Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 1364 ggr
Contikki
0

Tappar klor, hjälp önskas!

Hejsan! Dags för kloklippning idag och när vi ska klippa ena honan. Så får jag se att hon tappat en klo vid upptagning och det blöder. 1 klo blir 2 och den 3dje (sporren) kan jag plocka lös!!!  Denna kanin är väldigt rädd av sig och inte så tam tyvärr, nog för att inte det är en orsak men hon lyfts inte så ofta.

Hon verkar inte ha så ont, skuttar omkring i buren som vanligt. Klorna var långa på henne men inte så långa att dom var böjda.

Min fråga är, vad bör jag göra åt detta och tror ni att jag kan ha henne på vanligt underlag (spån & halm) ??

Kan kaninen ha brist på nån vitamin i kroppen som man kan ge henne?

Tacksam för snabba svar/Anncharlotte

Lina R
0

Låter väldigt konstigt, hur mycket sprattlade hon egentligen när ni plockade upp henne?

Kan hon ha skadat sig i buren?

/Lina R

Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se

Contikki
0

Hon sprattlade ganska mycket som en Rädd kanin kan göra men när hon väl är i famnen är hon stilla. Jag tror inte att hon kan ha skadat sig i buren då det inte finns nånstans att fastna.

Däremot så såg jag att hennes klor är väldigt tunna, det är liksom inge tjocklek i dom om man säger så. Så det är ju om det beror på det.

Jag har fått tips? att ge henne extra vitamin.

Funderar på lite såpa bad, tips? jag fått när hund tappat klor.

Tusen tack för ditt svar! Anncharlotte

[Wera]
0

Är det samma som hos oss människor att kalcium stärker naglar kanske man kan ge det? Eftersom att klorna är sköra/tunna säger du :P
Men jag har annars ingen aning för det låter lite annorlunda…