Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 961 ggr
Michaelaskaniner
0

Hermelin?

Är hermeliner en rädd ras och är dom bra på att hoppa?:)

[Airo]
0

Rädd vet jag inte, beror väl på från individ till individ.

Kan inget om hermeliner själv, då jag inte har den rasen, utan jag har dvärgvädur.

Men av det jag har hört, så kan hermeliner vara rätt "stressade" och hyperaktiva, om jag inte har missförstått?

Bra på att hoppa tror jag nog att dom skulle vara. Då det är en liten och smidig ras, så är det nog inga problem.

Inaarah
2

Vad gäller en kanins psyke skulle jag säga att det varierar från individ till individ. Huruvida en hermelin skulle vara en "rädd" ras vet jag inte - nämnas bör att jag själv inte haft en hermelin - men jag kan tänka mig att de kan vara mer lättstressade. Däremot är ju det inget säkert, likväl en dvärgvädur kan darra som ett asplöv vid åsynen av ett barn kan en hermelin hantera stressade situationer. Men av de erfarenheter jag hör, hör väl inte hermeliner till den mest lugna och stabila ras. Hermeliner är, som du säkert vet, små och smidiga i kroppen och har därmed bra förutsättningar för hoppning. Däremot lämpar sig inte alla kaniner som hoppkaniner, och är det det du är ute efter skulle jag vända mig till en uppfödare som tar fram just hoppkaniner.

Michaelaskaniner
0

jag hade en hermelin innan men han var jätte rädd av sig tyvärr:(

Zvintos
0

Jag har haft alltifrån riktiga morrhoppor till helt underbara hermeliner med dvärgvädurstemperament. Så jag instämmer med Lisen att det är så himla individuellt.

Fridaaaa
0

Tycker inte att det är en rädd ras.
Dem blir vad man gör dem till plus bra Avel som med alla andra raser :)

Min hermelin var världens goaste och kunde hoppa bra :D

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

ninor
0

Det ligger inte i rasen, utan i individen och vad den får lära sig.

Jag växte upp med en hermelin som var hur lugn som helst. Han bets aldrig eller liknande och enligt min käre mor så körde jag runt honom i barnvagn utomhus när jag var ca 4 år. Det enda han var rädd för var hundar, men det är ju inte så konstigt.

Nu har jag en blandning mellan hermelin / lejonhuvad. Han är väldigt social och nyfiken, definitivt inte rädd. :-)

louise1993
0

Hermeliner i sig kan jag inte säga mycket om. Men om du vill ha en hoppkanin är det nog bättre med något större. Hermeliner är ju väldigt små och kan därför ha lite svårt med att ta sig över hindren i de högre klasserna.

/Louise Andersson
Hasselöns Kaningård