Diaree!
Upptäcke precis att min ena kanin inte ville äta, tog upp henne och hon hade två stora klumpar intorkat bajs i rumpan! Vad kan jag ge henne så det blir bättre? Hon äter som sagt inget och ligger mest hela tiden.
MVH Erika :)
Dricker hon något? Kan vara så att hon blivit lös i magen av någon anledning, det torkat och gjort att hon inte kan bajsa normalt. Det vore bra om hon åtminstone åt hö, men det är ännu viktigare att hon dricker som hon ska.
Diarre beror ofta på för lite fiberrik mat o för mkt annan mat. Vet ej hur det stämmer in på din situation.
Ta bort all annan mat. Bara hö o vatten. Skaffa genast Critical Care om du bor så du kan o ge var annan var tredje timme - minst! Har du några probiotika kapslar hemma (sådana för människa från typ hälsokosten.. ta lite o strö på en pyttebit av något hon gillar.
Torka av rumpan mkt noga. Man kan testa med torrtvätt m maizena el potatismjöl (inget vanligt mjöl!) o borstning.. Men är det väldigt intorkat så ge ett rumpen ett bad! FInns tutorials på internet,
, "bunny/rabbit butt bath" etc.
Kolla att d inte finns fluglarver vid bajshålet.
Om du inte fixar detta under dagen så se till att du har någon backup plan o kontakta vet redan nu så du vet vad du ska göra om det skiter sig?
Typ så skulle jag nog försöka göra iaf.
Kanske också plocka ut henne o låta henne röra sig på golvet? Då märker du bättre hur hon mår, om hon bara ligger apatisk eller om hon "kommer igång"
SÅ här skriver djurkliniken roslagstull:
Äkta diarré är ovanligt hos kaniner. Detta är ett tillstånd då all avföring kommer ut i flytande form. Det är vanligen ett mycket allvarligt sjukdomstillstånd och ska kontrolleras av Din veterinär omedelbart. Vissa allvarliga magtarminfektioner som orsakar diarré kan leda till döden på mindre än 24 timmar.
Det som de flesta människor kallar för diarré, är att kaninen då och då släpper ifrån sig mjuk flytande eller puddingliknande avföring. Emellanåt ses även normal formad avföring. Den mjuka avföringen ses ibland mest vid vissa tider på dygnet (ofta under natten), den kan ha en stark lukt och ansamlas i kaninens päls. Den lösa avföringen är egentligen blindtarmsavföring (se ovan) som inte är välformad. Det finns flera orsaker till detta, men det klart vanligaste är brist på tillräcklig andel fibrer i födan, samt fetma. Genom att utesluta pellets, bröd, frukt och andra onyttigheter från dieten, och utfodra med gräshö av bra kvalitet, och fortsätta så i 1-3 månader, kan man oftast lösa problemet. Konsultera Din veterinär om Din kanin har detta problem, innan Du gör några ändringar i kosten.
Det är alltså troligt att det är de värdefulla cecotroperna som fastnat i pälsen.. Det tyder då på för lite fiber, fetma, el dyl? Men du måste få henne igång o äta.. hö hö hö hö eller critical care :D Om du ej har spruta så kan CC formas till små degbollar o ges..

Det värsta är att denna ksnin är rädd för mänsklig kontakt pga misskötsel innan jag fick henne. Har badat rumpan med bakteriedödande schampo, masserat magen och den är mjuk och fin, något insjunken i sidorna men inte mager eller benig. Gett henne proviva jordgubb och ska ge lite blåbärspure snart. Cc har jag tack och lov hemma. När jag släppte invhenne i buren så tvättade hon sig och verkade lite piggare. Tror det beror på att hon fick för mycket morötter igår, annars får hon och hennes hane dela på 1 dl lottiepellets och en liten morotsbit på kvällen. Fri tillgång till grovt hö och vatten såklart!
Så har Cornflakes också, ska ge hö och vatten bara.
/Christel & kaninerna! 

#5 Men din kanin äter själv iaf? Min äter ju inget :/
Ja han äter mycket, dricker och bajsar, klippte bort bajset som fastnade :)
/Christel & kaninerna! 

Jag får verkligen inte igång henne att äta :( Tror ni man kan ge lite kumminte?
kammomillte ja kanske… åk till veterinärn om hon inte äter eller dricker!
/Christel & kaninerna! 
Vad menar du får inte igång henne?
Kan du mata henne?
Stödmata?
Har du pipett/spruta att ge det med?
Är hon sprattlig? Är du bekant med kaninpaketet? Kaninpaketet är ett sätt att enkelt ge åt den sprattligaste lilla pluppen.
Annars kan jag hitta förklaring/video säkert?
Ja kollar om ett tag om du svarat
Ska leta på youtube..
min hona slutade äta o dricka, visserligen pga antibiotika.
Sen fick hon diarré, äka.
och 4 dagar senare hade hon fortfarande diarré. och jag fick avliva henne.
Är det äkta diarré tycker jag du ska åka in med henne.
Nathalie Månsén
_http://thecityhelditsbreath.blogspot.com
http://kaninmagazinet.se_
Här är först lite bilder från google för att ge en ide om vad de r fråga om.
Håller alltid Cornflakes sådär, han behöver de inte. men han somnar i den :)
/Christel & kaninerna! 
SOM folk sagt ovan.. nu har det gått så lång tid som hon inte ätit o druckit så det börjar bli så akut att du måste åka in med den. Men du kan först testa detta, ifall du inte redan gjort det. Men kan du inte så måste du nog åka idag.
Imorgon kan ev vara försent.. förlåt menar inte uppröra. Men kan du absolut inte komma iväg idag ifall du bor olägligt el dyl, så måste du fortsätta försöka o då kan denna bunny burrito bli din vän!
Ok Bunny burrito:
Det finns lite olika sätt beroende på vad man ska göra. Men för stödmatning så är det bäst att göra paket av hela kroppen o alla tassar.
Lägg stor handduk så stor som krävs för att kunna linda runt din plupp.
Lyft upp henne på ett bord (ok går nog från golvet, men jag tycker bord är bättre för då är den stilla (hyfsat länge, så man hinner göra)
Här är ett sätt
http://www.youtube.com/watch?v=Uk71R_byqpw
jag föredrar nog att baka in framtassarna också om kaninen är sprattlig, men jag tror för stödmatning så räcker det nog som i videon. Men om man ska börja med att baka in framtassarna, så ser man till att det finns ca två decimeter handduk framför kaninen, som man viker upp runt halsen som en haklapp. Var hos vetten i förrgår, o hon virade hårt runt halsen. Så hårt har jag aldrig vågat, men hon menade på att det skulle väldigt mkt till för att kväva dem, så du kan linda rätt hårt. Kommer hon loss med framtassarna o sprattla har du gjort för löst.
Sedan följ principen i videon. Baka in runt något varv som en tunnbrörulle.. klart.. sedan kommer din kanin vara rätt lugn
Jag måste säga, vetten gjorde så när min nin skulle klippa klorna. Ssedan lirkade hon ut en framtass i taget o sedan baktassarna.. Jag måste säga, jämfört med den seans som jag o min kompis försökte dagen innan för å klippa klor som mest bestod av misslyckade försök att få upp i knät o vända honom på rygg så var detta 100000 gånger bättre. Ju kortare o mindre sprattel desto mindre upprörd blev han. När jag o kompisen försökte utan paket med händerna o kröp runt i köket o jagade honom så blev han anfådd tillslut o låg o andades med öppen mun - one stressed out bunny! Så det var inte bra.
Fast här är nog en bättre video.. om man har en sprattlis..
http://www.youtube.com/watch?v=zeRCMy9-voo
hehe.. jag känner mer igen mig i denna situation än i den första viden..
Hoppas du lyckas.. annars är det vetten som gäller så han får dropp..

Jag ger henne critical Care varannan timme utblandat med lite blåbärspure. Får i henne ca 7.5 ml åt gången. Men hon vill inte äta hö själv och har inte sett henne dricka. Ligger mest men rör sig när hon är på golvet. Har kontaktat vet. som säger avvakta, ge endast hö och vatten + cc:n då. Nu börjar man känna revbenen på henne :/
Skit i blåbärspureen? Inte alls säker på att det är så himla rätt för kaninen, kanske för mkt socker mm. Den behöver FIBER - höfiber från CC. (om jag får säga så
) Oroa dig inte för höet. Har du tillräckligt med Critical care så ge det så ofta det går sedan om magen stabiliserar sig så kommer hon börja äta hö själv. Ta bort alla pellets o sånt. Det handlar om att kaninens tarmflora o bakterier o så ska komma tillbaka till normalt. Då är inte socker (i frukt o morötter) o saker med korta fibrer (som i pellets) en bra idé.
7,5 ml är ju rätt lite.. går det inte med mer? :s då ska du nog mata oftare, för kaninen behöver vad jag förstod ca 3 dl färdig blandning per dygn! (för en dvärgkanin om jag minns rätt.. större naturligtvis mer.)
Oj såg att du skrev endast hö o vatten o cc.. sorry..
Oroa inte för revbenen.. det är magen som är grejen..
Köp fibreplex! Finns hos veterinärsbutikerna.
Jag tycker absolut inte du ska vänta!
Är det äkta diarré eller bara lösapluttar?
Nathalie Månsén

#16 Blåbärspureen innehåller viktig energi enligt vet. mosar färska blåbär så inget onöndigt socker. Dessutom är blåbär fiberrika de också. #17 Hon börjar sakta bli bättre, tror jag. Sitter upp och tvättar sig nu. Har inte sett någon mer avföring sedan jag tvättade bort bajsbollarna imorse.
Ok.. om vetten säger det så. Men se till att det är mer CC än blåbär.. det är sant.. blåbär innehåller också mkt probiotika tror jag.. men kaninens matsmältning behöver ju fibret från höet i CC..
Det är dock lite dåligt tecken att du inte sett avföring.. men visst, jag skulle påstå att min kanin också verkar ha vissa tider då han skiter mer hehe… o andra mindre..
Försök proppa i så mkt CC som möjligt..
Hoppas verkligen det går åt rätt håll då.
Om hon nu verkligen mår bättre så borde hon också bli lite glupskare.. annars är det kanske inte någon förbättring? :s
lägg hö o en bunke, koka upp vatten och höll över höet.
Låt de svalna, ochg spruta i den hövattnet.
och se om den vill äta blött hö.
Nathalie Månsén
Toppen! Det låter som ett bra beslut!
Så hoppas vi att hon bakar några fina pluttar snart
Lugn bara. Mina kaniner deareear ibland ochså. en om det täcker "rumpan" så dom inka kan bajsa/kissa MÅSTE du klippa/torka bort det! Och dom han ha ont i magen då. vad har den ätit?
#23 Det är ju inte bra om kaninen får diarré ofta.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Har oxå haft en kanin med diarré… Hon fick bara vatten och hö… Men de blev inte bättre så jag valde faktiskt att ta bort henne för ja ville inte riskera att hon skulle få rumpan full i fluglarver på sommarn (detta va på våren) :( Mitt råd till dig är att åka in till vet så får de avgöra om de tror att de går att göra nått åt… Lycka till!