Kanin iFokus

Kanin

Etikettsjukdomar
Läst 947 ggr
JossanH
0

smal kanin!

Hemma hos mina föräldrar bor en kanin. Den är 7 år och är någon slags vädursvariant på runt 2 kg. För 2 veckor sedan fick han flytta ut till sin utegård, han brukar vara lite grinig de första dagarna men nu verkade han istället väldigt glad och nöjd. Men han har inte ätit som han ska av sin pellets och sin lilla kvällsmorotsbit. Han har ätit lite gräs men det finns väldigt lite gräs i buren. Han har tuggat i sig pinnar och maskrosor när man erbjudit det. Han har mycket hö och har visat intresse för det när han får nytt men han verkar inte äta av det nu. Jag såg idag att han blivit otroligt smal och ser lite hängig ut. Vi tänkte åka in akut men veterinären verkade inte jättesugen på det heller och nu är kaninen faktiskt lite piggare. Tog med honom ut i trädgården och då äter han gärna maskrosor så han har aptit nu igen. Ska ge paraffinolja också. Han ska bo inne inatt och vi ska se om oljan hjälper. Vad tror ni om det? Klarar han sig tills imorgon? Självklart ligger enda söndagsveterinären långt härifrån..

Sajtvärd på Iller.ifokus

minaninar
0

Se till att han inte äter något grönt o pellets försök ge honom bara hö och vatten. Om du har critical care börja ge det också typ var tredje timma. Kaniner visar inte att de är sjuka fastän de håller på att bli riktigt dåliga. De är bytesdjur och måste verka alerta och friska och flyktbenägna. Parraffinolja är bra.. men inte ge maskrosor o grönt utan hö med fibrer.. tro jag en bra.Tungan ute

JossanH
0

Tack för svar! Nu har han fått paraffinolja och har endast tillgång till hö och vatten. Vi har även fått i honom lite extra vatten och han verkar inte uttorkad som tur är. Det kändes inte helt bra att låta honom äta maskrosor samtidigt som jag var glad över att han iaf visade intresse för maten och ville äta. Hoppas paraffinoljan gör sitt till i morgon.. Tack för hjälpen, nu blir det inget mer grönt eller pellets!

Sajtvärd på Iller.ifokus

minaninar
0

Bara kolla att han käkar hö ordentligt annars måste ni vidta åtgärder.. o åka till vetten.. O köpa critical care vilket jag antar att ni inte har hemma. Jag skulle annars genast börja ge det bredvid höet.

I värsta fall kan man mala ner pellets o blanda me vatten o ge i spruta.. men i fall pelletsen är för mkt dåligt o för lite fiber tror jag det kanske inte är bra ide.. Lite ananasjuice har jag hört nåt om.. om man råkar ha det i skåpen.. kanske nån annan juice.. inte bra i längden men kan vara bra akut.. O vetbesök imorgon om han inte pluttar på bra under natten…Obestämd

JossanH
0

Veterinären ska kontaktas i morgon om han inte gjort stora framsteg under natten. Vi har inte critical care hemma tyvärr. Hoppas verkligen han kommer bli bättre…

Sajtvärd på Iller.ifokus

Clariiz
0

Jag skulle ge honom maskrosor om han äter det. Hellre en lite konstig diet men att magen är i gång än att allt står still.
Det kan ju vara så att han har problem med hörntänderna, med tanke på att han bojkottar det svårtuggade (hö och pellets) men äter de mjuka maskrosbladen..

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

JossanH
0

#5 han har aldrig tidigare haft problem med sina tänder och han har ätit grenar trots att dessa borde vara svårtuggade.. men det är något jag också funderat över, men tror det har med magen att göra. Maskrosor är väl lite väl starka för magen nu om han är dålig?

Sajtvärd på Iller.ifokus

minaninar
0

Försök med höet först.. men annars är det väl bättre med maskrosblad än ingenting. Men höet är det som driver igenom saker i magen, möjligtvis kvistar också.. det är ju rätt långa fibrer.. och så dricka.. jag står nog ändå för att försöka få i det fiberrika om han tar det… och till nästa gång.. skaffa critical care, i sådana här situationer tackar man gud att man har det hemma..Flört

JossanH
0

Pratade just med mamma. Han har druckit vatten och ätit något litet höstrå. Han har kissat och bara släppt några små pluttar så idag kl 14 ska han till veterinären. Håller tummarna för honom!

Sajtvärd på Iller.ifokus

JossanH
0

Nu finns inte vår söta Buffen med oss längre :'( Det jag hade känt igår som en stor uppsvälld, men något ojämn mage, var vad jag inte ens vågade tänka, en stor tumör. Veterinären kunde inte säga till 100% utan gav mina föräldrar valet att starta en utredning eller låta honom somna in. De valde att låta honom somna in grundat på hans allmäntillstånd och att det troligen var en tumör.. det jag kände igår var stort som en knytnäve. Vila i frid Buffis

Sajtvärd på Iller.ifokus

minaninar
0

Nä vad sorgligt. :( Vila i frid.