Kanin iFokus

Kanin

Etikettbur-och-aktivering
Läst 3823 ggr
[Luppa]
0

Hölösning för kärringbox?

Skulle vilja se bilder på hur ni löst det med hö så att 5-9 kaniner kan äta samtidigt.
Inte intresserad av bilder på hö på golvet, det kan jag räkna ut själv. Cool
Vill se smarta höhäcksbyggen helt enkelt!

[Wera]
2

Varför inte flera påshållare (IKEA) i rad? :)
Såg även denna bild: http://www.zoonen.com/visabild.asp?oid=2984425

mlinz
0

Jag har vart lat och slängt i en hög på golvet :P

Lina R
0

Jag kör påshållarna på flera olika ställen, ungefär 1 hållare per 2-3 kaniner.

/Lina R

Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se

[Luppa]
0

Ja påshållarna har jag funderat på, men det är ju en bit till IKEA… Också. Cool
Ingen som har en bra lösning att snickra själv? Virke och plyfa har vi ju hemma, och olika sorters nät.

Lina R
1

Gör en söt liten mini-fårhäck :D!!

V-formade sidor iplyfa, virket ihop snickrat till X, nät ;).

/Lina R

www.ronnbacks-kaniner.se

[El-sa]
0

#5 Sådana finns att köpa på djuraffärer har jag sett :)

[Luppa]
10
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#5 Haha, har faktiskt funderat på precis det ;) Frågan är hur man får den tillräckligt stabil. Fast det borde funka med typ 2 brädbitar som "fötter", då ska de väl inte kunna välta den de små ligisterna.

De verkar trivas i boxen iaf, tanterna mina  <3

Lina R
0

Åååh så fint och mysigt!

Förresten Petra, har du nån superfluffig lejonhane jag kan låna och para med Barbie? Hon vill inte ha nån hermelinkarl….

/Lina R

www.ronnbacks-kaniner.se

[Luppa]
5

Denna? Tyvärr ingen aning om vad han bär på… Kan ha anlag för brunt, gult, zobel, vit rödögd och enfärgat.

Tova.O
0

9#, Haha gud vad gullig kanin! Glad

“Fear doesn't shut you down; it wakes you up” - Veronica Roth

Lina R
0

OH GOD! LOVELY!

Kommer du ner 2 juni?

/Lina R

www.ronnbacks-kaniner.se

[Luppa]
0

#11 Nix, då ska jag ställa i Berga. Flört

[Luppa]
3

Här är hans syster förresten. Tillräckligt fluffigt för dig? Cool

Inaarah
1

Vilken underbar box och fantastiska niner du har, Petra! Blir ju lite sjuk här hemma bara av att titta på dem. Cool

minaninar
0

OMG! Vilka kalasfina kaniner! Jag trodde inte lejonhuvade var min grej, men de där är ju heeelt bedårande.Kyss Vilka fantastiska ansikten..<3

Jag provade en sådan ikea-påshållare. Min kanin tryckte in hela huvudet huvudet i hålen, jag tittade lite oroligt o hoppades att kraniet inte kunde deformeras lol. Men sedan en gång när jag kom in från att ha varit borta en timme el så, och när jag kom till dörröppningen till köket såg jag att han låg med huvudet i öppningen i toppen (jag hade den liggande) och jag trodde han dött på nåt sätt. Jag rusade fram och han for iväg som skjuten ur en kanon hehe.. Sen tog jag bort den, så länge iaf.Tungan ute

Och så fick han märken efter hålen runt hela nosen för han pressade så mkt när han skulle komma åt höet därinne.. Obestämd

Lina R
0

Petra, jag måste komma upp till dig tror jag :).

jag har klippt loss två hermeliner från påshållarna. det är deras stora nackdel….

/Lina R

www.ronnbacks-kaniner.se

OneSound
0

Kanske ett diskställ? Oskyldig

Aut viam inveniam aut faciam

minaninar
0

Jaaa ett sånt fint i trä! Men man måste nog sätta fast det i cement för deet är rätt rankt hehee..Oskyldig

[squash97]
1

#13 Hihi, den ser ju vindpinad ut ju Kyss ;P

Lina R
0

/Lina R

www.ronnbacks-kaniner.se

[Luppa]
6

Oj, nu blev det mkt att svara på… ;)

#14 Tack :)

#15 Ja de är underbara :)
Har oxå fått klippa loss en unge ur en påshållare… Fast de vuxna kan inte få in huvudet, och det är bara vuxna i boxen.

#16 Japp, det måste du! :)

#19 Det blåste en hel del då, ja… Det där var enda bilden av rätt många på henne som blev ok ;)

#20 De där är tyvärr för dåliga för att ha ens som diskställ… Mamma har ett sånt.

Bild på hela boxen förresten… Och för er som brukar länka till L80 så kan jag upplysa om att bajshyllan ska monteras när det har lugnat ner sig lite. Cool
Ska slänga in lite annat att pyssla med också, kom gärna med förslag!

minaninar
0

#21o#20, jag har en dvv på 6månader, men jag har hört att de ska va fullvuxna då, han verkar färdig o väger 1,72? Men han måste ha litet huvud för han lyckas trycka in sitt i påshållaren, lyckligtvis lyckas han med lite våld också få ut det. Men därför blev påshållaren en ganska kortvarig som höhäck.Tungan ute Men den är snyggt klarrosa så den ska nog få ett annat jobb snart.Cool

Bajshylla? Nu blir jag nyfiken, vad i hela friden är det?

[Luppa]
0

#22 Haha jaså? Trodde inte att en Dvv skulle kunna lyckas med det.

Bajshylla är väl egentligen en sitthylla, men alla mina använder dem som toa. ;)

minaninar
0

Men han har ett litet huvud, o är inte så biffig som många andra.. jag undrar om han är renrasig?

Jag hittade förresten nån som använt såntdär diskställ.. men det verkar som de satt fast det med såna där grejer i burgallret..

Här finns massa uppslag:D

http://www.google.se/search?hl=sv&q=h%C3%B6h%C3%A4ck&ix=seb&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.r_qf.,cf.osb&biw=1280&bih=841&um=1&ie=UTF-8&tbm=isch&source=og&sa=N&tab=wi&ei=UwO0T6DsLoLt-gbWiY3xDQ

http://www.google.se/search?hl=sv&q=h%C3%B6h%C3%A4ck&ix=seb&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.r_qf.,cf.osb&biw=1280&bih=841&um=1&ie=UTF-8&tbm=isch&source=og&sa=N&tab=wi&ei=UwO0T6DsLoLt-gbWiY3xDQ#um=1&hl=sv&tbm=isch&sa=1&q=h%C3%B6h%C3%A4ckar&oq=h%C3%B6h%C3%A4ckar&aq=f&aqi=g1g-S1&aql=&gs_l=img.3..0j0i24.160337.160558.0.161027.2.1.0.1.1.0.59.59.1.1.0…0.0.rHOY502V2B4&pbx=1&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.r_qf.,cf.osb&fp=dc17cc85d76d9c21&biw=1280&bih=841

Nån som använt gammal trådback, nån som gjort en snygg kombo av toalådor och höhäckar för två kaniner osv.. Kanske finns nåt fint där.Tungan ute

EDIT: när är några som använt kompostgaller http://www.alternativ.nu/index.php?topic=100064.20

men det kanske blir för stort..Obestämd

Salish
0

Jag har alltid funderat om man kan ha ett finmaskigt hönät. Såna där slow feeding-hönät. Kaninen kan ju inte få in huvudet i såna.

dermot
0

Gör som Lina säger men sätt kompostgaller framtill så de kan tugga höet lätt ^^ Vi hade en sån tidigare, tror dock den är slängd nu..

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

[Luppa]
0

#25 Däremot kan de tugga sönder dem rätt snabbt, och de är inte direkt billiga…

#26 Då rivs det garanterat ner en hel del, en av fröknarna äter sitt hö mer med tassarna än med munnen…

[El-sa]
0

#21 Vilket härligt ställe för kaninerna att bo på :)

Lina R
0

Kartonger och gjutrör har jag i min box :-)

/Lina R

www.ronnbacks-kaniner.se

[Luppa]
0

#29 Ja en kartong har jag tänkt göra lite hål i och slänga in. Gjutrör, vart köper man det?

Lina R
0

Byggmax och liknande

/Lina R

www.ronnbacks-kaniner.se

Elina.
0

Jag har gjort en höhäck av minknät till min kärrinbox.
Utformad som denna http://www.lantbutiken.se/butik/731-747-large/hohack-till-ho-i-stallet-for-vaggmontage-i-stallboxen.jpg , men större, längre och har ett lock upptill. Dessutom fastsatt i väggen

[Luppa]
0

Tog upp det för sambon i går, och han blev eld och lågor hehe. Får lämna det till honom, det brukar bli bra det han gör. Tungan ute Uppfinnarjocke.

juliafrojd
0

#7 den kaninen som är närmst på bilden ser ut som min systers knanin fast lite gåare o mörkare ras?

[Luppa]
0

#34 Det är en viltbrun Lejonhuvad kanin. Fast med klen man ;)

minaninar
0

#33 en sån sorts sambo vill jag också haTungan uteOskyldig jag behöver en fixartyp. Jag är bra på mycket, men inget händer om det kräver hammare och spik och sånt.Oskyldig

EDIT:

Jag har inte heller lyckats hitta någon bra höhäck. Jag har resignerat lite till att lägga i buren, för det verkar som om han äter mer hö då. När han måste jobba för att dra ut det så verkar han tröttna rätt snabbt. Men nackdelen är ju att om man köper lite dyrt hö så trampas en del runt.

Den ideala höhäcken skulle hålla upp från golvet men ändå vara extremt lätt att äta.

[Luppa]
0

#36 Han är guld… Bara det att han har så mycket att snickra här på gården så det kan ta ett tag innan han har tid med mina projekt ;)

IKEAs påshållare som tipsades om har stora hål och är lätt att äta ur :)

minaninar
0

Jo men det var minkanin som stack in huvudet…. :/ Kände mig inte bekväm med det. Han skrämde också slag på mig en gång.. Han låg o softade i maten när jag provade att ha den liggande.. men jag trodde han fastnat.Tungan ute

mickro
0

Den här är bra, men inte för så många kaniner kanske.

Men man kan ju alltid bygga en själv :P

http://www.zoomarknad.se/product-view.asp?catid=19092&prodid=13752&ref=%2Fproduct%2Ddlist%2Easp%3Fcatid%3D19092

[Wera]
0

En sådan HÄR då? Hemmabyggt men med mindre mellanrum :P

[Luppa]
0

#40 Funderar på något liknande fast fristående och med möjlighet att äta från båda hållen. Och så någon form av nät/metallgaller i stället för trä.