Hökuber för allergiker?
Hej!
Är det någon av er som har hökuber till era gnagare?
Är det verkligen så "bra" och näringsrikt som det sägs eller är vanligt hö bättre?
Och gör det någon skillnad för oss som är allergiker, funkar det?
Kaniner är inte gnagare ;)
Vet inte hur bra hökuber är att ge hela tiden till kaniner istället för hö. Anser att hö är bättre.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
har hört att de hjälper mot höallergiker och även att det inte alls är lika bra som vanligt hö. har ingen erfarenhet av de själv.
Tänkte testa dessa för jag misstänker att ja är höallergiker. men känns bättre med hö..
Nathalie Månsén
_http://thecityhelditsbreath.blogspot.com
http://kaninmagazinet.se_
Jag har oxbows hökakor (och vanligt hö och timotejhö också). Hökakorna är ju bra på många sätt. De från oxbow är väldigt långa fibrer och mycket knaperjobb för kaninen, vissa säger att de inte går lika bra som hö, men jag undrar det, oxbows är som hö klippt i 5 cm bitar och lite mindre smul som håller ihop det med lite bentonitlera.
Jag tänkte att det skulle bli så "rent" om man ville ha flera ställen för mat än i buren hemma, men så "rent" blir det ju inte.. det smular ner rätt mycket, men lättare att städa upp än hö helt klart. Ger ingen känsla som helst av damm, men är du allergisk mot höet i sig, då är du säkert allergisk mot allt. Men kanske något mindre till detta för det inte dammar alls.
Men Oxbows timotejhö dammar inte heller alls skulle jag vilja påstå och det är ju ett bra hö.
hmm. jag och min familj är ju höallergiker, så vi går ju ständigt runt allergiska. sen har vi våra kaniner ute.
Min magkänsla säger att "vanligt" hö är bättre, men det kan ju också vara för att det funnits längst och är det "naturliga" om ni förstår vad jag menar.
Ifall hökuber funkar som det står att de ska göra, så kanske man kan ta in sina kaniner och ha dem som innekaniner.
Jag tror också att äkta hö är att föredra, men jag tror att i varje fall oxbows hökuber ligger väldigt nära. Får också för mig att oxbow inte skulle göra nåt som inte var godkänt för kaninens bästa. Men det är ju iofs kanske bara för att jag är indoktrinerad att tro det.
Jag rekommenderar vanligt hö. Jag är själv allergiker men reagerar inte efterssom mina niner är ute!
Mvh Klara, Musse, Hedda och Rabalder.
Något som jag kan rekommendera som är bra för allergiker överlag, och som hjälpt mig till att kunna ha kanin inomhus med vanligt hö, är en luftrenare. Tidigare gick jag runt och nös hela dagen och var allmänt täppt. Sen jag skaffade luftrenaren nyser jag enbart direkt när jag ger höet, men det går över efter några minuter och sen känner jag inte av det alls. Luftrenaren kostar visserligen en del, men den är även bra om man ex är pollenallergiker eller liknande.
Har du kikat ut en som du tyckte var bra som du vill rekommendera?
#8: Vem skriver du till? Du får gärna skriva inläggsnummer så det blir enklare. 
#9 till dig, en sån luftrenare menade jag.
Jag försöker göra det numer, men glömmer ibland,
#10: Aha, misstänkte det men tänkte det var lika bra att fråga. 
Jag läste en artikel inne på allergi om en specifik luftrenare. Googlade lite på den och alla var så himla nöjda med den. Köpte min i september 2010 och det är nog bland det bästa jag gjort, den är suverän under pollensäsongen! Står i sovrummet. Man får dock komma ihåg att den har luktsensor och man bör då sätta den på "quiet" nattetid, särskilt om man har hundar, för den går igång för minsta lilla fis. 
#11 hihi..
härligt, luktsensor.. skönt att kunna skylla på hundarna.
Tror jag skippar det här med hökuber!
#11 Tack för tipset! :D
#13 Men testa en liten påse det kostar 60-70. O se vad du tycker. Då ser du hur långa fibrerna är. Stora påsar på 11 kg blir väldigt mkt billigare sedan om man bestämmer sig för att köpa.