Speciellt för häst?
Jag bad pappa att gå och fråga hur mycket stallet tar dför en sån här stor höbal men han hade frågat Våran granne som äger marken där Co. Bor och så , han sa att det r något speciellt på hästarnas hö som inte är bra för kaniner. Stämmer det?
Nej, hästhö är utmärkt för kaniner. MEN, det ska i så fall vara torrt hö. Inte hösilage.
Det är inget fel på hösilage till kanin, om man har möjlighet att ta dagsransonen från en nyöppnad bal. Men det är inget man köper för en vecka åt gången.
Finns inget som heter "hästhö"
Däremot brukar många ge hösilage till sina hästar, vilket jag inte skulle ge till kanin, då det är lite blött osv. Plus att en sådan stor hösilagebale får max vara öppen 3-5 dagar.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag använder "häst hö" eftersom det är bättre än det man köper i vanliga mat äffärer. Jag känner 2 stycken i när heten som har hästar och jag får hämta där när jag behover. Hämtar 1 ikea påse/kanin som varar länge. Oftast är det fint torrt ängs hö men ibland har har hösilage som oftast får stå och torka inne om det är lite fuktikt. Jag tycker mina funkar bra på hösilage och får inge problem av det. Men sedan är det från kanin till kanin. Vissa tål och andra inte.
#2 Jag vet att det inte finns något som heter hästhö, men ett hö som är tänkt för häst har ofta bra värden även för kanin.
Som jag skrev så är hösilage ok OM man kan ta från en nyöppnad bal varje dag. Sen så bör man ju se till att det inte ligger kvar rester i buren.
Finns flera ledande uppfödare som använder sig av hösilage, vissa ger tom ensilage med bra resultat.
#4 Jag skrev till TS inte till dig?
#5 Hon kanske trodde det eftersom hon skrev hästhö!?
#5 TS har inte ens nämnt ordet "hästhö". Men är det torrt går det utmärkt att använda, är det silage måste du öppna en ny bal hela tiden då det annars möglar. Så det blir dyrt i längden ^^
#5 Som sagt, det var jag som skrev hästhö ;)
#7 Står "speciellt för hästar" därför skrev jag själv hästhö ;)
Jag skriver siffran till den jag skriver till, är det till TS står det ingen siffra alls.
Okej, men kan man förvara en sån öppen höbal någonstans isåfall?
Tack för alla svar 
#10 Öppen höbale? Höbalar har ingenting runt sig :)
Hösilage och ensilage har sånt plast runt sig :)
#11 Då har jag missuppfattat det xP
#12 Vet dock inte om det finns hö i rundbale? men i så fall tar den väldigt mycket plats ;)
#13 Okej :P
Som sagt ingen fara alls, vi skördar eget hö som korna, hästarna och kaninerna får :).
Hälsningar Amanda och kaninerna
En vanlig pressad fyrkantsbal med torrt hö på ca 10-25 kg= inga problem.
Vit inplastad bal på ca 250kg = inget man köper om man har en kanin, men funkar bra att ge om man har andra djur så man öppnar en bal var tredje dag eller så. En sådan bal ska vara öppen MAX 5 dagar innan den är slut, på sommaren kortare tid.
Vi tar hö från stallet. Får en stor bal för 20 spänn som räcker jätte länge.
E kalas bra!
//Julia
Vi sket i stallet och frågade pappas kompis han skördar själv och vi ska få från honom imorgon 
Hösilage går alldelles utmärkt att ge till kaniner, mina tycker mycket bättre om de än vanligt hö.men som sagt så måste de ätas upp fort eftersom att de annars blir dåligt, vi ger de till våra kaniner eftersom att vi har de till våra hästar :)
Mvh Järnskogens kaniner
Efter Regn Kommer Solsken