Kanin iFokus

Kanin

Etikettutanför-ämnet-ot
Läst 813 ggr
[Tilde]
0

(OT) Djurpolisen

Tittar just nu på Djurpolisen på Animal Planet och då hade de hittat en kanin i en container! Rynkar på näsan Den hade flera sår och skakade av skräck/chock! Djurpolisen la den i en korg med morötter… sedan åkte de till djursjukhuset med den och la den i en helt öppen bur utan hö eller nått! Inte så duktiga!?

louise1993
0

Tittar på det jag med. Tror den kommer få en ordentlig bur sen, som jag förstod det var detta bara en sån typ "övervakningscell" så veterinärerna kan hålla ett öga:) seb har de ju lite konstiga regler i usa, man får ju ha kaninerna på nätbotten och så :S

/Louise Andersson
Hasselöns Kaningård

louise1993
0

Okej, ingen tillfällig visst.. Men de har ju annorlunda regler som sagt..

/Louise Andersson
Hasselöns Kaningård

[Tilde]
0

Ja och de försökte klappa den trots att den var superstressad osv. "It's attacking me", blablabla… så dumma :(

louise1993
0

Ja, det var svårt att inte tycka synd om den:( hoppas den får ett bra hem!

/Louise Andersson
Hasselöns Kaningård

[Tilde]
0

Ja precis! Hos folk som också ger den riktig mat :/

minaninar
0

Ja, jag skulle vilja uppmuntra alla som tänker att de ska börja avla för skojs skull och sälja, eller för att tjäna pengar, att titta på youtube och andra ställen efter dokumentärer från pet rescue centers osv. Samt läsa adopterade kaniners historier och läsa om kanin-historier där vanvård är inblandad och fundera på vad en vårdslös handel med djur kan innebära för kaninens framtid.Gråter Om man har pengarna o tiden o kunskapen, satsa på omplaceringshem eller hem för övergivna kaniner.Rynkar på näsan Det finns fina beskrivningar av olika pet rescue centers i t.ex. usa och england där de är jättenoga sedan när det ska förmedla adoptionen av kaninen till en ny matte/husse.

Det finns historier om folk som ger kaniner hundmat och värre än så. Samt alla dessa kaniner som bara får sitta i sin bur hela sitt liv.Gråter

[Tilde]
0

Åh jag skulle absolut vilja ha ett omplaceringshem för djur; kaniner, hundar, katter, reptiler… men som sambon säger så tjänar man ju inte direkt pengar på det, så det skulle inte gå. Men kanske i framtiden!

Kanske borde leta upp om det finns såna ställen att praktisera (voluntärarbeta) på!

minaninar
0

Tirin: Det där med morötterna var ju tveksamt. MEN, det finns en möjlighet att i ett sådant läge när kaninen är så försvagad ska man ge sådant för att överhuvudtaget få igång den. Men jag vet inte, skulle vilja höra veterinrä eller erfaren uttala sig om det. Critical care skulle ju naturligtvis vara att föredra, men om man inte har det just där o då? Det har ju sagts att ananas o sådant som kaninen tycker är väääldigt gott (som frukt) kanske just som absolut första akutårgärd till utsvulten kanin kanske inte är fel`??? Skulle gärna vilja veta.

[Tilde]
0

#8 Jo det är sant, men jag tror inte den var underviktig eller liknande.. De hade lagt den i ett soprum, men någon såg det och räddade den (så uppfattade jag det, men såg inte början). Men jag tyckte bara att djurpolisen borde veta bättre än att inte ge den mat pöå djursjukhuset och att försöka klappa den när den var så stressad :/

[Wera]
0

I USA (och delar av Europa, ex. Spanien) verkar de inte ha samma skötsel på djur som vi i Sverige. Ex. hundar kan bo lös i trädgården (med stängsel) dygnen runt utan att det är fel. De går inte ut och går med dom mer än "nödvändigt" (eller knappt, vissa går en gång i veckan eller ens det). Många hundar låsar man in i burar (transporter) medan man är borta (handlar, jobbar, etc) och de tas inte ut för än man är hemma. Det gör man inte i Sverige, då är de lös i huset. Finns mkt mer.
Så antagligen ses inte hö som viktigt för kaniner där borta kanske. :P

minaninar
0

Nja.. skulle vilja säga att de som är som vi där - dvs de som verkligen är inne i det o de som har pet rescue o sånt är nästan MER dedikerade än här.. har sett rullstorar och gå-hjälpmedel konstruerade för att ge skadade kaniner bra liv. Men så klart.. finns massa folk som vansköter, men de är då inte djurmännsikor utan bara nån som stoppat in en kanin i bur.

juliafrojd
0

Vart kollar man på de?

[Wera]
0

#12 Animal planet, det är filmat i Houston i Texas. Fast det finns fler serier om djurpoliser i andra städer i USA som också går på Animal planet tror jag, men det är främst "Djurpolisen i Houston" - Houston SPCA.

juliafrojd
0

nej men kan man kolla på de på datorn?

[Tilde]
0

#14 Vet inte, det kanske finns på youtube?