Väga kanin?
hehe… Om man ska väga sina kaniner… Och inte har möjligheten att åka till vätrinären… Vilken våg föredrar ni? ;-)
Människo våg
Köttvåg eller vad man ska säga :P
Har själv en digital hushållsvåg men svårt väga vuxna kaniner på den.. Kanske en fiskvåg skulle vara nåt el en större rejäl gammaldax hushållsvåg 
OK, ne… Har bara en typ gramm våg och en vanlig för människor.
Min människo våg visar att min blåa dvärgvädur väger hela 2kg! :o och han är inte överviktig! Han är ju ganska fin i hullet… Borde jag tästa med någon annan?
Jag har en digital för människor, då så när det är massa 888888 på den ställer jag mig på den tills min vikt nollställs , sedan tar jag upp kaninen och då brukar det bli ca 2,7kg. Vilket är hans vikt eftersom min är redan nollställd.
Kanske funkar på eran våg också :)
//Joanna
Människovåg tar sällan under 1 kg
Jag har kökvåg :) Tar upp till 5-6 kg :P
#3 2 kg för en ddv är inte mycket :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#5 Men max poäng för utställning är väl 1.41 eller något.
#4 Ok, jag prövar med en köksvåg också. :-)
#6 För en fullvuxen ddv är maxvikt 1,9 kg :P Men många ddv väger lite över utan att vara överviktiga
ok, så du skulle säga att Min blåa dvv är ganska parfekt då?
#6 Rätt normal vikt på dvv runt 2 kg, de blir lätt lite stora..
Nollade blir de som väger över 2,2 kg, bäst p ger 1.5-1.8 kg
#8 2 kg låter lagom ja :) Dock på utställning ska dem ju inte väga över 1,9 kg, poängavdrag
#9 Tror inte dem nollas för att dem väger 1 hg för mkt;)
1,5 kg kan jag inte tänka mig att en ddv vuxen normalt kan väga, väldigt liten hona i så fall :D
Jag använder en digital köksvåg, kan vara knepigt för dom är lite för små ibland :P Men våran personvåg tar inte kaninerna.
1.7 kg är väl det vanligaste hos "utställningsdvärgvädurarna" tycker jag… ? :P Har 6 dvärgvädurar där alla väger mellan 1.4-1.9 kg :)
Hmmm…. Jag ställer ju bara ut i Pet klass men min blåa skulle vara fin då han väger exakt 2kg och min andra vet jag inte men han bör ligga runt 1. 6 kg! :D
#12 I pet går dem inte på vikt, om inte kaninen är synligt överviktig :)
Det är skötsel viktigast :D
Hehe… Jag andvänder en sån där typ våg eller vad man ska säja som man väger hö med i stallet.
#14 vad sitter dom i då? för något lär ju hänga i vågan haha :) ikeakasse?
en ikea påse. haha.
Jag har en digital köksvåg till mina. Tar upp till 3kg eller om det var 5kg. Funkar alldeles utmärkt. 
Juste ni vet sånna stora glassförpackningar med tre smaker? Om man har en sån kan man sätta kaninen i en sån och väga på normal våg… Det gjorde iaf de på blå stjärnan när jag va där med min förra kanin
//Joanna
#16 Kan ju inte vara roligt för kaninen :/
haha min lille fluffis brukar jag svepa in i en handduk och lägga i en stor skål som jag sedan ställer på en våg som är vädligt bra
Av nån anledning älskar han att sitta i skålen ^^
//Julia
#20 Men då vägs ju handduken med? ;)
#19 han bryr sig inte han sitter där i påsen som när han sitter på marken, och de tar bara 10sek typ,
#10 min erfarenhet är att det vanligen honorna som blir stora hos dvv
Haft en hane dock på dryga 2 kg ( dvv-rex som vanl kan bli modell L)
Mina 2vuxna hanar jag har nu rätt nätta runt 1.4-1,5 kg, honorna däremot större ca 1.7-2, 1 kg
#23 men brukar dvv honor bli större en dvv hanar?
???
Jag använder vanlig badrumsvåg, väger mig först, sedan mig och kaninen. Så tar jag sedan min vikt minus min och kaninens vikt tillsamamns :)
#24 Vanligtvis ja :)
Jag gör som #26 gör!
Mvh Klara, Musse, Hedda och Rabalder.
#24 Jo det är min erfarenhet
Jag väger mig själv, ca. 40 kg. Sedan går jag av och tar upp kaninen i famnen och väger mig själv igen med kaninen, då blir de ca. 43 kg.
43-40=3kg, alltså väger kaninen 3 kg 
edit: ops, såg inte inlägg #26, jag gör iallfall samma som h*n.
mvh http://johannafranssonfoto.blogg.se/
Medarbetare på Degus

En personvåg är inte bra att väga kaniner med då den inte väger exakt, det kan skilja på flera hg upp till ett halvt kilo
#21, ja en handduk väger ju inte mycket alls så det har faktiskt ingen betydelse..^^