Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 2314 ggr
[MiniPim]
0

Mask?

Hur kan kaniner få mask egentligen? Mina har aldrig fått det, finns det något sätt man kan hindra det?

Och.. kan det smitta från katten? Han hade nämligen mask och har, vi avmaskar honom men kan det smitta? Kaninerna är ju i bur men han brukar vara runt om kring där.

minaninar
0

Kaninens springmask, passalurus ambiguus är artspecifik. Möjligen kan den dock passera igenom ett annat djur? Men det är jag verkligen inte säker på.

Men visst, jag tror det finns saker som kan smitta från hundar och katter (avföring, urin)..? Det kan man ta reda på på nätet.

LMTninis
0

Det kan väl komma från att dem äter gräs, gräver och ja, sen kan det väl ha varit andra djur med mask på de ställerna där kaninerna vistas? Jag vet inte riktigt :P

♥ Hälsningar Evelina & Finaste kaninerna ♥

~ Blogg: Laoop.tk
~ Hemsida: Laoop.weebly.com

[MiniPim]
0

#1 Okej, men katten är bara runt om. Han går inte på toa där runt!

#2 Vad jobbigt, tack och lov har mina inte mask eller haft x-)

minaninar
0

Om du inte ser några maskar och inte märker några symptom som galen aptit och ingen viktuppgång eller nedgång tex. (finns säkert fler symptom, men jag orkar ej googla just nu).. tror också att lite matt päls och sådana allmänna symptom på ohälsa kan vara tecken.. så behöver du nog inte oroa dig.

[MiniPim]
0

#4 Okej! Får börja maskkontrollera nu i framtiden :3

dermot
0

Jag har hört att mask (vet ej vilken sort) sprids genom luften på något vis (?) Har absolut ingen aning om det är sant dock :S

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

[MiniPim]
0

#6 O.O Läskigt..

Stiinisen
0

Finns ju bandmask som rävar kan ha med sej , de försvinner inte vad jag har hört.
Utan 'dödar' djuret inifrån. D;
Är dock inte vanligt att alla rävar har det vad jag har läst.

Blev sjukt rädd när det fanns en räv här förra året. 
Men jagade iväg han varge kväll ,och nu är han borta.
Seger! :D

// Stina och Kaninerna

Min blogg ; http://zetterberg.webblogg.se/

hhejlollo
0

#8 Dödar bandmasken också inifrån? För det gör fluglarven, den äter sig väl in och äter upp den inifrån?

Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering

www.kristallens.wix.com/kristallens

Sajtvärd på degus.ifokus

Stiinisen
0

#9 ja jag har för mej att bandmasken gör det , Fluglarven gör nog med det , min kompis kanin dog av det. :/

// Stina och Kaninerna

minaninar
0

Jag vet att springmaskens ägg kan spridas så (under viss tid.. lever visst nån månad eller något längre utanför värddjur), den verkar också kunna spridas med urinen (ibland står det att det är sporer o ibland ägg.. men förmodligen är det samma sak.) Vet inte om det finns några andra maskar som kan spridas med luften.

Springmasken anses vara ofarlig och inte påverka särskilt, mest att det är hussar o mattar som tycker det är äckligt att tänka på. Fast jag har läst en studie där de menar att fertiliteten eventuellt påverkas negativt och om jag minns rätt att det kan bli större dödlighet bland ungarna..

Men som sagt, förutom den studien (som dock verkar vetenskapligt ok) så verkar de flesta överens om att det inte är något problem med springmasken.

Men man ska veta att vid födseln så förs masken vidare från mor till unge.. om mamman har den dvs.

Jag behandlade för att jag på mitt påslakan såg helt klara bevis i form av maskar tillsammans me kisset o bajset när min plutt tyckte det var en bra toa. Sedan kröp jag runt o kollade pluttar o hittade mer mask.Tungan ute

Tova.O
0

#9,#10: Va?? Herregud vad läskigt! :O

Nu vill inte jag att Theo ska vara utekanin längre..

Är det vanligt???

“Fear doesn't shut you down; it wakes you up” - Veronica Roth

Stiinisen
0

#12 nejdå , se bara till att ha Rävar borta , tror dock bara att de kan smittas vid kontakt med Räven eller rävens avföring. :p

Det är nog inte vanligt , bara man håller buren ren och som sagt Rävar borta.
Det kan även smitta(från räv) till hundar och katter osv. 
Så man ska väll inte ha alltför många djur runt kaninburen med. 

Men det är nog inte vanligt , tror det är enstaka fall i sverige med Räv , sen vet jag inte riktigt hur det är med fluglarven.

// Stina och Kaninerna

Tova.O
1

Okej, jo det är väldigt många katter i området men jag brukar skrämma iväg dem och ibland skvätta vatten på dem om de går i trädgården. Hahah vad taskig jag är. x)

Mm är det någon som vet hur fluglarven sprids elr om den är vanlig??

Stiinisen
0

Nejdå inte taskigt , du skyddar ju bara ditt ! ;)
Gör samma sak.^^

// Stina och Kaninerna

Tova.O
0

#15: Ja faktiskt :)

minaninar
0

Fluglarverna sprids på sommaren när det är flugsäsong så klart. När det är varmt. Jag har läst att det är viktigt att städa buren/toalådan extra noga, eftersom kaninen annars får trava runt i spillning o urin där det i sommarvärmen börjar kläckas diverse not so nice things..

Fluglarverna får väl framförallt de djur som går på dålig diet o därför får cecotropaföring, puddingavöfring som fastnar i pälsen kring anus. Även äldre djur, men jag misstänker att alla kan råka ut för det. Så det är det gamla vanliga, byta bädd o toaströ ordentligt, ge fiberrik mat (dvs hö) o inte massa skräpmat eller för mkt pellets mm. samt att kolla dem i rumpan ganska ofta under den varmaste tiden? Samt att om kaninen inte kan hålla sig ren pga lös avföring så måste man tvätta rumpan på den med vatten o torka m handduk. O så måste man rätta till dieten o deala med ev andra problem som gör att magen inte är bra.

Tova.O
0

17# Okej, tack så mycket. :)

[MiniPim]
0

Tack för alla svar, min katt var inne i huset och kräktes så kom det med en jättelångmask va nära på att dö D:

minaninar
0

DÅ ska hon (katten alltså) avmaskas om ni inte redan gjort det. Men kollat att ni kör rätt medicin på rätt mask. Ring veterinär o fråga eller gör research på nätet. Katter tror jag ska avmaskas typ var tredje månad oavsett om man ser mask eller ej. Detta för att de är omnivorer tror jag? O äter andra djur.

Klart ni samtidigt ska ta reda på från veterinär om den masken kan passera till kanin!

Det kan vara billigare att beställa kittet "KOlla masken" än att gå till veterinär, men veterinär kanske måste hjälpa till o säga vilken medicin som ska vara.Tungan ute

Fridaaaa
1

#20 nej man avmaskar inte var 3 månad på katter. Utekatter bör man avmaska 2-3 gågner/år om den jagar möss.
Men inte annars.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[MiniPim]
0

#20 Det är klart vi avmaskar honom ;)

minaninar
0

# 21, 22 hoppsanTungan ute

22, jo jag tänkte väl det, när man ser mask så är det liksom det första man springer o görTungan ute

[MiniPim]
0

#23 Han har haft mask förut också så vi visste liksom :)

Clariiz
0

Bandmaskar äter inte upp djuret innifrån- De lägger sig i tarmen och suger i sig energin  som kommer från maten. Dvs så kan kaninen äta enorma mängder men ändå få i sig mindre än vad den behöver just eftersom masken snor åt sig så mycket den orkar.
Finns väl inga andra direkta symptom vad jag vet, finns iaf avmaskningsmedel som funkar på många bandmaskar. Men blir de får långa/starka måste de opereras ut och det är ingen rolig historia eftersom de är uppdelade i små sektioner och går av om du ens försöker dra i den.

Spring mask är inte farligt om den behandlas. Låter man kaninen gå med mask ett bra tag så att de blir fler och fler kommer ju kraken självklart inte må bra. har den för mycket mask och du avmaskar kan den dö av likförgiftning eftersom det helt enkelt blir så pass mycket döda maskar.
Detta är nog dock inte så vanligt.

Fluglarver är fruktansvärda! Så städa buren så ofta som möjligt och töm toa/bajshörn varje dag.

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

[MiniPim]
0

#25 Åh fy :(

Ska städa för fullt..