Kanin iFokus

Kanin

Etikettfärger-teckningar-och-raser
Läst 605 ggr
[Wera]
0

Räkna ut genkoderna

Skulle vilja ha hjälp att räkna ut mina kaniners genkoder.

Havanna
E. Svart/gul japan wienertecknad
U. Havanna

Avkommor: Inga än

Blå brokad wienertecknad
E. Havanna
U: Vit blåögd

Avkommor (med en havanna?): Det jag vet, havanna, vit rödögt

Vit blåögd
E. Svart/gul japan wienertecknad
U. Vit blåögd (havanna "under" det vita?)

Avkommor: Inga än

Blå/gul japantecknad
E. Blå/gul japantecknad
U. Blå/gul japantecknad

Avkommor (med en brun zobel): Viltzobel blå, viltblå, "siamesjapan"

Vet inte så mkt om genkoder än, säg till om mer information behövs Glad Vill försöka räkna ut vilka färger som kan dyka upp mellan dessa kombinationer sedan Tungan ute

[Luppa]
0

**Havana
**A_ Bb/bj cc D_ gg
Är brun (cc) och har antingen gul- (b) eller japananlag (bj)

**Blå brokad wienertecknad
**Aa B_ Cc dd gg Kk Xx
Är blå (dd), brokad (Kk) och wienertecknad (Xx) Har brunanlag (c)
Eftersom den gett vit rödögd så har den även anlag för det (a)

**Vit blåögd
**__ _b/bj _c __ __ xx
Har antingen gul- eller japananlag. Brunanlag OM mamman är havana under det vita. Är vit blåögd (xx)

En del skriver XX, andra xx om vit bö. Jag anser att det är lättast att gå efter samma princip som med andra anlag, stor bokstav = ingen mutation så alltså xx= vit bö

**Blå/gul japantecknad
**A_ bj_ C_ dd G_
Den har något vikande anlag på alocus, oklart vad. Antingen vit rödögd (a), ryss (an) eller zobel (am). Den är japan (bj) och blå (dd).
Den är även viltfärgad (G), oklart om den har enfärgsanlag.

[Wera]
0

#1 Tack för snabbt svar! Försöker hänga med hur man räknar ut så att jag kan göra det på egen hand så småning om Glad Vart kan man hitta bokstävernas betydelse? Ungefär som en lista? :)

Den bul/blåa har "havanna siames" (holländsk stam så jag antar att den är vanlig brun zobelsiames) kan det komma därifrån? :) För annars är det bara madagaskar och gul/blått bakåt (samt en vit blåögd) av det jag kan se.

[Luppa]
0

Här finns det en lista http://kaninfarg.se/sammanfattning.htm

Havana siames kan vara just en zobelsiames havana. Den är ju zobel, men kan även bära på ryss eller vit rödögd och föra det vidare till sina ungar. Så det är svårt att säga vad han bär på, om man inte testparar med en vit rödögd.
Får du vit rödögd så bär han på det, får han ryss så bär han på ryss. Zobel så bär han zobel.