Angora
Vad jag vet så är det ingen här som har en angora. Men är det något som känner till något om dem eller kanske har en bild så skriv här. Jag är väldigt intresserad av angora. Dock kan jag nästan ingenting men det jag har hört verkar intressant. Verkar vara en ras jag kan tänka mig att ha om ett par år när jag och pojkvännen skaffat hus. Jag gillar ju att sticka med så det verkar helt perfekt.
Någon som vet något?
Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast
http://kaninmagazinet.se/2012/april/angora.html
Rasspecial om Angoran. Nästa vecka kommer en intervju med en Angorauppfödare där uppfödaren kommenterar vad man ska tänka på och vad som är bäst/jobbigast. Kanske nått som kan va bra att läsa?
Har aldrig haft en men vad jag har hört måste de klippas var 3 månad, borstas länge och ofta samt att de gärna ska bo svalt (dvs inte inomhus i 20grader) pga den tjocka pälsen, ser ofta Angoror som sitter och flämtar bara solen står på lite. De behöver lite tillskott i maten som andra långhåriga kaniner.
Det är helt enkelt en ras som kräver mycket tid och engagemang av sin ägare :) Men de är hur härliga som helst, en drömras för mig till framtiden när jag har plats och tid att ha ett kaninstall ute.
Ung-tösen på bilden vann klass B på Spillepengen häromhelgen och tävlade om att bli bästa hona :)
#1 Okej det ska jag läsa då. Men jag har hört att dem inte ska borstas så mycket. Jag skulle vilja ha en eller två någon gång i framtiden.
#1 Det är fel ang borstningen. I alla fall på satinangororna. Dem ska i princip inte borstas alls, och då rakas var 3-4 månad.
Svärmor har såna och jag tycker inte dem kräver mer tid än någon annan kanin, mer än att dem ska klippas då flera gånger/år, och behöver lite med tillägg i fodret pga att pälsen växer hela tiden.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#3 kan vara så att jag har fel, eftersom att jag inte hittade det i texten jag trodde att jag läst det i nu när jag kollade upp det. Men på utställningar sitter angora-folket alltid och borstar nere vid rumpan för att få bort tovor, och det bör man väl få göra hemma också? Vanliga kaniners päls kan ju tova ihop sig och Angoran bör väl ha det ännu lättare för det, speciellt kring svansen?
#4 Angoror får knappt tovor. Dem kan få lite tovor när det är dags att raka dem men annars behövs det inte :) Svärmor har 4 satinangoror och en genomsam vän till oss har också, både satin och vanliga:)
Dem är inte lätt för att få tovor, tvärtom.
#5 ah… då ser jag inte varför uppfödarna sitter och borstar dem. :S
Nåja, klippa är svårt så länge man är ovan har alla klippare jag snackat med sagt iaf, så på så sätt kräver den ju i alla fall mer.
#6 Inte en aning. Svärmor borstar inte sina alls, inte en enda tova.
Det förstör pälsen när den ska användas för att göra garn av det sen, om det borstas ofta ellr mycket.
Tänkte väl det. Blev lite orolig för jättemycket borstning är jag inte mycket för. Fast jag måste lära mig klippa hos någon och sedan spinna garnet med såklart. Men det borde väl finnas kurser?

#3, #8: : Jag har själv en satinangora och hon behöver inte borstas alls. När kaninen ställs ut vill man att pälsen ska vara så lång och ståtlig som möjligt och då tajmar man klippningen så att pälsen är så lång som möjligt vid utställningen. Det är förstås precis innan klippning som det finns risk att det tovar sig. Hos satinangoran känner man i nacken och bakom frambenen, börjar det bli tovigt där är det dax att klippa kaninen.
Tror att Hemslöjden arrangerar kurser ibland.
http://chagallskaniner.weebly.com
Hobbyuppfödning av satinrex- och rexdvärgvädur
#9 Hm får kolla upp hemslöjden. Jag har tovat hundpäls kanske det är nästan samma sak?
Vet bara inte om jag vill ha satin eller vanlig. Men har du några bilder på henne vore roligt att se ändå. Tycker det är så vackra.
#9 Det var ju det jag skrev, att dem inte behöver det ;)
Anledningen till att du kan se hur utställarna borsta innan utställning är mest för att fp bort Hö/halm som gärna fastnar i pälsen efter en resa i transportbur. Två Goa vänner satt igår då jag var på utställning med varsin angora för att just göra just de. Annars ska du inte borsta så mycket hemma då mycket päls lossnar och då blir den glesare. Fick den infon igår när vi satt o prata.. Kolla in denna sidan. www.valborexochangora.se om jag skrivit fel adress så googla så får du rätt. Ring och prata med henne. Hon är jätteduktig och supertrevlig. :-)
#12, ah då förstår jag! Låter logiskt också med tanke på att samma sak kan ske på andra kaniner inför utställningar och det är därför man inte tokborstar dem. Förvirrat av mig, fullt logiskt att man inte bortstar angororna heller då.
Åh, valbo rex och angora är supertrevliga, det är dem jag intervjuat till kaninmagazinet :)
Angora behöver mycket borstning för att inte få tovor.
#14 Nej det stämmer inte!
#15 Jo, eftersom angorans päls ständigt växer så växer också underullen.
Mer underull= mer borstning.
#16 Ja det växer jämt, en av anledningarna till att man ska klippa dem var 3-4 månad. Men man ska inte borsta dem. Jag har erfarenhet av dem då svärmor har angoror och vet fler som har. Dem ska ej borstas, då tunnas pälsen ut och då kan det bildas tovor.
#17 Jaha okej.
Jag känner hade två angoror förut och då sa jag till henne att jag funderade på en sån, då sa hon bara att det var en himla massa borstning.
Men är det inte Santinangora som inte måste borstas?
#18 Gäller både satinangora och angora:) Det är samma skötsel på dem.
Då hade hon fel då som sa det till dig.
#19 Tror inte hon har fel,
eftersom hon har ju haft sådanna och det är väl bättre att man litar på en som har haft såna än en som inte haft såna!?
#20 Jo men jag har erfarenhet så vet att dem inte ska borstas ;) Dem får ej tovor, dem kan började få det lite när det är dags att klippa men inte annars:
Så du behöver inte ge ut fel info, för det stämmer inte att dem ska borstas och absolut inte ofta:)
Frida har absolut rätt!! De är om man slarvar med klippningen dom får tovor. De ska göras var tredje månad. Borstar du en angora för mycket så skulle de få urusla poäng på utställning då pälsen hade varit alldeles för gles..
Snälla nån vad ni säger olika. Men det är fler som säger att dem inte behöver borstas så er litar jag på. Men pälsen på satin och vanlig måste ju vara olika mer än bara utseendet. Ställa ut vet jag inte om jag tänkt att göra med dem. Tror nästan inte det.
#23 Jag har träffat både och, och det är ingen större skillnad. Angora har tofsar på öronen, har inte satinangororna. Pälsen är lite mjukare (tycker jag personligen) på satinangororna.
#24 Oh jag gillar tofsarna. Det kommer bli svårt att välja. Färgen blir iaf havanna eller vit. Jag ska ju sticka tröjor och det är den färgen min pojkvän gillar mest. Tur att det nog dröjer ett tag till så jag hinner tänka på det.
#25 Tar du vit kan du ju färga ullen i olika färger sen när du spunnit den:)

Nu har jag inte läst alla tidigare inlägg, men svarar ändå…
Vi har en Angora här hemma, Larry heter han och är järnblå, därmed inte märkt pga ej Godkänd färg?. Han har en otroligt stor personlighet! Visar stark om han är missnöjd med något och visar lika starkt om han uppskattar något. Han är drygt 2 år nu men beter sig som ett ungdjur. Rusar runt i hagen och älskar att vara lös. Kommer på inkallning och är riktigt kelen. Dock en enmanskanin.
En väldigt speciell ras med starka åsikter. Jag skulle aldrig rekommendera en Angora som sällskapskanin. De är avlade för produktion och ska användas därtill. Vi säljer en del av ullen och tovar med resten. Rasen ska aldrig borstas mellan klippningarna, de ska inte tova ihop. Ullen ska vara av så pass god kvalitet.
Om du nu hade tänkt att ändå ha en Angora till sällskap så ska du vara medveten om att de inte lever lika länge som andra kaniner. En Angora som är 5 år räknas som väldigt gammal.
Bilder finns på hemsidan, http://www.stensjovallen.n.nu/larry .
Stensjövallen - Belgisk Hare i viltrött
www.stensjovallen.n.nu
Satinangora har i regel tunnare päls än vanlig angora, och pälsen tar lite längre tid för att växa ut på satinangora.
När du ska skaffa angora så skaffa en vuxen som är van vid klippning, eftersom att du är ovan, plus att då kan du få tag på en med bra pälskvalité (på ungar går det inte att förutse hur pälskvalitén blir på dem som vuxna, men när de är ungdjur går det).
Min första angora var ett ungdjur, som blev galen vid klippningen (första gången jag klippte en angora också), vilket inte var så kul …
Och ett tips: klipp ryggen och sidorna först, ca 7-10 dagar senare klipper du under magen och under huvudet. Jag kan inte klippa mina helt samma dag, för när jag väl är klar med rygg och sidor så är de lite irriterade (och en del kan vara väldigt irriterade på mig). Så för både deras och min skull delar jag upp klippningen.
Enda gången jag borstar angora (förutom före utställning) är ifall de har skräp i pälsen före klippning. Annars är det enda man ska göra med pälsen mellan klippningarna är att klippa bort de tovor som kan komma i nacken.
#28 Tvärtom är det, satinangororna behöver klippas oftare för att det växer ut fortare. Det sa uppfödaren som min svärmor köpte sina av.

Hade du tänkt ha Angoran utomhus? I så fall skulle jag rekommendera att ha den i ett stall där det inte blir allt för många minusgrader vintertid. I annat fall kan kaninen drabbas av klippchock och i värsta fall dö om den klipps helt ner vintertid. Då är det bättre att "kvartsklippa", dvs klippa en fjärdedel av kaninen en dag i taget så att det inte blir alltför stor omställning.
Stensjövallen - Belgisk Hare i viltrött
www.stensjovallen.n.nu
#31 Jag hoppas att vi kan hitta något ställa med någon lada eller uthus eller kanske ett stall. Annars blir det ju ute. Men kan jag hitta något så blir det i där inne istället.
Klipper man dem med sax eller trimmer/klippmaskin?
Tittade på nätet, vilka ulltussar. Fast det måste vara svårt att röra sig när pälsen är så stor och svårt att se osv.
Men hemskans söta var de.
edit: de finns visst som jätteras också
#33 Dem rör sig väldigt bra;)
Sax, trimmer på vissa ställen tror jag:)
Nej dem finns inte som jätteras. Finns bara 3 jätteraser:)
Fast kolla på det här: http://www.google.se/search?sugexp=chrome,mod%3D18&ix=h9&q=giant%20angora&um=1&ie=UTF-8&hl=sv&tbm=isch&source=og&sa=N&tab=wi&ei=9zy5T7-9E4qeOuqEgacK&biw=1280&bih=841&sei=-jy5T8vkDsOgOpSXhaIK
Fast det kanske är en korsning då?
#35: Fast sådär lång brukar man inte låta pälsen växa, som de är på vissa av bilderna (de mest extrema).
#36Nej tack och lov, för det måste vara jobbigt för djuret.
#34Men det verkar som det i usa finns jätteangoror som är godkända av deras rabbit breeders association el vad det är, ARBA
http://en.wikipedia.org/wiki/Angora_rabbit
edit: men det står att det är någon som har avlat fram den… så den är väl rätt ny kan man tänka, men numera godkänd där som utställningsras om jag fattar rätt..
#35 Precis som NinniH säger brukar man inte låta pälsen växa så mycket som på dem bilderna.Man klipper långt innan. Angoror väger 3-4 kg ungefär:)
#29: Stämmer inte, talar av egen erfarenhet
Min första satinangora gick det som mest runt 6 månader mellan klippning, då ullen växte väldigt sakta. Även min vän som har ett antal satinangoror säger att deras ull växer saktare än vanlig angora. Däremot satinangoror som är blandade med vanlig angora växer ullen snabbare på, men dock inte snabbare än vanlig angora utan det tar lika lång tid.
#35 Stackars kaniner. Måste ju både vara varmt och jobbigt att röra sig. Man ska ju klippa långt innan.
#37 Inte godkänd i Sverige i alla fall
#39 Ok för svärmors måste klippas var 3-4månad, skulle det gå 6 månader emellan hade det verkligen inte varit bra för kaninen.
På hennes kaniner växer det jättesnabbt.
Hennes är renrasiga satinangoror med stamtavla:)
Så min erfarenhet är att den växer snabbt, likaså uppfödarens;)
#40 håller helt med dig.. det känns lite olustigt när #skönhetstävlingsmomentet" går så långt att det går ut över djuret, för visste måste det vara varmt och svårt att se osv tänker man.
#43 Jag är inte heller så insatt, men i det här fallet kunde man ju se och tänka själv. Jag tror dock att folk kanske är lite vettigare i Sverige.. höhö.. fördomsfullt. Men jag får för mig att usa är liksom mest extremt på sånt.. folk har sina kaniner i speciella barnvagnar för kaniner (vilket iofs är jävligt smart.. om det inte vore så komiskt. Tänk att få transportera en jätte i typ "pet stroller" och slippa släpa låda.) Men jag tror jag skulle skämmas lite..
För att hamna helt OT då..
#44 Jo jag skulle skämmas med. Men vore himla skönt. Är så jobbigt när jag ska gå omkring med 5kilos kanin. Räcker med två kilo och den inte sitter stilla. Tror det är bättre i Sverige ja. Iaf för det mesta.
man kanske skulle komma över det och skaffa vagn till sina kaniner.. i varje fall om man som jag gör lite korta resor då och då till familjs o vänners landställen utanför stan..
Så skönt att slippa kånka hehe.
#46 Hade varit bra om sånt gått in i bilen. Ännu en sak det får bli när man fått jobb.
Hehe kollar på en nu.. det är en sådan hopfällbar..
http://www.swecat.com/djurvagn-morkbla
maxvikt 8 kg..
Och här är tvillingvagnen för dem som inte kan samsas.
#48 Sån hade varit bra att ha. Tvillingvagnen då. Som när man ska ut till husvagnen och inte kan köra utan måste gå dit. Vore himla bra det. Behöver man bara bära på buren om den ska med.