Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 861 ggr
FijaahM
0

Para igen?

Min kanin Skrållan fick igårnatt två ungar (första kullen) men båda dog. Vissa säger att man kan para om igen vissa säger att man inte ska. Men vad är bäst att låta bli eller para igen? 

Andra kullen kanske går bättre tänkte jag, men man kanske ska vänta tills nästa sommar? känns lite dumt att låta henne klämma ut fler bebisar hehe men ni kanske vet lite mer och vill ge lite tips?? Glad

Mvh Fijah! 
Fridamanheij.blogg.se

[dynamitella]
0

Hur gammal är hon? :)

FijaahM
0

#1: Hon är ca 1 år :)

Mvh Fijah! 
Fridamanheij.blogg.se

[dynamitella]
0

Okej. Då är nästa sommar nog för sent?

Jag skulle nog vilja påstå att det är bäst att inte para henne alls, eftersom hon är runt året. När de blir så gamla riskerar ungarna att dö (som vi ser i detta fallet). Jag vet inte riktigt, men det låter riskabelt.

Här har du i alla fall en artikel som förklarar lite: http://kanin.ifokus.se/articles/4d717803b9cb4622390889d7-att-para-sin-kanin

FijaahM
0

#3: Okej ! Ska läsa lite på artikeln :)

Mvh Fijah! 
Fridamanheij.blogg.se

[Luppa]
0

#3 Nästa sommar är inte för sent, hon har ju fött ungar. Det är just första födseln som bör vara senast runt året för dvärgkanin.
Dock kan jag tycka att det är lite väl länge att vänta över ett år mellan kullarna, risken för komplikationer kan öka.

[dynamitella]
0

Då tänkte jag fel :) Eftersom denna kullen misslyckades tänkte jag att den inte räknades. Bra att du skrev.

FijaahM
0

Hur länge bör man vänta mellan kullarna? :)

Mvh Fijah! 
Fridamanheij.blogg.se

[Luppa]
0

#7 Jag hade nog parat om efter en vecka ungefär, om första kullen dött.
Sedan tycker jag att det bör gå max 8-9 månader mellan kullarna. Har sett flera honor som fått komplikationer efter att ha haft en kull för typ ett år sedan. Men parar man om igen så går nästa kull bra…

Linnet
0

Tycker du ska para om henne nu ganska direkt, har alltid gjort så när en hona fått ungar som dött. Sen finns det ju ingen gräns vid 1 år som alla skriver, man kan mycket väl låta en hona få sin första kull vid 2 års ålder, har även parat 3 år gamla honor (första kullen)utan problem.

FijaahM
0

Tack för allas tips Glad

Mvh Fijah! 
Fridamanheij.blogg.se