Trimma teddy dvärgvädur?
Hej! Jag har en fråga angående min Teddy dvärgvädur! Jag har alltid haft ensamma tan-kaniner, och när min senaste dog i cancer så hade jag uppehåll i några veckor innan jag skaffade en ny liten tan bebis. Men tyckte hon behövde en kompis och såg en annons om en Teddy och föll pladask! Aldrig haft en långhårig kanin så visste inte riktigt vad jag gav mig in på… Hon är bara 9-10 veckor gammal så vet inte om det är "bäbis pälsen" som krånglar, men hon har fullt med tovor, har klippt i rumpan och runt ögonen men fastnar bajs och kladd hela tiden i pälsen. Och pälsen i ansiktet åker in i ögonen så det kladdar ihop sig och jag klipper och klipper men det bara krånglar… Så min fråga är: är det någon som brukar trimma sina teddys? Klippa ner dom så de bara har typ 1 cm päls runt kroppen istället för 4 cm? Tycker synd om mitt lilla hjärta och vill göra allt för att hjälpa henne! Tacksam för alla svar och erfarenheter!:)
Teddys måste borstas ofta, en del flera gånger i veckan. Speciellt som ungdjur har dom lätt för att tova. Hon kommer att få 8cm eller ännu längre päls, och den kräver en hel del pälsvård.
Man kan klippa ner dom, precis som med angoror, men vad är då vitsen med att ha en teddy?
Att hon är kladdig i baken tyder på att hon har magproblem, ge henne inget kraftfoder utan endast hö tills hon blir bra. Att ögonen rinner är inte heller bra, hon låter inte som att hon är i särskilt bra skick. Var hon så när du hämtade henne från uppfödaren? Det kan ju inte ha varit mer än för 2 veckor sen så hon borde inte hinna tova ihop alldeles på så kort tid.
Lämna tillbaks kaninen och skaffa en korthårig istället. Teddys är mycket jobb, hela tiden.
/Lina R
Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se
Ida, den kaninen var i super gott skick och du har gjort helt rätt.
Den är inte sjuk. Och Ida du vet var jag finns. Jag hjälper dig. Inga ögon rann och du har ju friserat henne fint. Hon är kanske mer busig med Pyret nu:) Men Teddypälsen är jobbigast i början och hon var så välkammad. Men gav du henne det kraftfodret? Det hade jag inte vant henne vid. Men ta bara pelletsen för det är inga problem. Men jag såg den första bilden du skickade mig med frukostbuffen, där har du gett henne broccoli. (Om jag såg rätt) och det är jag väldigt försiktig med. Där kan det förekomma magreaktioner. Och det är inget den kaninungen var van vid heller. Ge henne bara hö o Pellets. Men jag tror inte vad vi messat om att hon är så kletig..
Hon är en pigg filur. Har hon tagit Pyrets Pellets? Men att försöka klippa ner vid de tänkbara ställena som jag nämnde. En Teddy är som jobbigast som ung. Bebispälsen vi pratade om. Men jag hjälper dig och reda ut den. Och som jag sa så är jag hård då jag hade kammat ut allt då du hämtade henne. Såå det är inga sjuka kaniner eller så. Bilder du skickat mig visar att HON mår såå gott, med sin bästis vid sidan.
Jag finns Ida, och det vet du.. Kram
Kladdig i baken = dålig i magen. Ge enbart hö tills hon inte bajsar kladd längre. Inte pellets. Inte grönsaker.
/Lina R
Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se