Information om Dvärgvädur
Hej!
Ska lite längre fram skaffa en Hona eller hane? av rasen dvärgvädur.
Är lite nyfiken på hur den är att ha hand om, om det är något speciellt man bör tänka på, när kan man börja hoppa med dem och vilka är de vanligaste färgerna?
Jag tycker att Madagascar Manteltecknad är väldigt fin.
Vill gärna ha bilder å de olika färgerna, även Madagascar Manteltecknad! :)
Gäller samma sak med alla dvärgkaniner ang skötsel (långhåriga raser behöver borstning då såklart)
Minst 3 månader ska kaninen vara innan man börjar sele träna. Minst 4-5 månader tycker jag att kaninen ska vara innan man börjar att hoppträna.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Okej, tack! :)
Tja, vad ska man säga. Dvärgväduren är rasen med stort R för mig. Så otroligt härlig och överlag väldigt kelsjuka. Står alltid och väntar vid gallret när man kommer och ska absolut bli kelade med. Dvärgväduren tycker jag är väldigt lätt att ha att göra med faktiskt och kan inte komma på något särskilt man bör tänka på.
Vanligaste färgerna är viltgrå, vit blåögd, blå. Även andra färger är säkert vanliga, men just dessa färger är de jag upplever som vanligast. Madagaskar är inte fullt lika många som har, eller ex zobelsiames, ottertecknade osv.
Dvärgväduren är godkänd i standardens alla färger och teckningar, dvs väldigt många. 
Lite bilder på olika färger:
Zobel blå, mörk.

White zobel brun, mörk (!).

White zobel blå, ljus.

White zobel blå, unge.

Zobel brun, unge.

Isabella manteltecknad

Vit blåögd

Tack så jättemycket! :)
Åh va fin den Isabella manteltecknade va! :)
Synd att du inte föder upp i den färgen, då du inte bor allt för långt bort från mig!
#4: Det är onekligen en väldigt fin färg. Kommer ha isabella sen är tanken, men inte på dvärgvädur.
Även om tanken slagit mig att ha det om x antal år, men det ligger som sagt bra många år i framtiden.
Ja verkligen :)
Okej :)
Får försöka hitta någon som föder upp med den färgen! :)
Koppelträna kan man böra göra redan vid 7-8 veckors ålder, så länge man inte drar i dem utan vänjer dem vi selen :)
Runt 3 månader skulle ja säga är lagom att börja hoppträna, om man börjar med riktigt låga höjder, typ 10 cm (också bara för att de ska förstå att de ska över) kan man börja vid 9-10 veckor, försiktigt. De får lov att börja tävla hoppning när de är 4 månader :)
/Louise Andersson
Hasselöns Kaningård
Jag kan bidra med en bild på min madagaskar manteltecknade hane ^^ Här även bilder på småttingar, om det vore intressant, jag föder upp Dvärgvädur i denna färg 
// Rebecka 
Trollsländans kaniner:
Dvärgvädur; madagaskar och viltgul samt manteltecknat
#7 Man bör inte ta på sele på en kanin som är under 3 månader. Inte bra för deras skelett och kan göra med skada än nytta. Bara dumt att ta den risken.Och man ska inte börja hoppträna en kanin före 3 månaders ålder heller.
Åh va roligt! Har du någon kull på G senare i år? :D
Min dvärgvädur kakan som fick ungar i förrgår! Dock är pappan ej renrasig!
Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur
Usch va fin! Blir jättesugen på en nu!
Vill ju helst ha renrasig med stamtavla.
Men gud, ah, va söt.
#9 Att ha en sele på en kaninunge är inte farligt så länge du inte drar och sliter i den. Köper du från en uppfödare, hoppare då, är kaninen oftast seltränad när du får den vid 8 veckor. 3 månader är lagom att börja hoppträna, ja. Men det är även okej att lära dem ta sig över låga höjder innan för att lära sig att de ska över saker. :)
/Louise Andersson
Hasselöns Kaningård
#13 Man ska inte dra och slita i vuxna heller.
Många kaninungar är ju busiga och drar automatiskt själva.
Nej bara galet.
Men tänkt med såhär, många hoppkaniner, som hoppar höga klasser osv, dem håller inte lika länge som icke hoppare ;) (läst på Kaninhoppning.ifokus)
Jag har vitblåögda dvärgvädurar och jag tycker dom är helt underbara. Dom är väldigt lugna när man gosar men är pigga o glada när man har dom i sele. Jag kommer få 2 renrasiga kullar om 1-2 veckor som kommer få stamtavla om du är intresserad:)
//Sandra Johansson
uppfödare av kel och hoppkaniner i olika färger:)
Den erfarenheten jag har av dvv är att de har mindre personlighet än andra raser, men jag kanske har haft otur?
Funderar på att kanske testa igen..
Nathalie Månsén
_http://thecityhelditsbreath.blogspot.com
http://kaninmagazinet.se_
#16 Jag tycker tvärtom :) Att dem har mycket personlighet. Märks t.ex på Gruff jag har nu, min ddv rex :)
#17 Jasså :) Har kollat på en kanin på lillhems kaniner.. en dvv rex hona. (har sagt att ja inte ska ha en hona eller dvv) Får väl se, ska väl kolla på henne när hon vuxit till sig. hon ser ut som en gris :)
Nathalie Månsén
_http://thecityhelditsbreath.blogspot.com
http://kaninmagazinet.se_
#18 Han hittar på saker nästan hela tiden, är nyfiken, framåt, gillar dessutom att hoppa. En hel del personlighet:)
Men haft ddv många gånger innan, och nästan alla har haft mycket personlighet:)
#16 Jag älskar dvärgvädurar just för att de har väldigt stora personligheter, och visar väldigt tydligt vad de vill. De är också sådär härligt nyfikna, och ofta riktigt keliga. :)
På hillevill.wordpress.com hittar du fina bilder och roliga äventyr
#14 Nej, man ska inte dra i dem heller, men precis som du säger om kaninunger finns det ju många vuxna som är busiga och drar automatiskt själva. Om man nu har en kaninunge som drar och busar kan man bara ta bort själva kopplet, så de lär sig att selen inte är farlig. Alla kaninungar är olika och självklart ska man vara försiktig, det ska man alltid vara. Men av erfarehet kan jag säga att jag aldrig har haft en kaninunge som farit illa av att ha sele på sig. Men det är väl olika hur man gör och vad man känner är rätt.
Att de inte håller lika länge, tror jag beror på hur hårt man kör med dem. Efter 12 års erfarehet av både hopp- ock kelkaniner skulle jag vilja säga att de som hoppas är mycket mer aktiva, hälsosamma och mår allmänt bättre. Jag kör dock inte så hårt med dem. :)
/Louise Andersson
Hasselöns Kaningård
#10: Jag kanske ska ta en kull till i år, men jag vet inte säkert O.o
Om jag tar denna kull så kommer ungarna att bli leveransklara runt 28:e augusti. Sen så är det inte säkert att det blir just den färgen, då honan är viltgul (med madagaskar i sig), men hanen är madagaskar mantel. Då finns det chans för viltgul, madagaskar och mantel i båda färgerna… Det är som att spela på lotto 
Annars så kommer det bli fler ungar nästa vår 
// Rebecka 
Trollsländans kaniner:
Dvärgvädur; madagaskar och viltgul samt manteltecknat
Har du någon hemsida?
Om du får någon som är Madagaskar Mantel så får du gärna höra av dig.
Vill ju som sagt gärna ha renrasig med stamtavla :)
Min hona har grymt mycket personlighet! Hon är helt galen ibland & grymtar & kutar omkring & ibland vill hon bara kela :) Kul du tyckte hon va söt! :)
Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur