Röd fläck - blod?
Hej alla kaninkunniga!
Jag tog precis in min kanin en stund för att pappa skulle klippa gräset runt kaninburen. När jag tog in henne hade jag henne på en handuk på golvet (som vanligt). Efter en stund kissade hon på handuken och det blev en fläck. Först såg det inte konstigt ut, förutom att det luktade väldigt starkt, men nyssa när jag skulle ta ut henne igen såg jag att det hade blivit en stor ljusröd fläck och att hon var röd i pälsen (blod?) vid sina "privata delar".
Så, min fråga är, "löper" kaniner precis som hundar? Eller har hon fått ett sår eller något? Ska jag låta det vara eller ska jag göra något?
Kan förövrigt tillägga att min kanin är 1 år och jag tror att det är en tjej, men jag är inte säker och har inte kollat upp det. Hon är inte gravid eller så (om hon inte har träffat någon snygg vildkanin genom gallret på natten (tror dock inte att det finns vildkaniner här, möjligtvis harar med de lär väll inte bry sig om kaniner?)
I alla fall, superduper tacksam för alla svar jag kan få! Vet inte vad jag ska göra!
De kan få väldigt rödorangefärgat och starkluktande urin av morötter och maskrosor…om hon har ätit det kan det bor på det :)
Var urinen också färgad röd? Eller var det bara på de privata delarna o rumpan?
Nej kaniner löper inte som hundar, dem brunstar.Men det kommer inte blog.
Maskrosblad och morötter kan färga urinet rött.
Såg det ut att göra in på kaninen när den kissade?
Varför har du inte kollat om det är Hona eller hane??
Eftersom den är 1 år gammal syns kulorna väl om du lägger den på rygg och kollar;)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Dom kan kissa rött pga ett rött färgämne som utsöndras via njurarna, helt ofarligt.
Tack så mycket allihopa! :) Då är det nog bara från maskrosorna hon ätit (vilket blivit en hel del senaste veckan). Skönt att veta, var väldigt orolig där ett tag.
#3 Det har inte spelat någon roll om det varit en tjej eller kille, därför jag inte kollat. Men då gissar jag på att det är en tjej eftersom jag inte såg några killdelar när jag kollade idag :)