Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1795 ggr
Ändast_kaninavel
0

Väga kanin?

hehe… Om man ska väga sina kaniner… Och inte har möjligheten att åka till vätrinären… Vilken våg föredrar ni? ;-)

Människo våg

Köttvåg eller vad man ska säga :P

zezagena
0

Har själv en digital hushållsvåg men svårt väga vuxna kaniner på den.. Kanske en fiskvåg skulle vara nåt el en större rejäl gammaldax hushållsvåg Skrattande

Ändast_kaninavel
0

OK, ne… Har bara en typ gramm våg och en vanlig för människor.

Ändast_kaninavel
0

Min människo våg visar att min blåa dvärgvädur väger hela 2kg! :o och han är inte överviktig! Han är ju ganska fin i hullet… Borde jag tästa med någon annan?

AkaiTsuki
0

Jag har en digital för människor, då så när det är massa 888888 på den ställer jag mig på den tills min vikt nollställs , sedan tar jag upp kaninen och då brukar det bli ca 2,7kg. Vilket är hans vikt eftersom min är redan nollställd.

Kanske funkar på eran våg också :)

//Joanna

Fridaaaa
0

Människovåg tar sällan under 1 kg

Jag har kökvåg :) Tar upp till 5-6 kg :P

#3 2 kg för en ddv är inte mycket :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Ändast_kaninavel
0

#5  Men max poäng för utställning är väl 1.41 eller något.

#4 Ok, jag prövar med en köksvåg också. :-)

Fridaaaa
0

#6 För en fullvuxen ddv är maxvikt 1,9 kg :P Men många ddv väger lite över utan att vara överviktiga

Ändast_kaninavel
0

ok, så du skulle säga att Min blåa dvv är ganska parfekt då?

zezagena
0

#6 Rätt normal vikt på dvv runt 2 kg, de blir lätt lite stora..

Nollade blir de som väger över 2,2 kg, bäst p ger 1.5-1.8 kg

Fridaaaa
0

#8 2 kg låter lagom ja :) Dock på utställning ska dem ju inte väga över 1,9 kg, poängavdrag 

#9 Tror inte dem nollas för att dem väger 1 hg för mkt;)
1,5 kg kan jag inte tänka mig att en ddv vuxen normalt kan väga, väldigt liten hona i så fall :D

[Wera]
0

Jag använder en digital köksvåg, kan vara knepigt för dom är lite för små ibland :P Men våran personvåg tar inte kaninerna.

1.7 kg är väl det vanligaste hos "utställningsdvärgvädurarna" tycker jag… ? :P Har 6 dvärgvädurar där alla väger mellan 1.4-1.9 kg :)

Ändast_kaninavel
0

Hmmm…. Jag ställer ju bara ut i Pet klass men min blåa skulle vara fin då han väger exakt 2kg och min andra vet jag inte men han bör ligga runt 1. 6 kg! :D

Fridaaaa
0

#12 I pet går dem inte på vikt, om inte kaninen är synligt överviktig :)
Det är skötsel viktigast :D

juliafrojd
0

Hehe… Jag andvänder en sån där typ våg eller vad man ska säja som man väger hö med i stallet.

[Wera]
0

#14 vad sitter dom i då? för något lär ju hänga i vågan haha :) ikeakasse?

juliafrojd
3

en ikea påse. haha.

Zvintos
0

Jag har en digital köksvåg till mina. Tar upp till 3kg eller om det var 5kg. Funkar alldeles utmärkt. Glad

AkaiTsuki
0

Juste ni vet sånna stora glassförpackningar med tre smaker? Om man har en sån kan man sätta kaninen i en sån och väga på normal våg… Det gjorde iaf de på blå stjärnan när jag va där med min förra kanin

//Joanna

Fridaaaa
0

#16 Kan ju inte vara roligt för kaninen :/

[TeamGolden]
0

haha min lille fluffis brukar jag svepa in i en handduk och lägga i en stor skål som jag sedan ställer på en våg som är vädligt bra Flört Av nån anledning älskar han att sitta i skålen ^^

//Julia

Fridaaaa
0

#20 Men då vägs ju handduken med? ;)

juliafrojd
0

#19 han bryr sig inte han sitter där i påsen som när han sitter på marken, och de tar bara 10sek typ,

zezagena
0

#10 min erfarenhet är att det vanligen honorna som blir stora hos dvv

Haft en hane dock på dryga 2 kg ( dvv-rex som vanl kan bli modell L)

Mina 2vuxna hanar jag har nu rätt nätta runt 1.4-1,5 kg, honorna däremot större  ca 1.7-2, 1 kg

juliafrojd
0

#23 men brukar dvv honor bli större en dvv hanar?

juliafrojd
0

???

sländanskaniner
0

Jag använder vanlig badrumsvåg, väger mig först, sedan mig och kaninen. Så tar jag sedan min vikt minus min och kaninens vikt tillsamamns :)

[Wera]
0

#24 Vanligtvis ja :)

Klara.b
0

Jag gör som #26 gör!

Mvh Klara, Musse, Hedda och Rabalder.

zezagena
0

#24 Jo det är min erfarenhet

Adrina
0

Jag väger mig själv, ca. 40 kg. Sedan går jag av och tar upp kaninen i famnen och väger mig själv igen med kaninen, då blir de ca. 43 kg.

43-40=3kg, alltså väger kaninen 3 kg Glad

edit: ops, såg inte inlägg #26, jag gör iallfall samma som h*n.

Linnet
0

En personvåg är inte bra att väga kaniner med då den inte väger exakt, det kan skilja på flera hg upp till ett halvt kilo

[TeamGolden]
0

#21, ja en handduk väger ju inte mycket alls så det har faktiskt ingen betydelse..^^