Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 2901 ggr
TheodorM
1

Våran hane beter sig konstigt?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan alla kaninmänniskor!

Jag och min sambo har en dvärgvädurshane som är två år och han beter sig väldigt konstigt mot mig som jag inte vet hur jag ska tolka om det är bra eller oroväckande. Han har nämligen varit väldigt uppvaktande sedan han blev könsmogen; han försöker para sig med mig (armarna bl.a), han kissar på mig som luktar STARKT samt bajsar (markerar revir), cirkulerar runt mig när jag står upp, grymtar och alla dom här starka tecknen på att han i stort sett äger mig och ska para sig med mig.

Jag har tyckt det varit lite jobbigt att han alltid är efter mig så mycket när vi släpper ut han ur buren men jag tror även det är frustrerande för honom att inte få para sig med mig. Till en början är han relativt lugn men efter en stund när jag stöter bort honom försiktigt och bara klappar på honom så börjar han få hög puls och nosa hastigt (nosen blir också väldigt blöt). Till slut kan han även bita mig löst (nafsa typ) i hopp om att dra till sig min uppmärksamhet.

Jag har läst väldigt mycket om beteenden hos kaniner och där står det att när kaninen nosar hastigt och blir blöt så är den stressad eller har ont. Det är helt omöjligt att han har ont men däremot kanske han blir stressad av frustrationen att inte få para sig? När vi är på golvet och han är uppstressad och vill para sig lägger han sig helt plötsligt bredvid mig vilket är tecken på att han trivs har jag läst?

Alla förklaringar på kaninernas kroppspråk gör mig väldigt förvirrad över hur jag ska veta hur han mår. Han andas häftigt och får blöt nos men ligger ändå på mage bredvid mig som ska betyda att han mår bra? Jag kan tillägga att han bor inomhus i bur men får vara lös i lägenheten flera timmar om dagen, han trivs jättebra och ligger alltid och slappar i buren när han inte är ute och det finns inga andra tecken på dålig hälsa utom när han vill para sig. Han är otroligt social och vill vara med överallt i hemmet.

Kan någon ge mig lite svar på hur han egentligen mår? Jag har ingen större erfarenhet och det är min sambos kanin som jag fick på "köpet" när vi flyttade ihop. Mot henne är han inte alls så här.

Mvh

minaninar
2

Varför du är utvald har jag ingen aning om, kanske för att du är ny i familjen? Eller att du luktar något hormon? Eller något helt annat.

Men man brukar ju säga att kastrering är en bra idë.

Kul att du blivit så engagerad i din sambos kanin och läser böcker och bryr dig!

Det kommer nog flera snart som har mer erfarenhet av situationen.

Katten_
0

Kastrera tycker jag, då luktar inte kisset så mycket, de kan bli lugnare (i vissa fall) men den kan försöka para sig i alla fall, det går inte att göra något åt

/Christel & kaninerna! Glad

TheodorM
0

Hej och tack för svaren!

Ja, denna kaninen har blivit lite speciell nu faktiskt så det är kul. Jag glömde skriva det men vi vill helst inte att han ska kastreras då han har fin stamtavla och risken med att söva ner kaniner är väldigt stor (har jag läst).

Mvh

Katten_
0

Inte sååå stor. Kastrera min hane och de gick super! Svårare att kastrera honor :)

Katten_
0

Inte sååå stor. Kastrera min hane och de gick super! Svårare att kastrera honor :)

TheodorM
0

Vill som sagt helst ej kastrera honom men tack för svaren!

Mvh

Katten_
0

Okej tycker de är ända sättet ändå men a

mickro
2

om ni inte ska avla så skulle jag också kastrera. då kommer han må mycket bättre. tror inte alls att dom mår bra av att vara så uppstressade hela tiden.

[MiniPim]
0

Han juckar sig nog, det är ju ''tonåren''. Men som andra har nämnt är det ju bäst att kastrera om du inte tänkt att avla.  Om du inte vill så kan du avvakta och se Flört

majsblomman
0

Kastrera din kanin! Våran hankanin har en ganska stor mjuk boll (från Ikea) som är hans "flickvän" som han "bollar" ;) med, eller ge honom något gosedjur som han kan använda när han behöver ;) För även om han blir kastrerad så lever ju vissa behov ändå kvar. MVH