Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 10757 ggr
Angeln--89
3

När ni säljer djur?

Satt hemma och blev nyfiken på en sak,
Alla tänker olika och jag undrar,
När ni säljer ett djur vad vill ni veta om/av köparen då?
Vissa bryr sig inte så mycket om var djuren hamnar andra vill veta en massa.
Ställer ni några speciella frågor till köparen?

sskaniner
0

jag frågar bara vad dom tänkt ha kaninen till och sen får dom med sig ett häfte där jag skrivit att jag vill ha ett samtal eller sms ifall om kaninen dör eller dom hittar något fel. sen skriver jag även med att jag vill bli kontaktad innan kaninen säljs:) sen står det även i häftet hur man tar hand om kaninen ifall om det e nybörjare:)

//Sandra Johansson

uppfödare av kel och hoppkaniner i olika färger:)

PrinzeZz
0

Jag säljer oftast till hoppare, och där känner man redan mycket folk, och gör jag inte det brukar jag fråga lite hur dom bor, är det en väldigt ung och ny person har det hänt att jag frågat någon som känner den personen hur kaninerna tas om hand.

Säljer jag till okända folk brukar jag fråga lite hur dom tänkt ha kaninen, vad dom tänkt ha den till och sådant.

Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010 Måne 
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |

HolyFuck
0

Jag vill veta i princip allt, och även få lite uppdatering om hur djuret har det i sitt nya hem.

Vill även veta om det dör eller ska säljas.

Johanna3
0

Eftersom jag har ett hyffsat högt pris på mina Dv.v Rexar behöver jag inte ligga sömnlös över vart dom hamnar.. det är nog ganska få som köper en kanin för 800:- och ger den som orm-mat eller lik..

De andra kaninerna vill jag ska komma till barnfamiljer som sällskap. Det är mitt krav.. Det är inga avelskaniner! Dom får ringa och berätta vem de är samt gärna komma på besök och se föräldrarna osv.

Shabby-Chic
1

Jag sållar faktiskt inte alls bland mina köpare.

Jag informerar regler och liknande när man har kanin när de hämtar ungen, men sen är det ju upp till dem.

Skulle även kunna tänka mig att sälja till ormmat, men jag säljer inte innan de är 8veckor gammla och de måste betala fullpris, så det är nog inte så många som är intresserade.

Ninas kaninshop & Shabby Chic kaninuppfödning

Uppfödning av Dvärgvädurslöwen och Dvärgvädur Rex i Nybro, Kalmar län, Småland

www.ninaskaninshop.weebly.com

Nu finns det ungar till salu!

MajaL
0

Jag vill veta så mycket som möjligt. Vad är syftet med skaffandet av kanin?

Lånar ju inte ut ut hanar till personer som avlar på winer, vilket jag dessvärre fått ta skit för en del gånger (när jag avböjt folk). Vet folk som kallats "kaninrasister" bara för att inte ha velat låna ut till wineravel.

Seriöst bemötande (alltså inte likt ovanstående historia), påskrivet kontrakt, att man ställer frågor, att man berättar om sig själv och syftet med att man skaffar kaninen, är en självklarhet, om man vill köpa en kanin av mig. Annars avböjs man oftast.

Har avböjt en del köpare och det av olika varierande skäl.

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

Johanna3
0

5# Tycker du inte om dina kaniner? Gråter

Att sälja fullt friska kaninungar till orm-mat känns för mig väldigt konstigt..

LMTninis
0

kanske är fegt men jag säljer bara till personer jag känner Oskyldig

skulle inte stå ut med tanken att inte kunna hälsa på kaninen när jag vill :p Jag är lite beroende av uppdateringar om hur kaninen mår och vad den gjorde igår eller har den fått nån vän eller så :)

♥ Hälsningar Evelina & Finaste kaninerna ♥

~ Blogg: Laoop.tk
~ Hemsida: Laoop.weebly.com

lukasfelix
0

Frågade om deras erfarenhet av kaniner, hur kaninen ska bo, vad de tänker göra med kaninen, finns det andra djur i hemmet, hur gamla är barnen (om det finns några), vem ska ha huvudansvaret för kaninen m.m

emmajensennn
1

Jag tänker alltid på vart djuren hamnar, är ägaren seriös?, Vad ska hon ha djuret till, kommer h*n hålla kontakt, Hur kommer djuret bo :D

You can't make a rainbow without a little rain

[Wera]
1

Jag har blvit lite mer noga nu, men jag frågar om erfarenheter, boende, vad man vill ha kaninen till (kel, Avel, hopp) och vad man kan erbjuda (hur kaninen kommer att skötas, bo, storlek på bur kanske, hur ofta den kommer att få komma ut etc).

Sen uppskattar jag lite uppdatering efter flytt också (räcker med en gång i halvåret/per år via mail med någon bild). Ibland har jag även bett dom kontakta mig ifall dom skulle behöva sälja.

[Luppa]
8

Jag har väldigt svårt att tro att det gör någon större skillnad om man frågar en massa, köparen kan ju ljuga.
Försöker känna av vibbarna i stället.

dermot
0

#12 Indeed.

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

[Luppa]
3

#7 Jag skulle faktiskt kunna tänka mig att sälja till ormmat jag med, under förutsättning att kaninen avlivas innan.
Hellre det än att sitta bortglömd i en bur år ut och in, hoptovad och med klor som är så långa så de växer in i tassarna. För vem kan i ärlighetens namn garantera att det inte är så det blir, hur lovande hemmet än verkar?

Och jo, jag gillar mina kaniner. Just därför.

Zakarias
0

#7 Håller med #14!

Helgonsbarnet
0

När en intresserad kontaktar mig angående ett köp av kanin/kaniner så ställer jag frågor brukar oftast börja med att kolla om dom har varit kanin ägare innan om inte så frågar jag om boende, kost och vad dom söker för kanin. Bestämmer gärna en träff så personen kan bekanta sig med sitt köp om det är möjligt annars försöker jag ge kunden en bild av hur kaninens personlighet är. När köparen bestämt sig och tingat kaninen så håller jag kunden uppdaterad och annan mejl kontakt. När kunden och jag möts upp för att leverera kaninen/kaninerna försöker jag informera och ge råd. Kunden får med sig sitt köp, övergångsfoder för en vecka ca, livslång mejl/telefon kontakt och ett litet häfte med nödvändig information om rasen och kaninerna och självklart härstamsbevis/stamtavla. MEN! Om det skulle kännas helt fel att sälja av kaninen/kaninerna skulle jag självklart luska lite och tveka en sekund. Men för att en kund känns misstänksam eller ser misstänksam ut känns det fel att neka "/

Med vänliga hälsningar
Patricia 

[Tilde]
1

#14 Måste bara påpeka att i Sverige är det förbjudet att ge levande foder (möss, kaniner, etc.) till reptiler. Alltså måste man avliva djuret innan. Dock kan detta vara minst lika plågsamt som att bli äten levande.. :/

Zakarias
0

#17 Att avliva ett djur går ju snabbt!

[Tilde]
1

#18 När man avlivar djur som man använder som foder kan man ju inte direkt slå ihjäl dem med en spade eller liknande. Du ska antingen frysa dem levande, eller sätta dem i en slags "låda" där de kvävs ihjäl..

Zakarias
0

#19 Slaktare använder bultpistol :P

[Wera]
1

#19 det borde vara förbjudet det är ju plågeri, man borde kunna bryta nacken?

[Tilde]
1

#20 Men det är inte bara slaktare som avlivar djur som ska bli foder. ><

#21 Det vet jag inte, men det borde man väl kunna. Vet inte så mycket om avlivning av just kaniner, men av andra djur brukar det vara ganska plågsamt.. :/

Zakarias
0

man kan köpa en bultpistol

Fridaaaa
3

#19 Man får inte frysa dem levande :) Inte heller vrida nacken av ett sådan stort djur som kanin.

Och gasa ihjäl måste man ha gått "utbildning" eller ja lärt sig av en erfaren (jag t.ex får göra det på möss). Hur man ta död på kaniner & slakdjur hör hemma i "produktionskategorin" inte här :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Luppa]
1

#19 Men jisses, vart har du fått det ifrån? Om en helt vanligt avlivad och avblodad kanin funkar som människoföda så måste den väl duga åt en orm?

[Tilde]
0

#23 "Vanliga" människor lär ju inte få göra det. Det vore farligt!!

#25 Ormar är väldigt känsliga mot eventuella bakterier och många är dessutom kräsna och vill inte äta djur som knappt har något blod kvar i kroppen, osv. Men sen finns det vissa ormar som är asätare.. :)

I vilket fall som helst så får man inte döda djur hur som helst. Och vi blev tillsagda att inte diskutera detta här. :)

emmajensennn
4

#21  Håller med dig! Det är ju bara plågsamt att tex frysas ihjäl!

Fridaaaa
1

#27 Man får inte göra det i Sverige ändå.

[Luppa]
0

#26 Det finns ingen lag som säger att "vanliga" människor inte får använda bultpistol.

[Tilde]
0

#29 Okej, men det tyckte jag var konstigt eftersom man skulle kunna döda människor med det? xD

Fridaaaa
0

#30 Finns väl olika styrkor?

[Tilde]
0

#31 Ingen aning! Trodde bara det skulle klassas som vapen :) oh well.

[Luppa]
0

#31 Ja det gör det. Men ingen av dem är förbjudna att äga för "vanligt folk".

[Tilde]
0

Okej :P

dermot
0

Oavsett om man är vanligt folk eller gått en kurs och får lov att ha t.ex gevär och vapen hemma så kan man ju döda någon för det? ;)

Vanligt folk får ju ha knivar också, dem kan man också döda med ;)

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

[Tilde]
0

#35 Ja men eftersom det är mer ett "skjutvapen" liksom. Men jaja jag förstod första gången någon skrev att det är tillåtet :P Tycker dock det är konstigt, för den har ju inget annat syfte än att döda (till skillnad från knivar som används för massa saker).

Zakarias
0

#36 Det är inte en pistol uten en sak som skjuter ut en spets som sitter fast i apparaten.

[Tilde]
2

#36 Ja som ni märker kan jag ju inte det där med att avliva större djur >_> Vet bara hur man avlivar möss, råttor osv. Men tycker fortfarande det är hemskt och skulle aldrig göra det själv.

kaninsnobben78
1

jag säljer inte kaniner till orm mat  är hemskt .jag Skulle inte  sälja till ormmat

är inte snällt ,Jag håller med er andra de skulle inte jag häller gjordt  att döda kaniner

ni är inte kloga i huvuet# 14 #5 man få inte ge oromat levade byte

eller döda kaniner fakigtis ett mod och djurplåri tycker jag

Jag tycker ni ska inte säga i  inläget att döda kaniner eller sjuka kaniner med lyftpistol

Barn kan läsa detta ni skriver #14,#5 kom i håg detta!

Jag säljer inte mina kaniner vem som helst bara  till Kaninhoppning ,kaninhoppare

när jag säljer kaninungar så få dom med härstämningsviset, fakta om kaniner

och om hoppning  så har jag konakt med köpare kaninen mår bra!

[HazyMe]
0

Jag har som krav att jag ska ha kontakt med köparen samt ha möjlighet att komma och hälsa på :)

[Miliaaa23]
0

Jag sålde inte min kanin, jag hade en men den gav jag bort ( hade 3 då) För det gick lite sådär med den. Men vi kände nästan henne som köpte min raskanin ( en uppfödare fick henne, fi köper kaniner av henne ibland) Men man frågar hur den kommer att bo, vad den kommer vara till , men det säger dom oftast själva. VIKTIGT: Man måste skicka med mat till kaninen, som den brukar äta, om man inte har samma slags pellets. För att dom måste vänja sig. Det finns mycket mer att tänka på. Min kanin jag sålde blev en avlins & utställnings kanin :) Min användarbild är en bild på henne  Glad  När man säljer en kanin , är det bra att veta vad som händer om hon&han får för sig att sälja den.  Och att personen älskar kaninen och tar hand om den väl. det finns mycket mera jag kan rabbla upp, men det kommer ta åratal…..

[Miliaaa23]
0

Jag har ju hoppkaniner, så jag skulle sälja dom över 1000. Dom är svårhatagna. Och jag är rädd om dom & skulle inte vilja att något händer dom….

Fridaaaa
0

#39 Då kan du ju inte äta kött heller då? Samma sak, mord på dem djuren i så fall.
Och det är ingen skillnad att ge en liten tamkanin eller en tamråtta till en stor orm, dem har samma värde. Tänk på det.
Och tänk på att skriva texten mer sammanhängande, fick läsa den flera gången innan man fick ihop vad det stod.

Zakarias
1

#39 Dem har inte sagt något om levande byte….eller om lyftpistol

[Jawa´s]
0

Jag frågar vad dom ska ha kaninen till, inte för att det spelar så stor roll, men som förra sommaren t.ex. så hade jag två kullar varav den ena (där pappan var elit i hoppningsgrenarna och mamman renrasig dvärgvädur) enbart såldes till hoppning och den andra kullen (blandras där föräldrarna inte hade några vidare meriter) till vad som helst (förutom utställning).
Frågar även om dom har haft kanin innan för att veta hur mycket jag behöver informera om.
Vill också veta om kaninen ska bo ute eller inne för att kunna informera om hur man vänjer dom till det ena eller det andra.
Kort sagt så frågar jag lite allmänt enbart i syfte att kunna ge den information som krävs innan kaninen inte längre är mitt ansvar.

Jag försöker att inte fråga mer än det jag precis behöver, för jag själv hatar att köpa djur av personer som frågar överdrivet mycket, då blir det mest en känsla av uppfödaren inte litar på köparen.

Skulle kaninen ändå komma till "fel" person som inte kan ha kvar den livet ut så har jag med i köpekontraktet att köparen får lämna tillbaks kaninen till mig Oavsett anledning, dom behöver inte ens förklara sig. Detta för att jag hellre ser att kaninerna kommer tillbaks till mig och att jag då hittar ett nytt hem till den än att kaninen bara flyttar runt utan min vetskap och att jag tillslut inte vet vart mina uppfödningar är nånstans, eller om dom ens lever.
Det är ingen säkerhet, men jag har fått tillbaks några stycken tack vare att ägarna hör av sig till mig före de lägger ut en annons om kaninen, eller avlivar för den delen.

Överlag är jag väldigt öppen med vem jag säljer till, allt från kaninhoppare, till barnfamiljer, till behandlingshem, erfarna, nybörjare osv.

Mitt mål är att få fram kaniner som passar för alla (förutom utställningsintresserade), vilket jag stolt kan säga att jag hittills har lyckats väldigt bra med =))

Lina R
0

Jag frågar mycket och vill träffa dom minst en gång innan leverans. Då kan man känna av hurdana dom är. Till utställare kan jag sälja utan sånt, de "finns i samma värld" så man vet liksom att de inte bara försvinner. Visst har det hänt att jag säljer iväg till kel utan "intervju", men det var bara 1 förra året. Oftast sållar jag redan vid första förfrågningen. Hur mailen är skrivna/hur dom låter på telefon säger mycket.

/Lina R

Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se

Lina R
3

#39 vad snackar du om? BULTpistol är en liten metallsak som "skjuter" ut en metallstav. Godkänd avlivningsmetod. För övrigt så behöver man inte avbloda kaniner under 1kg. Alltså funkar en nyligen avlivad liten kanin utmärkt som ormmat. Man får inte ge levande djur som foder i Sverige. Huruvida det är smart/rätt att ha ormar som har såna födokrav är en helt annan diskussion.

/Lina R

www.ronnbacks-kaniner.se

Zakarias
0

Jag har en lång predikan på telefon/besök före man ska köpa av mig :)

Peak303
1

När jag kommer i kontakt med personer som vill köpa kanin av mig ställer jag några frågor då jag inte vill att kaninen ska hamna någon stans där ägaren sedan tröttnar på kaninen och säljer den vidare för att den "inte har intresset kvar".

Vill veta ifall den blivande ägaren är seriös med köpet och är berädd på att ta hand om en kanin i si och så många år som kaninen lever. Sen vill jag även veta vad de ska ha kaninen till.
Jag personligen vill inte att kaniner jag fött upp/säljer vidare ska hamna i ett hem där jag inte känner att detta är rätt hem för min kanin. Då jag vill att de ska kunna få den vård de förtjänar och om kaninen nu är lite envis på sina sätt att jag inte säljer den kaninen till någon utan kaninvana.

Jag skulle/kommer aldrig sälja kaniner som mat.

-'  Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt 

dermot
0

Jag tycker väl inte att man kan ha några krav på att köpare t.ex ska höra av sig när kaninen får avkommor, när den blir sjuk, när den dör och så vidare. Däremot kan man ha önskemål, men fortfarande är det så att det som är sålt, är sålt.

// Anka

Lina R
1

Ja, köpekontrakt är inte rättsligt hållbara. Djur är tyvärr likställda med saker i det avseendet. Det är därför som hundar ibland lånas/hyrs/säljs till "halvfodervärd", för att kontraktet ska vara giltigt.

/Lina R

www.ronnbacks-kaniner.se

kaninsnobben78
0

#43 Jag äter inte kaniner säger jag eller hästar jag Älskar kaniner,hästar är fina djur # 49 håller med dig  jag säljer inte till ormmat säger samma sak

[MiniPim]
2

När jag känner att köparen är oseriös så fortsätter jag inte med att vara snäll, jag kan hur lätt som helst tacka nej. Det är det jag gillar med mig själv, håller inte saker inom mig!

Fridaaaa
4

#52 Men du äter kor, grisar och kyckling? Dem djuren har lika mycket värde då ju? Det är samma sak, är ju mord på dem med.

emmajensennn
0

#54 Så tänker jag med!

dermot
0

Fast vi äter ju inte direkt hund och katt… De är väl också lika värda?

// Anka

Lina R
1

#56 Rovdjur äter man sällan oavsett tama eller vilda.

/Lina R

www.ronnbacks-kaniner.se

dermot
0

#57 Nej, det är ju klart. Tänkte inte så långt;)

// Anka

Katti
1

Jag har sån tur att de allra flesta kunder har en bra bit att åka till mig. Där gallrar de oseriösa bort sig själva Skrattande. Jag utgår från att de som kommer till mig är seriösa. De ska självklart vara intresserade av att veta det jag berättar, och det brukar de vara! De allra flesta kommer också tillbaka och köper mat, hö och sånt av mig, så jag får höra hur det går med kainerna där. Det innebär också att vi har en bra relation, så skulle de inte kunna behålla kaninen så kommer den oftast tillbaka till mig. OM de omplacerar den i bekantskapskretsen så lämnar de mina uppgifter så att de nya ägarna fortsättningsvis köper mat av mig.

Ormägare slipper man enkelt genom att ta ordentligt betalt!

kaninsnobben78
0

Jag menar ju man äter inte lejonhuvade hermelin Och Dvärgvärgdurar de inga köttkaniner  Det är stora raser jag menar inte  dom kaninerna vi använder till hoppkaniner eller utsällningskaniner inte heller dvärg hare  eller små kaniner

det va för itiden man äter kaniner inte nu äter man inte så mycket kaniner

Fridaaaa
3

#60 Herregud! Så kan man ju inte tänka! Jättekaninerna och dem så kallade "matkaninerna" (för det är vanliga medelstora/stora raser man använder) är lika mycket värda som t.ex lejonhuvad kanin, hermelin och dvärgvädur som du nämnde!!!!!!!

[aammE]
0

Nu säljer jag förvisso bara möss och inga kaniner längre (men snart så!) det jag vill veta är:
- Tidigare erfarenhet
- Vad musen skall användas till Avel, utställning (och vilken klass) eller sällskap.
- Vad den kommer att äta.
- Om personen är berädd på att lägga ut x-antal tusenlappar vid sjukdom, möss blir lätt sjuka om man köper från många olika uppfödare.
- Om det finns andra möss hemma (se finns säljer aldrig en ensam hona om det inte finns sällskap hemma).
- Hur den skall bo.
- Om det är avelsmus, hur många kullar personen har tänkt ta på djuret (om det är en hona).

Har säkert missat en del, men är väldigt noga, det är ett privilegium att få köpa en mus av mig och den inställningen tycker jag att alla uppfödare ska ha.

HELST säljer jag ju bara till de jag sålt innan, vilket jag gör för det mesta. Dock så avlar jag för min egen skull och behåller oftast merparten av kullen själv.

[Luppa]
2

#60 Kan upplysa om att det är ganska många som äter upp sitt överskott även när det gäller dvärgkaniner.
Och nej, det var inte bara förr i tiden man åt kanin, det är väldigt vanligt nu med. Fast nu för tiden så växer ju fiskpinnar och kotletter på träd… Cool

Fridaaaa
1

#63 Haha ja vissa tror ju det.
Såg ett program där en familj fick komma ut på landet och ena ungen visste inte ens att ägg kom ifrån höna! Då är det illa :/

[Luppa]
0

#64 Verkligen…

Zakarias
0

Haha håller med er! #64,65 :-)

emmajensennn
2

Tycker att tråden börjar gå åt fel håll här… Den handlar om en fråga; "När ni säljer ett djur vad vill ni veta om/av köparen då? och Ställer ni några speciella frågor till köparen?"  Så jag tycker att vi håller oss till den frågan och vill ni forsätta prata om annat, så prata om det via PM istället :)
 Tack ♥

Zakarias
1

#67 Det är ju ett diskussionsforum….och tråden håller sig delvis tll ämnet.

Och det är moderatorernads jobb att hålla reda på om trådar håller på att gå överstyr. :)

Katti
3

Absolut, om inte trådarna spårade ur (i alla fall delvis) så skulle man inte lära sig på långa vägar lika mycket på ett forum som detta!

emmajensennn
0

Men det är ju ändå lite utanför :P

Zakarias
0

#70 Som #69 säger är det bra att trådarna kommer lite av ämnet då man lär sig saker!

Ändast_kaninavel
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag är super mån om vart dem hamnar och ser alltid till att dem uppnår alla mina krav… Brukar också hålla mailkontakt innan minst ett år och framåt. Men förhoppningsvis så är köparen sariös och den ska ju veta vad den håller på med och att det är viktigt att inte tröttna

[Luppa]
0

#72 Det var bra jobbat! Om jag skulle hålla mailkontakt i ett år innan köp så skulle jag inte få en enda kanin såld… Köparna vill inte vänta särskilt länge på sin kanin, ett år vore en omöjlighet för mig.
Får man fråga hur många kullar du har fött upp?

Zakarias
0

#73 tror nog att hon menar att hon har mail kontakt under 1 år efter hon har sålt kaninen

[Luppa]
0

#74 Haha, ja det var ju lite annat i så fall ;)

Zakarias
0

#75 hihi :-P

MagicMuggle
0

Jag frågar om personen har haft kanin innan, hur den kommer bo hur gammal personen är och vad kaninen ska användas till :)

kaninsnobben78
0

#77 Smart edi  att fråga person har haft kanin och ska använda till,

När dom maila till mig  så skriver dom  jag har haft kanin innan  eller så har dom kaniner då vill dom ha en kanin till  säger dom,

jag har kontakt med kaninerna

Katti
4

Jag håller inget korsförhör, det skulle aldrig falla mig in. Alla har vi ju varit nybörjare någon gång! Men jag pratar en hel del om det jag tycker är viktigt (mat, skötsel, storlek på bur, vikten av skugga när det är varmt mm), och jag lämnar med ett omfattande skötselråd och säger alltid att de självklart får maila eller ringa om de har frågor. Och det är det många som gör!

emmajensennn
0

#71 Inte alltid

Zakarias
0

#80 Nej inte alltid, men vad har det med saken att göra?

emmajensennn
0

#81 det är ju det vi pratade om?

Zakarias
0

#82 Jamen ibland är det bra att trådar spårar ut, men inte alltid. Varför skriver du bara emot hela tiden?

emmajensennn
0

#83 Näää… Du fattar ju inte… Som du säger, ibland bra, ibland dåligt! Slut diskuterat! Vill du tjaffsa mer om detta får du skicka PM istället om det är så nödvändigt…

Zakarias
0

#84 Jag tjafsar inte…då missförstår du!

Fridaaaa
3

#84 Så där säger man inte "du fattar ju inte"

emmajensennn
0

#86 Jag sa ju det?

[MiniPim]
0

#87 hon menar att du sa du fattar ju inte. Om du kollar kan du ändra pm du menade något annat :)

Fridaaaa
3

#87 Du skrev "du fattar ju inte" och jag skrev att man INTE säger så!

Lina R
3

#87 Som i att det är inte ok att säga så. Det är väldigt otrevligt. Om någon inte förstår vad du säger så är det alltid ditt ansvar att förklara bättre/tydligare/enklare.

/Lina R

www.ronnbacks-kaniner.se

emmajensennn
0

#88 - #89 - #90  Vad säger man då? Är du trög eller? "Du fattar ju precis"?

Fridaaaa
1

#91 Man behöver inte skriva något sånt över huvudtaget, inte så moget direkt. Bättre att försöka förklara bättre i så fall.

[MiniPim]
2

#91 Sluta vara så otrevlig. Man kan strunta i det hela och skriva frågan/saken osv. Eller ''förstår du inte''?

emmajensennn
1

Men åhhh…. Tänker inte diskutera mer nu för ni "Förstår till 100%"

Katti
4

Jag tror inte du förstod vad jag menade. Såhär tänkte jag… eller Vad jag menade var att… är två bra och användbara förslag. Det blir så mycket trevligare på ett forum om alla håller god ton och utgår från att andra vill och menar väl!

emmajensennn
0

#95 jag vet vad du menar men jag vill inte diskutera mer…

[Luppa]
1

Nu har tråden definitivt spårat ur… Cool

Zakarias
0

#97 Haha jaa Tungan ute

Lina R
5

#96 Vill du ha något ut av att hänga på forum behöver du ju lära dig vilka sociala regler som gäller här, så att du inte framstår som en otrevlig fjortis.

/Lina R

www.ronnbacks-kaniner.se

[MiniPim]
2

Allvarligt talat tyker jag ''vissa'' är rätt jobbiga. Det kommer upp på uppdaterade inlägg att denna tråden har uppdaterats och hur kul är det att se på amssa tjöt?

Det jag inte är så speciellt förtjust i på kanin i.fokus är att alla trådar lätt spårar ut för en liten sak, jag har varit med om deet och har bestämt att jag ska ignonera om det stör mig eller svara trevligare. ¨

Kan ni bara hålla er till trådens ämne blir det nog jättebra, kaf har en jättebra stämning jämfört med andra sajter annars Glad

kaninsnobben78
0

#100  jag spår inte ut va ?  jag bara säga va tycke k

[MiniPim]
1

#101 har inte läst allt ordentligt , spelar ingen roll vem det va som höll på bara lägg ner ;-)

Fridaaaa
0

#101 Snälla, skrev så man förstår. Förstår just den texten men skriv inte med en massa förkortningar och gärna sammanhängande.

michellekrantze
0

Jag frågar om ålder, är det någon under 18 ber jag förälder kontakta mig annars nekar jag. Frågar även om boende, vilket syfte kaninen har, tidigare erfarenhet, om barn finns i familjen samt vilka åldrar.

Jag försöker också anpassa hemmet efter kaninen, eller tvärtom. En familj nekade jag en kanin men erbjöd dem köpa en annan, då jag tyckte den andra var mer lämpad i just den familjen. Har också som krav att kaninerna inte ska sitta i bur, jag vill att dem ska ha stort utrymme alternativt vara frigående. Ena kaninen sålde jag dock med bur, men hon är mer eller mindre ute hela dagarna och skuttar :)

Jag skickar också med hö, pellets och övriga tillbehör om så önskas samt skriver ett personligt utdrag om skötselråd anpassat till just den kanin den personen köper, begär även mailkontakt MED bilder närmsta tiden samt kontrakt då jag inte vill att mina djur säljs till andra ändamål än sällskap och vill ha rätt till att dels köpa tillbaka om den skulle bli till salu och dels kunna hämta OM den skulle misskötas. Ska även åka på besök om några veckor och se så att dem har det bra, hjälpa till vid frågor, kloklipp med mera om det behövs :)

varje sekund är en missad chans, varje ögonblick ett tillfälle som fanns

Katti
0

#104, hoppas du vet att ett sånt kontrakt på inga vis är bindande. Det du har sålt har du sålt och du har inget mer att säga till om när det gäller det djuret.

Jag förstår mycket väl att du vill vara seriös, men i mina ögon är det faktiskt väldigt oseriöst. Kanske inte om en ung människa som inte känner till reglerna gör det med enstaka kaniner, men inom raskattvärlden är det väldigt utbrett att man skriver i kontraktet vad katten får och inte får användas till.

michellekrantze
0

Jag vet att sådana kontrakt sällan går till domstol eller kan tas bindande, men för mig känns det tryggt att ha skrivit ett sådant då jag minimerar risken för oseriösa köpare. Man kan tyvärr aldrig vara säker, personer låter ofta väldigt bra men kan visa sig vara något helt annat, en bluff med andra ord, dett händer ofta - iallafall inom hundvärlden. Jag har svårt att se att jag skulle vara oseriös, du får gärna utveckla din kritik.

Katti
1

Jag tyckte jag var mycket tydlig med att jag inte anser att du är oseriös, men jag står absolut för att jag tycker att det är oseriöst att skriva avtal som inte är förenliga med svensk lag när man vet om att det är så. Det är att medvetet föra andra bakom ljuset.

Lina R
0

Endast fodervärd/halvfodervärdsavtal är giltiga. Sålt är sålt även inom katt och hundvärlden.

/Lina R

www.ronnbacks-kaniner.se

emmajensennn
0

#99 Är det nån som är fjortis är det verkligen du!

Fridaaaa
0

#109 Hon skrev inte att du var det, hon skrev "så att du inte framstår som en otrevlig fjortis", och vet att hon inte är en fjortis, för i så fall vet du inte vad det är för något ;)

emmajensennn
0

#110 det är ni som inte vet vad det är då ni kallar mig för det ^^)

Fridaaaa
0

#111 Fortfarande ingen som har sagt att du är det. Hon skrev fortfarande "så att du inte framstår som en otrevlig fjortis" alltså har ingen skrivit att du ÄR det. Snälla läs ordentligt.
Och jo jag vet mycket väl hur fjortis är och ser ut ;)

emmajensennn
0

#112  Man behöver inte se ut på ett visst sett… Men vissa säger att Fjortisar sminkar sig massa… det gör då inte jag

Fridaaaa
0

#113 Jo fjortisar brukar ha visst utseende/stil och visst beteende ;)

Kickan90
0

Jag vill veta om de har någon erfarenhet utav kaniner.
vad de kan om kaniner, hur de ska ha kaninen (hur stor buren e o motionen)
jag frågar lite frågor om det som jag har skrivit ovanför vad jag undrar.
Sen kan jag också fråga om de har en uppfödning m.m.

allt berors ju på vad köparen har skrivit för mejl till en, har dom skrivit en massa och förklarat finns det ju inte så mkt man behöver fråga om :)

A Working Dog, Is A Happy Dog!!!
Medarbetare på
Rexkanin & Weight Pull..!

Lina R
3

Jag syftar på fjortisbeteendet, inte utsee ndet. Otrevlig, nonchalant, blir arg för ingenting, spelar korkad/är korkad, omogen men tror hon är cool. "Framstår som en" betyder att det är du själv som avgör hur vi uppfattar dig. Det du skriver och hur du skriver är allt vi vet. Sorry ts för ot… Igen….

/Lina R

www.ronnbacks-kaniner.se

[MiniPim]
0

#113 Visst sminkar sig fjortisar, men fjortis kan vara hur man beter sig också. Flört

michellekrantze
0

okej, jag tyckte du var otydlig och jag själv är inte så mycket för okonstruktiv kritik. jag vill mina djurs bästa och anser inte detta som oseriöst, men du får självklart ha din egna åsikt även om jag anser den, om något, vara oseriös.

Kickan90
0

#118 vem skriver du till?

A Working Dog, Is A Happy Dog!!!
Medarbetare på
Rexkanin & Weight Pull..!

michellekrantze
0

#119 jag skriver till #107

kaninsnobben78
0

#102 och  # 103 Vad har jag gjordt er va ? .Jag har inte sakt elakt saker såndt till er

Fridaaaa
0

#121 Ingen som har sagt att du har gjort något? 
Det du skriver är svårt att förstå eftersom du har tjock text plus skriver osammanhängade och massa förkortningar.

kaninsnobben78
0

#122 Okej! Jag kan skriva för fort på tangenterna så blir det fel och kortaSkrattande

Fridaaaa
0

#123 Hehe okej!  ;)

kaninsnobben78
0

Japp

emmajensennn
0

#114  Och jag ser inte ut som en.. du har inte änns sett mig :O

Fridaaaa
0

#126 Har inte sagt något om ditt utseende heller.

emmajensennn
1

#127 Vill du fortsätta diskutera? Ta det via PM då… Vill inte förstöra denna tråd mer :S

Fridaaaa
0

#128 Vem är det som fortsätter igentligen? Jag hade avslutat men du fortsatte att gagga plus kom med felaktiga påstående.
Och för det andra har jag redan PMat dig sedan innan- Så säg inte det till mig.

emmajensennn
0

#129 Har du ju inte alls? Men när jag skriver att vi kan ta det via PM istället så behöver inte du heller fortsätta då?

Fridaaaa
0

#130 Jo det har jag visst det.
Och du har skrivit lite också men sedan skitit i att svara

emmajensennn
0

#131 Nää? har inte fått nått av dig :O kollade nyss igenom mejlen men nada :/

Fridaaaa
0

#132 Du har själv svarat i den, så försök inte ;)

emmajensennn
0

#133 Jag lovar… Kan kopiera hela min mejlbox, har aldrig fått nått av dig? Varför skulle man ljuga om en sådan sak?

Fridaaaa
0

#134 Varför skulle jag ljuga? Vi har ju diskuterat via pm. jag har kvar det i min inbox

dermot
2

Ska jag hämta läsk och popcorn igen eller? Cool

// Anka

Fridaaaa
0

#136 Och jag mina pringels? ;)

Äh lämnar detta nu, orkar inte tjabba om en sådan löjlig sak.

emmajensennn
0

#135  konstigt för jag har inte pratat med dig via PM -.-

#137 TACK SÅ MYCKET! :D

Inaarah
2

Eftersom det var tal om trådar som spårar ur högre upp bland inläggen, tänkte jag bara delge vår syn på det hela - vi bakom sajten anser inte en tråd "spårat ur" när det blir en diskussion, om än utanför trådens ämne. När vi tycker en tråd spårat ur handlar det för oss om diskussioner utanför trådens ämne samt där kränkningar/påhopp förekommer mot medlemmar/utomstående eller dylikt. Denna tråd, anser jag personligen, vara ett gränsfall. Däremot ser jag ovan inga tydliga påhopp mot enskild medlem, och kan inte heller säga att det spårat ur efter våra värderingar. Därmed tänker inte jag vidta någon åtgärd, eftersom denna tråd bara spårat ut 'ämnesmässigt'.

Önskar TS eller någon övrig medlem att tråden rensas på off topic-kommentarer är det bara att kontakta någon av oss bakom sajten. Skulle någon känna sig uthängd, påhoppad eller kränkt, gäller samma som ovan - skicka ett PM till någon av oss så ska vi ta tag i situationen, samt om någon upplever något orelevant eller opassande.

Tills vidare kommer vi inte göra något åt detta. Önskas något av ovanstående eller om övrigt uppkommer, ordnar vi givetvis detta. Hoppas nu tråden kan återgå till sitt egentliga ämne. Glad

Lina R
0

Är Angeln--89 och Ängla_97 samma person?

/Lina R

www.ronnbacks-kaniner.se

dermot
0

#140 Nej det är de inte.

// Anka

emmajensennn
0

#140  Nää?

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.