Färghjälp
Jag ska para min Dvärghare Bianca snart och är lite fundersam på vad för färg/teckning ungarna kan bli om jag parar med någon. Ungarna kommer inte ha stamtavla utan kommer vara till hoppning/kel. De färgerna jag helst skulle vilja försöka få fram på hennes ungar är: Viltfärg, Svart, Blå, black and white/tan eller otter. Undrar då om jag parar henne med en hane som har någon av dessa färger själv och/eller bakom sej, finns det en chans att ungarna kan bli någon av dessa färger då?
Är verkligen inte så kunnig inom genetik, men vill gärna lära mej mer, men nu så frågar här istället och hoppas att någon kunnig kan ge mej ett bra svar. :)
Bianca är Havanna Zobel.
U: Svart
UU: Svart
UUU: ?
UUE: Brun Zobel
UE: Brun Zobel
UEE: Brun Zobel
UEU: Viltgrå
E: Brun Zobel
EE: Brun Zobel
EEE: Vit rö.
EEU: Brun Zobel
EU: Brun Zobel
EUU: Blå Zobel
EUE: Vit rö.
Sara
Nattglimskaniner.webbnode.se
För att få fram viltfärg måste du para henne med en viltfärgad.
För att få svart så parar du med en som INTE har zobel, ryss, vit rödögd eller havana-anlag.
För att få white svart så måste du para med en white svart (dessa får dock zobelanlag och kan ge white zobel brun senare)
Vill du ha otter så måste du para med en otter eller tan som inte har zobel, ryss eller vit rödögt anlag.
Blått och tan kan hon troligtvis inte ge.
#1 Tack, då vet jag. :)
Sara
Parade henne med en Rysstecknad vars släktingar är Rysstecknade och Brun zobel, vet dock inte vilka som är vad. Så hur stor är chansen att ungarna blir Ryss eller Vit rödögda?
Sara
Vit rödögd finns nog ingen risk för om inte hanen bär på det. Finns viss risk för ryss om honan ärvt vit rödögt anlag från sin farfarsfar.
#4 Då förstår jag. Tack =)
Sara