Blomsteränghö?
Satt och kollade runt och hittade detta http://www.teddytassen.se/webbshop/kanin/kaninfodergodis/nyttigt-kaningodis/blomsterang-100g-344.html
Har alltid fått för mig att blommor på ängar kan vara giftiga, men stämmer det inte?
Skulle man själv alltså kunna slå med lie (jepp, mormor bor på landet med har ingen traktor och sådär :P så blir på gammalt vis.) och torka allt som finns på ängen och ge sin kanin?
Om du tänker på smörblommor så är dom inte giftiga när dom torkats :). I övrigt så är en "blomsteräng" den bästa sortens hö du kan skaffa åt kaninen!
Fram med lien :).
/Lina R
Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se
Är det inte för klent då? Kaniner ska väl ha grovt hö?
Åh! är inte smörblommor som är torkade giftiga? Hur kan detta komma sig?
Blomsterängshö låter poetiskt. Måste vid tillfälle skaffa lite sådant.
Vaddå "lien" hehe.. jag undrar vad farbror polisen skulle säga om jag smög ut på stan me lien
Fast hey, kolla vikten: 0,1 kg alltså 100 gram, det där är bara en liten godispåse för ninisen - för så vitt du inte är milionär?
#2 Vi har mestadels hö från gamla ängar med bara liten del timotej, det är mycket örter och blad och tunna strån… Förmodligen inte så mycket näring. Kan inte påstå att jag har problem med vare sig tänder eller magar.
#1 Åh, underbart! Alltid hört sen jag var liten att smörblommor var giftigt och att kossor mm var smarta nog och inte åt det. ^^
Då ska jag fixa massa när det växt upp! :D Är hundkex blomman med okej då? Allt som finns där? Maskrosor och sådär? :)
#2 Grovt hö? Blir det inte halm då?
Vlken tur att du inte har problem med din tänder och magar
ja hajjade till och var tvungen att läsa igen hihi.
#5 Halm är något helt annat;) Oftast tagit av vete eller havre. :)
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
#7 aha, :P haha.
Vad är grovt hö då?
#8 Hö är gräs :P Sen finns det ju olika sorters gräs och vad det nu finns i (nässlor, maskros osv).
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
#8 Hästar äter grovt hö, mjukt ängshö är vääldigt tunt och mjukt. Ger ängshö till mina hamstrar och möss att bädda med då det ej sticker hål på kindpåsarna hos hamstrarna.
Ämgshö behöver inte vara mjukt, det beror ju helt på ängen. Men butikshö är ofta slaget för tidigt = supertunna strån som kaniner inte gillar. Halm är det som blir kvar efter att man skördat frön. Det finns gräsfröhalm, havrehalm, vetehalm etc. Halm är näringsfattigt eftersom växten har hunnit pumpa in all näring i sina frön.
/Lina R
www.ronnbacks-kaniner.se
#5 i princip allt utom jättebjörnloka och idegran är ok.
/Lina R
www.ronnbacks-kaniner.se
Jag ger mina kaniner ängshö (ekologiskt dessutom), för det ska vara det bästa för dem :)