Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1868 ggr
Peak303
0

"skorpa" ?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

När jag gick ut till kaninerna i morse så när jag klappade bentley på kinden så kände jag något som kändes som en massa fästingar så tog ut honom hoch kollade genom båda kinderna. Hittade inga fästingar men hittade något annat i form som en skorpa av något slag som sitter fast i en päls tuss.

Någon som vet vad detta kan vara?
och om ni vet vad detta är, är de smittsamt? Vill inte riskera att de andra kaninerna med får de..
Kollade genom alla de andra kaninerna och inget på de.

Tacksam för svar!

Kanske en dålig bild men mamma fick hjälpa mig men han ville inte riktigt sitta stilla..

-'  Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt 

blondiie
0

Ser ju inte så mycket men skulle gissa på att de är en sårskorpa. Att han rykt ihop med någon av dom andra eller rivit sig på något. :)

Peak303
0

han har flera stycken på båda sidera. Och nej han har inte träffat någon av de andra kaninerna mer än att han nosade på sin mamma igår. :S

-'  Malin Hultman

blondiie
0

Humm.. Jadu, då va de en bra fråga :/

[MiniPim]
0

Det kan ju bli sånna små sårskorpor när dem har parat sig, men dock är det ju en kille så det låter inte rimligt. Men det ser inte farligt ut, har du kontrollerat om något sticker ut eller något i buren?

Peak303
0

#4; japp de har jag.
Men hoppas inte är något alvarlit bara, skulle bli förkrossad om jag förlorade honom. o.o

Låter som sagt jätte konstigt att de bara kom så. Han flyttade ut i uteburen för ett tag sedan och jag kände de först idag. Och brukar klappa honom på kinderna då han tycker om de. Så låter konstigt att de bara dök upp så :O

-'  Malin Hultman

[MiniPim]
0

#5 Tror inte det kan vara så farligt..Bor han ensam?

Och sen så kan det ju va mjäll ;)

Peak303
0

#6; nja har sett kanin med mjäll så de tror jag inte de kan vara.

Jo han bor ensam, okastrerad hane så :P

-'  Malin Hultman

Plopp4
0

Sådana har min kanin också. Det är som små pälstussar som sticker ut på sidorna, som sitter fast i en svart liten "plupp". ^^

Tror att dom är ofarliga. :)

Hälsningar Jossan

Kika gärna in på min blogg: http://www.kaninhopparen.blogg.se

Rexkanin.W
0

Kanske är död hud som lossnat och satt sig i pälsen? :)