Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 650 ggr
mjuhm
0

Havre

Hej!

Jag försöker få min lilla tjej att gå upp i vikt & ger henne lite mer grönsaker, pellets & hö än vad hon fick innan & vad den andra kaninen får. Men hon har svårt att gå upp i vikt, & har läst att det går att ge lite havregrynsgröt (utan salt) eller bara blötlagd havregryn.

Går det tror ni? :)

♥ Den som sa att lycka inte kunde köpas med pengar, glömde djuren ♥

Lina R
0

Havre är inte toppenkaninmat. Men spannmål är billigt så därför är det vanligt att msn ger till alls växtätare. Pelletsen innehåller redan havre. Vilken pelletssort? Vad väger hon? Ras? Hur är ditt hö, vars köper du det?

/Lina R

Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se

mjuhm
0

Jag har något nytt som heter Cuni complete. Ägaren som födde upp min kanin, sa att det skulle vara bra, så jag litade på henne. Jag har försökt få tag i bra pellets som t.ex Rabbit Royal, men eftersom Granngården ligger så långt ifrån mig så har det aldrig blivit av att vi åkt dit. Jag vet inte ens om det finns där på "min" Granngård.

Höet hämtar jag från gården där hon är uppfödd, där dom bland annat har mer kaniner, marsvin & getter & alla äter samma hö. Mitt marsvin (som söker kompis) äter samma hö. Hon har ätit detta hö sen hon var liten & det funkar skitbra.

Jag är osäker på rasen då jag aldrig fått det bekräftat. Men utifrån vad ni här på iFokus har sagt, så är hon en lejonhuvad/teddy. Hon väger ca 1118g. Men ryggraden känns tydligt, revbenen känns också tydligt & hon är väldigt benig att hålla i.

AkaiTsuki
0

Den fetaste kaninpelletsen är nog Rabbfor, kanske den fungerar?

//Joanna

Lina R
0

Långhåriga kan behöva extra protein. Cuni Complete är ett jättebra foder, men anpassat för att kelkaniner inte ska bli för feta. Alla affärer som har Cuni Complete kan beställa från övriga Cuni-sortimentet. Jag ska leta rätt på namnet på det proteinrika. Teddypälsen är närbesläktat, kanske tillochmed en variant av angora, en teddy + angora ger en angora :-). Och angoror behöver lite mer "krut" i fodret än korthåriga.

/Lina R

www.ronnbacks-kaniner.se

Lina R
0

Cuni Extra heter det. 18% protein och 18% fiber. Mer protein än Rabbfor och mycket mer fiber. Jag ska själv beställa det till min angora via Djurmagazinet.

/Lina R

www.ronnbacks-kaniner.se

Milla00
0

Du kan ge din kaningröt! Min kanin älskar det. Se up så att den inte är för varm så att den bränner sig.

mjuhm
0

#5 Tack för att du letade upp det! Kanske blir att beställa hem det lite senare.. Tills dess kör jag nog på det jag har för tillfället.

#6 Är du helt säker?