota om att ta saker vidare för att få igenom sin sak… =)

En allmän annons om att du vill sälja något är ej bindande, men från det att du formulerar ett anbud är du som säljare bunden av anbudet, när en accept tillkommer är både säljare och köpare fullt ut bundna av avtalet. (Det finns ett fåtal undantag bland annat jämkning, råntvång eller berusning…)

Jag anser att du skall kräva din rätt, dels för din egens skull, för att du vill ha kaninen, men även så att uppfödaren tänker till före istället för efter nästa gång en kanin (eller något annat) eventuellt skall säljas. (Prevention)

juliafrojd
0

tycker du ska få din kanin!

minaninar
1

Blir det inte den här så blir det en annan.. Glad

alicekanin
2

Har hon svarat på ditt svar? Är ju sugen på vad hon svarar, tycker att det är fel att hon ska ha kaninen!

Mvh Alice Ville Tingeling & Smulan=)

http://lovasenshoppkaniner.weebly.com

[Tilde]
0

Men vd tråkigt! Jag tycker att om man ska ångra sig och spara kaninen måste det stå på hemsidan att jag kan göra det. Annars är ju ett avtal ett avtal! Speciellt då du redan har betalat för den, då är den ju i princip redan köpt!

Å andra sidan blir det ju så när man köper privat, att allt kanske inte blir som man vill. Såklart du ska få pengarna tillbaka, men mer än så tror jag inte det blir, tyvärr. Dock kan du ju låta folk få reda på vem uppfödaren är så man vet att sånt kan hända där.

Jessicahagstrom94
0

tycker uppfödaren gör helt fel, du har ju redan tingat och betalat för kaninen! :s hoppas du får din kanin.

[Luppa]
8

Uppfödaren HAR sagt att ts ska få sina pengar tillbaks, så det behöver ni inte ens diskutera.
Jag förstår båda parter. Å ena sidan uppfödaren som inte hade tänkt behålla fler ryssar, eftersom de är zobel h*n håller på med. Men även ts som sett fram emot sin kanin.
Uppfödaren har definitiv lärt sig sin läxa, h*n kommer inte att tinga bort fler kaniner av Godkänd färg? innan h*n är säker.

Jag kan dock tycka att man som uppfödare först och främst har rätt till sina egna kaniner. Man avlar ju för sin egen skull, för att komma framåt. Då bör man ju få behålla den bästa i kullen?
Sen så bör man väl kanske inte tinga bort djur innan man är helt 100 på vad man vill behålla, men som sagt det kommer h*n inte att göra mer.
Nu blir ju ts erbjuden en likvärdig ersättare, zobel med ryssanlag. Om jag vore ts så skulle jag nog bita ihop och ta det erbjudandet, i stället för att bli utan kanin. Tror inte att uppfödaren kommer att ångra sig.

[Tilde]
0

Men vi har fortfarande rätt att uttrycka våra åsikter, det är ju en diskussionstråd Flört

[Luppa]
3

#27 Om det var riktat mot mig så har jag väl inte sagt att ni inte får det? ;)
Fast jag kan ju tycka att det finns snyggare sätt att göra upp en oenighet än att snacka om det på ett forum där bara en part får säga sitt.

[Tilde]
0

Ja det är klart, vore bra att hålla det privat.. å andra sidan vill man gärna dela med sig om "negativa erfarenheter", så jag förstår varför TS gjorde tråden. Hoppas allt löser sig dock!

minaninar
2

#26 Jag håller med. Ur sed vad gäller köp- och sälj, och ur lagens synvinkel är det säkert rätt att köpt är köpt osv och hela rätten ligger på köparens sida (verkar det som? jag är inte jurist, en jurist kanske skulle kunna hitta ett smart sätt att sätta den lagen på undantag). Inom handel är det väl också god sed att så ska vara.

När man viftar och skräms med lagen ska man väl också veta att kostnader för rättegång är ganska stor samt att jag har ingen aning vilka prejudikat som finns (dvs vilka fall som varit uppe och vilka argument som förts och tolkningar osv.) så det är väl inte hundra att det skulle bli så, om man nu drev saker in absurdum och gjorde rättssak och skaffade sig kunniga advokater på både djurrätt och köprätt och allt vad vi kan tänka oss.

Men jag måste säga att jag tycker inom handel med husdjur och sällskapsdjur där personlig anknytning är inblandad så borde man ha en annan sed också. I den borde man inte försöka tvinga igenom ett köp när säljaren inte vill sälja till en - oavsett skälet. Jag skulle inte vilja köpa ett djur av en säljare som inte litade på mig (att jag kunde ta hand om det djuret till exempel.) Men även om man speciellt fäst sig vid sitt djur (oavsett om det är den ovanliga färgen eller för att man blivit kär i personligheten). Klart man får lämna tillbaka pengarna, men det har ju säljaren också sagt.

Grejen med husdjur är ju att det i bästa fall blir en anknytning som till en familjemedlem.

Nu handlade det visserligen om avelsanlag och inte känslor som det verkar, men ändå. Även om säljaren gjort "fel" så skulle jag inte bråka om det för det skulle vara under min värdighet i ett fall som detta. Om det var rent bedrägeri eller nåt sådant, försäljning av sjukt djur etc. så skulle jag nog resonera lite annorlunda.

EDIT: Det står ju ts fritt att ta pengarna tillbaka och välja en annan uppfödare att köpa av. Eller i det fall hon så speciellt gillade just de färgerna osv säga till säljaren, att i fall denna ändrar sig så ska hon höra av sig ts. Säljaren kanske är nöjd med att få ta en kull efter denna kanin? Då kanske säljaren kan tänka sig att sälja till köparen efter denna kull? El så. Jag ser också att köparen har en massa kaniner, så det är inte direkt så att köparen inte har någon kanin och står med tom bur och allt förgäves, även om det kan kännas så just nu.

[Tilde]
0

#30 Jag kan höra med min syster vad det är för lagar vad gäller privata köp.. Hon studerar juridik :) Menar bara om det liksom blir ett bindande kontrakt när man har skrivit/pratat om det (trots att det inte är ett riktigt "kontrakt" så att säga).

minaninar
1

#31 Jo fast detta med tingning t.ex. Det betyder ju att köparen kan dra sig ur, men förlora avgiften. I så fall borde också säljaren kunna dra sig ur på liknande premisser - fast betala tillbaka avgiften då.

Och tja.. det som vore bra om din syster kunde fundera på var ifall det finns andra lagar som kan överrida just den lagen. Jag har ingen aning om vilka resonemang man kan föra.

minaninar
1

Jag tror faktiskt att hela grejen med tingning gör att Köp och sälj och bindning slås ur spel eftersom köparen kan ångra sig, så kan förmodligen säljaren också det. *nods* Man har första tjing så att säga.

Ninjapig
0

Jag håller med #1… Du ska ju ha dina pengar tillbaka, vilket jag tror säljaren också fattar. Men säljaren HAR ju rätt att behålla kaninen ändå… Jag har också ändrat mig sådär.. dock var inte kaninen borttingad utan det var en tjej som ville tinga ungen om det var en hona, vilket jag inte visste då.

Men man ska ju inte heller tinga bort kaninen när man inte är säker på vilken som stannar..!

Kram Tilda & Djuren! ♥

// www.Ninbebis.weebly.se
Ninbebis, uppfödning med kvalitét

Lina R
13

Tingning är inte ett bindande kontrakt, tänk om kaninen skulle bli sjuk eller dö? Jag tycker att uppfödaren har skött det här bra. Mailet var respektfullt och hon erbjöd dig andra kaniner eller pengarna tillbaka.

Varför vill du TS ha just precis den här kaninen? Hon erbjuder dig ju två andra som också är fina?

Man föder ju upp för att behålla dom finaste själv.

Jag tycker att TS svar var omoget och om jag varit den uppfödaren hade jag skickat tillbaks pengarna och inte velat ha nåt mer att göra med TS som köpare.

/Lina R

Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se

natha-mjau
1

#35 fast tänk dig själv i TS situation, hon vill ju verkligen ha denna kaninen. Man känner ju om det är 'rätt' och det känner man inte med alla kaniner.

Jag köper inte kaniner bara för att jag vill ha en, man ska ju känna ett samband. men det kanske bara är jag.

[Tilde]
4

#35 Själv tycker jag att om någon har tingat ett djur är det sålt. Är man inte säker på om man vil spara djuret eller ej så sätter man det inte till salu.

[Luppa]
4

#36 Tänk dig in i uppfödarens situation, H*N har fött upp kaninen och vill behålla den…
Ts har inte ens sett kaninen live, så jag tror inte att det handlar om att det har klickat mellan dem. Känns snarare som en "rätt ska vara rätt" grej?

[Tilde]
0

#38 Ja jag föder själv upp reptiler så jag kan förstå om man vill behålla ett djur.. men jag tycker att om man tvekar inför att sälja en av ungarna så sätter man den inte till salu förrän man är säker :) Jag spar de jag tycker ser fina/intressanta ut och säljer dem när de är lite äldre om det inte är något jag tänker avla på trots allt.

Hmm ja det vet jag ju inget om..

melliew93
2

#38 och #36 Håller helt med!

Tycker att uppfödaren som fött up kaninen har rätt, har TS inte sett kaninen live så är det svårt att veta om det "klickar"

Som sagt uppfödaren hara erbjudit dig 2 andra kaniner varför måste du ha just denna?

Om jag hade vart uppfödaren skulle jag inte erbjudit TS någon alls med svaret hon fick tillbaka.

Zakarias
6

Jag tycker att hon har rätt att ångra sig också, och du får ju tillbaka pengarna så vad är problemet?

Tänk ur hennes situation också istället bara att tänka att du inte får din kanin, hon har npg en större relation till kaninen än du!?

[Laauraa]
6

Håller med #38, tänk om du själv skulle varit uppfödaren och skulle ha svårt att lämna över en kanin som man har fäst säg vid bara för att någon har tingat den? Varför lägga så mycket energi på en kanin som du aldrig har träffat när du blir erbjuden andra kaniner? Okej, kanske inte är helt rätt då du har tingat den, med tänk lite på andra människor också… Är det så himla viktigt för dig att få just den kaninen? Det är ju hon som har fött upp den. Tycker hennes mejl till dig var väldigt bra, då hon ursäktade sig men att du gav ett omoget svar tillbaka.. Alla kan ångra sig!

[Luppa]
5

Jag sätter också alla som är fel färg som till salu direkt. Har väl hänt att jag har fått snygga individer i fel färg, men tjurig som jag är har jag sålt dem ändå ;)
Fast det har faktiskt hänt att jag har ångrat mig en gång också, och behållt en tingad kanin.

natha-mjau
0

#38 jaha, det visste inte jag om.
personligen tycker jag att det är viktigt att träffa ett djur innan man köper det, så man vet att de klickar.

Lina R
3

Dessutom så kan det ju hända att hon bedömde att kaninens temperament inte var lämpligt till kel och inte ville sälja den till det :).

/Lina R

www.ronnbacks-kaniner.se

Karinri
4

Men vad är det då för vits med att tinga om uppfödaren kan bryta när den vill. Om köparen bryter mister den sina pengar men uppfödaren förlorar inget

[Luppa]
6

#46 Handpenningen är väl egentligen till för att vi uppfödare ska slippa alla dessa människor som hör av sig och är jätteintresserade, för att sedan antingen försvinna från jordens yta eller höra av sig dagen innan kaninen ska hämtas och säga "jo förresten, vi har köpt en annan kanin"…

Karinri
2

Handpenning ska ju vara en trygghet för både köpare och säljare.

Lina R
9

Men hon får ju tillbaks handpenningen?

Givetvis måste säljaren ha rätt att betala tillbaks handpenningen, om ungen visar sig vara olämplig i temperamentet eller dör, eller som i det här fallet, att hon behöver spara ungen (det kan ju ha hänt att något avelsdjur har dött eller någon annan unge har dött).

Sålänge TS får tillbaks handpenningen tycker jag inte att hon har någon som helst rätt att gnälla.

/Lina R

www.ronnbacks-kaniner.se

Karinri
3

Poängen med tingning är att det ska vara en trygghet för uppfödare och köpare. Inte bara för uppfödare

Lina R
16

Och poängen är också att det är en TINGNING.

Inte ett köp. Det är en BOKNING. Om du bokar en semesterresa och betalar en handpenning, så är det inte en garanti för att du får en resa. Den kan bli inställd.

/Lina R

www.ronnbacks-kaniner.se

BunnyWunny
0

Har nu inte läst vad alla har skrivit så förlåt mig om jag missförstår någonting men iaf, jag tror som jag såg att någon skrev att uppfödaren förmodligen lärt sig av sitt misstag, men sen tkr jag också att du har rätt att få din kanin, följer tråden för att se hur det här löser sig. Glad

Always <3

Lina R
10

Men alltså… en bokning/tingning innebär ju INTE att man köpt kaninen.

Man har bara bokat den så att ingen annan kan köpa den.

Det kan fortfarande hända massa saker som innebär att köpet inte blir av.

/Lina R

www.ronnbacks-kaniner.se

[luckymoa]
3

Jag tycker faktiskt att man ska se det ur bådas synvinkel.. Givetvis förstår jag att man blir väldigt besviken/ledsen/irriterad i din situation (ts)! Men samtidigt måste man försöka se det i uppfödarns ögon oxå! Även om jag tycker det va klantigt gjort… Hon borde inte tingat bort den alls om hon inte var säker på sin sak… Samtidigt så tycker jag att hon har gjort det bästa av situationen genom att antingen ge pengarna tillbaka eller att du får en annan kanin… :)

[Juliaammouri]
2

Jag tycker båda har rätt på sina sätt.

Katti
2

Och jag tycker att säljaren har fel (och så tycker även lagen!). Har jag lagt en handpenning så är köparen bunden att sälja till mig. Som köpare kan jag ångra mig, men då riskerar jag att förlora mina pengar (men det finns inget som hindrar att säljaren betalar tillbaka handpenningen, det har jag gjort).

Om temperamentet håller eller inte måste ju vara upp till köparen att avgöra. Att man inte vet det är ju en risk med att köpa "på distans".

Viccan92
2

Ts kan ni inte göra så att du har den på foder eller något. Så kan hon ha henne när hon ska få sina kullar och fram tills dem är leveransklara och sedan får du tillbaka henne. Du kan ju iaf fråga.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

Lina R
6

Skillnad på handpenning = delbetalning och en tingningsavgift, även juridiskt :-).

/Lina R

www.ronnbacks-kaniner.se

mandyosv
7

Uppfödaren lär ju iallafall inte bli glad över att en tråd skapas om detta på ett forum… Hon har inte alls varit otrevlig…. Håller med Rönnbäcks

Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur

emmajensennn
1

Isånnafall ska du ju ha tbx dina 200kr

You can't make a rainbow without a little rain

[TeamGolden]
6

Kommer lite efter här men har läst inprincip hela dissutionen, 
jag håller med #35, hon mailade ju ingen oförskäm utan hon berättade att hon var ledsen men att du kunde få välja någon annan, tycker därimot att ditt svar var rent utsagt otrevligt i början. Hon är inte egoist för att hon vill behålla ett djur hon själv fött upp, hon kanske hade byggt upp en fin relation med just den kanin och har ångrat sig. Jag kan tänka mig att liknande fall händer ganska ofta, jag skulle egentligen haft en hona som var DEN, de var liksom DEN jag skulle ha men uppfödaren visade mig en annan än den jag tänkt mig och jag tackar henne tusen gånger om, för nu har jag min underbara lilla björn. 
Av vad jag har läst är det färgen som du vill ha den rätta, men tro mig när du väl har kanin kommer färgen vara det som betyder minst för dig. det är insidan på kaninen som räknas. 
Jag säger också som jag inte minns numret på nu (:p) men försök tänka i uppfödarens situation, hon har säkert som hon har skrivit tänkt fra och tillbaka och har ''motvilligt'' kommit fram till ett svar, detta sa hon nog inte för att vara elak utan för att det är hennes kanin från hennes kanin (kaninens moder då) vilket betyder att hon har all rätt att behålla den, tycker faktiskt det är mer rättvist att du får välja en annan än att hon ska behöva slita sig bort från sin vän, kanske låter kall nu men du har ju inte hunnit lära känna kaninen som hon har gjort.

Katti
3

#58 Juridiskt finns det inget som heter tingningsavgift. Det man betalar när man har bestämt sig för köpet (från båda håll) är en handpenning och ingenting annat. Juridiskt sett!

Det finns prejudikat. Har stått i Hundsport om en uppfödare som försökte häva ett köp efter att hon fått handpenning. Hon förlorade i rätten och fick betala motpartens rättegångskostnader.

Jag har valpar just nu. Båda tikarna blev snabbt tingade (ingen handpenning betald). En av dem är verkligen speciell och tanken har slagit mig att varför behöll jag inte henne. Men tingat är tingat och även muntligt avtal gäller, så självklart säljer jag henne som avtalat.

Zakarias
0

#62 såklart att du kan behålla din valp om tingningavgiften inte är betald.

[Luppa]
2

#59 Nej h*n är inte det minsta glad för det…

#60 Uppfödaren HAR sagt att ts får tillbaks sina pengar!

[Tilde]
0

#63 Ja men det är ju lite dålig stil när man har ett avtal.

[Luppa]
5

#65 Det är så grymt många köpare som ångrar sig, förstår inte varför säljaren inte ska få göra det

[Tilde]
0

#66 Beror ju på… Är man "riktig" uppfödare är det ju oprofessionellt att häva ett köp när köparen har tingat och betalat. Det tycker i alla fall jag. Vet inte hur det är i kaninvärlden, men inom reptilvärlden får man dåligt rykte om sådant händer.

Är man hobbyuppfödare som knappt får några kullar är det väl en annan sak. :) Då känns det mer okej och man har inget rykte att se efter.

Det finns många hemsidor där det står att de möjligtvis sparar en kanin själva, så den går inte att tinga än. Så tycker jag att man ska göra!

Fridaaaa
4

#67 Jag tycker inte det är oprofessionellt att ångra sig. Det kan alla göra.
Spelar ingen roll om man är hobbyuppfödare eller t.ex utställningsuppfödare, samma gäller för alla.
Tingsningsavgiften är ju inget avtal i den bemärkelsen.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Luppa]
3

#67 Uppfödaren hade inte lagt ut kaninen till salu, det var ts som frågade om h*n hade något att sälja. Kanske lätt att det blir ett förhastat beslut.

Så jag är alltså mer oproffessionell om jag ångrar mig när jag har 2 kullar om året, än om jag gör det när jag har 30 kullar om året? Makes no sense.

Ljusta
8

Alla uppfödare kan ju råka sätta ut en kanin till salu som de sedan märker skulle passa bra i den egna aveln. Det misstaget måste man få lov att göra, även om det naturligtvis inte känns bra för varken köpare eller säljare. Om jag avlar så gör jag ju det för att ta min egna Avel framåt och inte för att sälja ungar.

Jag ser det som att man genom tingningen binder ett "kontrakt", att uppfödaren inte säljer till någon annan innan leveranstiden är inne, men ett kontrakt kan ju brytas från båda håll om det finns skäl för det. Att den behövs i egna aveln är ett bra skäl.

Jag tycker att uppfödaren handlade på ett bra sätt som erbjöd en ny kanin eller pengarna tillbaka. Om du som köpare dessutom inte träffat kaninen så har du ju inte hunnit få några känslor för den?

I en perfekt värld så hade ju aldrig uppfödaren godkänt att du tingat ungen, men man är ju inte mer än människa och måste få lov att ändra sig. Om säljaren får acceptera köpare som aldrig hör av sig/hämtar tingade kaniner så måste nog köparna inse att det finns tillfällen när man som uppfödare måste bryta ett "kontrakt" också. Det händer säkert inte speciellt ofta.

Ljustadalens kaningård

minaninar
1

Klart man måste kunna skilja på tingningsavgift och handpenning. Annars kan man ju tänka sig en deposition som betalas för själva köplatsen som sådan och som vid genomfört köp blir en del av köpesumman, men som annars betalas tillbaka. Då är det alltså köplatsen som är föremål för handel, inte själva djuret. Det kan ju motiveras med att kaninen kan bli sjuk, visa sig ha bettfel, eller dö, eller andra oförutsedda händelser, som man inte är skyldig att gå in på vilka de skulle kunna vara.

Jag skulle vilja säga att tingningsavgift är en sådan slags deposition.

Såg någon ovan som berättade om ett prejudikat. Det var intressant. Det som är frågan är om alla omständigheter var de samma eller om hela köpesumman överräckts? Jag menar inte att ifrågasätta, det är bara så att det måste vara en identiskt, eller vääldigt lik situation för att man ska kunna säga med säkerhet.Skäms

Zakarias
1

#71 Tingningsavgift och handpenning är väl samma sak eller?!

Ljusta
4

#71 Det var en intressant infallsvinkel. Om kaninen skulle dö innan leveransdatum så är nog inte kaninen 50% köparens längre som då tar 50% av den ekonomiska smällen? Om kaninungen blir sjuk och behöver till veterinär? Då kan ju aldrig kaninen i juridisk mening ägas till 50/50 av köparen och säljaren, utan man blir ägare med rättigheter och skyldigheter först när full summa är erlagd?

Ljustadalens kaningård

minaninar
1

#30, jag vill också citera mig själv lite.. (hehe.. egotrippin'Tungan ute)

Det finns något som heter god sed http://sv.wikipedia.org/wiki/God_sed

Jag tycker att med tanke på att vi inte handlar med döda ting utan med levande varelser och i form av sällskapsdjur där även speciella känslomässiga band ska tas hänsyn till (även djurets helst!) så borde köpare och säljare vara överens om att köpet ska ske hela vägen och är det förmodligen oftast. Därför tycker jag att god sed i samband med transaktioner som involverar ett sällskapsdjur borde innefatta en sed där man inte bråkar på detta viset. God sed är en praxis som tar hänsyn till etik och moral och inte bara lagens fyrkantiga ord. Detta är förmodligen då ett nytt argument som jag introducerar hehe.. (more egotrippin')

Ateist som jag är  kommer jag trots det att tänka på berättelsen om Kung Salomon och de två kvinnorna som slogs om vem som var moder till ett barn..Flört

Tror att det kallas Solomonisk lag.Obestämd Om inte annat är det Solomonisk rättvisa. Därför ska man inte strida om detta anser jag, det är dålig sed.

minaninar
1

Här är exemplet om Kung Salomon:

http://www.jlaw.com/Commentary/solomon.html

[Tilde]
0

#69 Jaha men jag trodde hon hade lagt upp på sin hemsida att kaninen var till salu! Då är det ju en annan sak om det var liksom en impulsgrej. Sorry, tog förgivet :P

BamsePower
1

Jag anser att om kaninen är tingad är den det. Särskilt om avgiften är betald. Jag skulle själv inte gå med på något som denna uppföddaren som det pratas om, gör. Jag skulle kolla upp och se om rätten är på min sida. Är den det så skulle jag göra det som krävdes för att få kaninen som rättmätigen är min då jag redan betalt den. I värsta fall tycker jag att uppföddaren borde ge mer än pengarna tillbaka som TS sa, hon hade betalar avgiften och väntat en månad på kaninen och sedan få ett sådant mejl. trots allt, rätt ska vara rätt och TS har trots allt betalat kaninen och har då rätten att hämta kaninen och betala färdigt den utan att uppföddaren igentligen ska ha något att säga till om! Det är vad jag tycker iaf!

Fridaaaa
1

#77 Om du läser högre upp, så får hon tingningsavgiften tillbaka.
Och man betalar ju inte hela kaninern i tingningsavgift, bara en viss del

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Norberg90
6

Jag ogillar skarpt sånna här trådar. Det gör ofta att folk spekulerar i vilken uppfödare det gäller. Det skulle räckt med att bara fråga vad folk anser om att en uppfödare behåller en tingad kanin. Och att dessutom inte skriva att du faktiskt blivit erbjuden en annan unge i kullen eller få tingningsavgiften tillbaka…

Att kopiera in uppfödarens mail hit tycker jag är riktigt dåligt gjort. Det är något uppfödaren skrivit privat till dig, inte till hela kif.

Uppfödaren gjorde ett misstag och tingade bort en kanin som h*n sedan ville behålla i sin egen Avel. Alla gör vi misstag, o jag kan lova att uppfödaren inte kommer att göra om misstaget. Man lär sig av sina misstag, eller hur? Jag har oxå gjort så en gång, men den köparen köpte istället ett kullsyskon.

Jag försöker tänka mig in i situationen att jag tingat en kanin som uppfödaren sen vill behålla. o jag känner att jag aldrig skulle bli så tokig som du blivit. Visst, det är tråkigt att tinga en kanin som man sen inte får hem. Men, nu e det ju som det är. Och jag skulle inte ångra mig som uppfödare för att jag blir hotad.

Om du anser att halva kaninen är din, betalar du då halva veterinärkostnaderna om det händer något innan du får hem kaninen? Betalar du halva avgiften för strö o mat?

Som köpare har man visst rätt att ångra sig. Men man får inga pengar tillbaka. Men det är ju inte så att du blir tvingad att hämta kaninen om du ångrat dig.

Http://Angies-Kaniner,se

Lejonhuvad Kanin i Zobel Blå, Zobel Blå Manteltecknad och Madagaskar.

Dvärgvädur i Viltgrå

Katti
1

#63 Nej, det får jag inte eftersom vi har ett muntligt avtal. Även muntliga avtal gäller.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Handpenning

"Handpenning, eller kontantinsats, jur., penningbelopp, som vid ett avtals ingående av den ene avtalsparten till den andre överlämnas som förskott å utfäst betalning, på det att båda genom överlämnandet och mottagandet må anses ha erkänt sig bundna vid överenskommelsen"

minaninar
4

#79 Håller med. Det erbjuds ju ett kullsyskon eller pengar tillbaka. Vad mer kan man begära?Obestämd Och att inte från början beskriva de aspekter som tyder på säljarens goda vilja är också fräckt. Speciellt eftersom denna värld är rätt liten och jag förmodar att beskrivningen av avelsspecialiteterna och färgerna gör att många här kan identifiera vem det handlar.Obestämd

Zvintos
3

Jag tycker att vi sätter en punkt här och avslutar denna diskussion. Just om denna situation finns inte mer att säga och i och med det låser jag tråden.

Vill man fortsätta diskutera själva sakfrågan så går det bra i en ny tråd.

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.
Inlägget är låst för nya kommentarer