Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 776 ggr
Annisen
0

Sätta ihop??

Vi har en liten kanintjej här hemma (5 månader gammal) och jag tycker så synd om henne just för att hon är själv. Är det för sent att skaffa en till kanin så hon får en kompis? Går det eller kommer de skada varandra så illa? Ska det i så fall vara en äldre eller yngre kanin och hur går man tillväga när man sätter ihop dem? Vill verkligen inte att hon ska behöva leva ensammen hela livet unsure.gif

Tina-A
0

Kaninen klarar att vara ensamma hela livet, så det är inte synd om henne.

Vi har dock 2 kaniner ihop och de är bästa kompisar nu. Dom skulle inte vilja vara utan varandra men hade vi inte satt ihop dom tror jag inte dom skulle mått dåligt av det. Det är en kastrerade hane + hona och det är det som brukar fungera bäst så det är vad man brukar rekomendera om man vill ha 2 kaniner ihop.

2 honor bråkar oftast och likaså 2 hanar. Vill man ändå ha 2 honor kan man testa en vädligt ung kanin, en liten unge, och sätt in den till en gammal kanin och hoppas att den äldre honan tror att den yngre är hennes unge och därför tar hand om den. 2 honor kan också fungera om det är 2 syskon som bott tillsammans hela livet.

Köper man en till kanin och sen märker man att dom inte fungerar ihop (finns aldrig garantier att det funkar) så måse man vara beredd på det och ha burar åt alla kaniner så dom kan få leva i varsin bur.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Annisen
0

Jaa, visste jag att det skulle lyckas skulle jag inte ens fundera… men det kan man ju som sagt aldrig veta… Hon bor i garaget och vi är självklart med henne varje dag och så, men hon ser ju aldrig nånting annat än garagetGenerad Det skulle kännas så mycket bättre om hon hade en kompis…

Hur stor är chansen att det lyckas, resp. inte lyckas?

Vad kostar det att kastrera en hane och hur gammal ska hanen vara?

Tina-A
0

Hanen ska vara könsmogen och det blir han nångång mellan 3 och 9 månader lite beroende på ras. Kostar väl från 300-800 beroende på vilken klinik du går till.

Vet inte hur stor chans/risk det är för att det ska funka eller inte funka, för oss funkade det iaf och om det är något som funkar lite bättre än andra sätt så är det kastrerad hane + hona.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Martina-b
0

det brukar allra oftast funka lär dem känna varandra i sel först och sen ien städad bur!!

p.s har två dvärvädurs hanar till salu om du är intresserad. hehe

SaraB
0

Jag skaffade en honkompis till min honkanin när hon var 4 månader. Köpte hennes lillasyster som kom i kullen efter. Den nya var 3 mån när vi köpte henne. De har älskat varandra sen de sågs och inga problem överhuvudtaget. Nu är de 4 o 5 månader, alltså könsmogna och bråkar inte. Så ge inte upp hoppet om att det går att sätta ihop två honor! :) Men faktiskt som de andra säger är chansen störst om du har en kastrerad hane + hona! :) Lycka till!

[Niike]
0

Som #1 skrev klarar de att vara ensamma. Men om du/ni inte är hemma om dagarna har kaninen förmodligen det ganska trist där. Då kan det vara bra med en kompis att ha o snacka o busa lite med;) Men det går även bra att ha bara en, men då behövs det extra mycket kel med den så att den inte ska ha tråkigt och känna sig så ensam.

Annisen
0

Hon bor i vårt garage och det är ju knappast särskilt spännande. Jag ser dock en mängd fördelar med att ha det så. Hon har sin bur stående på golvet, sen kompostgaller som gör att hon har ungefär halva garaget att röra sig på (vi har STORT garage), det finns fönster så hon får ljus där inne om dagarna också. Men, maken jobbar heltid, jag studerar heltid alt. arbetar heltid under sommaren. Naturligtvis är vi med henne varje dag och tar hand om henne och pratar med henne och så, men däremellan måste det ju vara väldigt ensamt? Om än de lever så i det vilda?

Anledningen att hon inte bor inne är för att jag är allergisk både mog henne och höet. Till att börja med bodde hon inne men det fungerade tyvärr inte. Jag kan dock vara med henne och gosa, sen om jag nyser en gång eller två spelar ju ingen roll, men att hon flyttar in igen är inte ett alternativ.

Några råd?