Luftvägsinfektion, lång förkylning
Hej, min kanin är fortfarande snuvig med nysningar. Kör det lite kort den här gången så får ni fråga om ni vill ha mer info:
1 åriga lejonhuvade dvv Hugo har varit sjuk i över en månad.
- Jag har varit hos veterinär i Kneippen, de har erfarenhet av smådjur och verkade ha koll. Veterinären säger allergi, pollen, eller att han har suttit i drag. I buren har han toa-lätt strö. Han sitter inte i drag.
Tänderna är kollade.
- Jag ringde tillbaka till veterinären efter två veckor och frågade om det var normalt att han fortfarande var snorig. De sa att det bara är att vänta ut. Jag tycker de ger ett proffsigt intryck, de är väldigt vänliga och snälla så jag har inget att klaga på som så. Men finns det ingenting mer jag kan göra? :(
Ikväll har han varit mer snorig och har haft små nysattacker. Jag är jätteorolig. Varför går det inte över? Han har det varmt, extra vitaminer i vattnet, fri tillgång till hö, 1dl pellets uppdelat på två tillfällen om dagen.
**Hugos symptom är klart snor, konstant snormustach hela tiden, samt små fnysningar/nysningar. Han äter, är pigg, busar, går på toa, tvättar sig osv.
**
Jag överväger att kontakta en annan veterinär i Linköping/Norrköping för att se ifall de har samma uppfattningar. Tipsa gärna om ni vet bra vet med kaninerfarenhet i det området.
Fetstilat är det som är viktigt, vore jättetacksam för lite tips?, råd eller erfarenheter. :( Jag är så orolig för honom.
På hillevill.wordpress.com hittar du fina bilder och roliga äventyr
Ett tips? är att gå till veterinären och be att få ta prover på snoret för att utesluta att det är någon bakterie som kan behöva behandlas bort. Låter konstigt att de inte har gjort det redan (om de nu inte gjorde det) och bara anta att det är pollenallergi som nog inte är det vanligaste på kanin.
Ljustadalens kaningård
#1 De menar på att eftersom att snoret är klart "finns" det ingenting att ta en odling på? :/ Utan bara om det är gult, vitt eller varigt? Men det kanske inte stämmer?
Nej, det stämmer inte. Mina hade klart snor och hade någon sorts coccer bakterie (kommer inte ihåg vad den hette)… Kräv att få ta en odling, det är du som är kund hos dem :) På mina tog de prover även ur öron och ögon (plus nos såklart).
Ljustadalens kaningård
Måste bara säga att en del sajter säger man inte ska ha vitaminer i vattnet för om det står hela dagen blir det större risk för bakteriehärd (vitaminlösningen utgör näring antar ja). Om du vill ge extra vitaminer kanske du ska överväga om du kan spruta dem rätt in i munnen.. eller om du kan spruta dagsdosen på lite pellets o handmata? Ett alt.
Stackars plutt. Men det låter som om det inte är jättefarligt om han ändå mår så bra.
De har nog en poäng me att inte ta odling när snoret e klart.. o det är en smärtsam o jobbig grej som stressar så bra att inte göra om man inte tror det är bakterie men då skulle snoret ha färg.
Om han inte är mager låter 1dl pellets väldigt mkt..?
Vet inte om d var till dig jag skrev, tror det, toalätt.. kan vara bra att testa med annat.. alspån, hampaströ, pee wee (min nya favorit).
Sedan läs på lite om pasteurella multocida, o pasteurellosis/pasteurellos.. det är en sjukdom som många kaniner kan ha med mer eller mindre besvär. Det behöver inte alls bli allvarligare än det är nu. Fundera på om du tror det kan vara d. Men som sagt den första veterinären säger ju allergi. Jag tror dock inte att du behöver oroa dig det mest är nys o fnys o lite snormustasch.. torka nosen försiktigt med ljummen handuk, kolla att nosen e fin, det är mer om han får svårt att andas.. min lät som ett smärre tröskverk tillslut när han andades.. men detta gick som sagt på mindre än ett dygn.. så det var ju annorlunda.
Men visst.. börja o kolla på nätet om bunny/rabbit snuffles, och nursing snuffle bunnies, osv.. o se om du får några idéer…
Tjaa.. kanske #3 har poäng.. men man ska veta att det är stressande för kaninen o gör ont.. de kör upp en grej i näsan.. om man själv varit med om det vet man hur jobbigt det kan vara o ont gör d me.
När jag kom in med min akut gjorde de det inte, för de vågade inte stressa honom.. men det är klart.. din är ju inte akut på det viset..tja kanske bra ändå
#4 Och jag säger att man absolut ska ta en odling även om det "bara" är klart snor bara för att utesluta att det är en bakterie. Jag har erfarenhet av klart snor som varit bakterie som behövde behandlas bort. Även varit med om klart snor som varit en vanlig förkylning som gick bort snabbt av sig själv och även vitt snor som berodde på att skräp fastnat i nosen. Men OM det är en bakterie så är det viktigt att behandla så att inte kaninen blir sämre och får lunginflammation.
Ljustadalens kaningård
Jo ja.. kaninen är ju annars vid "god kondition" dom det verkar… så då ska den nog klara det. Då får ju Hell ivarje fall klarhet i om det är nåt som ska behandlas m antibiotika eller ej.
Och visst, de behandlade med antibiotika utan att ha odlat.. så behandling blev det kan tilläggas.
Det klara snoret som var bakterie, var den kaninen påtagligt sjuk eller var det mest sådana symptom som Hell beskriver? *nyfiken*
#6 Den kaninen var en import som redan hade lite ful nos när den kom hit från Holland. Inga som helst problem mer än att nosen rann lite. Veterinären sa att miljön troligen var så bra att hon inte utvecklade allvarligare symptom. Fick antibiotika och det gick över efter ett tag.
Har också haft Pasteurella för några år sen och de hade samma symptom, men vissa av dem nös lite. Inte färgat snor där heller men det var troligen en ganska smittbar form då de alla blev smittade trots bra förhållanden. Nu såg veterinären bara en ökad mängd pasteurellabakterier i proverna, men jag obducerade ingen. Denna gång valde jag tyvärr att avliva alla mina skruttar som hade drabbats då jag var alldeles för rädd att sälja kaniner som kunde bära en aggressiv form av Pasteurella. Baksidan av att vara kaninägare och avla :(
Ljustadalens kaningård
#7 Så om kaninen trivs i övrigt behöver han inte bli sämre? :/ Nu blev han ju iof sjuk hos mej, men har ju fått höra "Ring om han blir sämre" och det har han väl egentligen inte blivit, men han har ju inte blivit bättre heller.
Har läst på en hel del om kaninsnuvor och snor, antar att det är därför jag blir så orolig. :P Nej men, just pasteurellosis/pasteurellos har jag kollat en hel del på och skulle det vara då är det ju jätteviktigt att kolla i tid. En vanlig förkylning kan jag ju köpa men han har varit sjuk så länge. :/ Allergi också men borde det inte finnas stunder då han inte är snorig, typ när han sitter med oss länge i ett annat rum?
Ska ringa idag, han är inte sämre eller bättre heller. :( Vad skulle ni tippa att det kostar att ta en odling?
Var det inte du med ventilationen? Om det är dålig ventilation i lägenheten så skulle ev allergi kunna trivas överallt iofs.
Men begär du odling, då kan du i varje fall komma till ro med att det inte är något farligt. Resonera med veterinären om stressfaktorn med att göra ett sådant? Men om hon är lugn o fin.. o litar hyfsat på dig så borde d väl va ok.
Testa nytt strö.. hampa till buren o pee wee till lådan är ett förslag? Inte pee wee i hela buren, jag tror det är lite för hårt för att vara bra, men min kanin har inget emot att sitta ett tag i peeween o filosofera.. men inget man vill skutta runt i. Däremot utmärkt för toa o helt dammfritt. Luktar gott.
#7 usch vad sorgligt :( avliva en massa kaniner för en ynka bacill.. Jag menar, de flesta kaniner kan leva länge me bacillen om allmänhälsan är bra… fast det skulle ju bli problem om man sålde en sådan kanin… :/
Men han har inte svårt att andas låter det som. Hur ofta får du torka snor? Är det bara en liten mustasch eller blir det väldigt blött o krustigt?
Jo precis, jag med den dåliga ventilationen! Här är min gamla tråd, står väl ungefär samma saker där:
Har ett nytt strö jag ska testa i toaletten så får se om det gör nån skillnad. Kommer inte ihåg vad det hette men det är nåt som klumpar sig iaf.
Nej han har inga problem med att andas, och allmäntillståndet är tip-top. Förutom att om han anstränger sig för mycket eller blir stressad blir han väldigt snorig och nyser mer. Då får jag snyta honom.
Jag har bokat tid nu på måndag hos Smådjursveterinärena i Norrköping, höll på att sätta i halsen när hon sa vad det kostar med provtagningen (800 + själva besöket, yikes!) men det får det vara värt. Är det ingenting så vet jag ju det i alla fall. Är lite irriterad för jag hade ju tänkt försäkra honom, men hann inte innan han blev sjuk. Gissar på att det inte går att försäkra en snorig kanin?
Nej det går inte.. Jo det kan du, men du får med reservation för luftväägsinfektioner o deras följdverkningar - om det nu är det som vetten finner. Men när du är där kanske du kan nämna att du vill skaffa försäkring så kan vetten kolla att hon mår bra i övrigt. Sedan, reservationen gäller bara typ ett halvår framåt för de ssakerna.. så sedan ska det nog gå att plocka bort - förutsatt att inte just den dumma infektionen kommer tillbaka inom den tiden.Däremot kan du behöva friskintyg från vetten igen som kostar 700 då när reservationen tas bort.
Men be vetten kolla att kaninen är (U.a.= utan anmärkning i övrigt .. o fråga hur du ska göra med försäkringen..) är det nu inte infektion så är det ju bra vetten redan kollat igenom o du har ett friskintyg att skicka till dem!
Okej, då vet jag! :) Ska kolla det med dom och se vad de säger, sist jag var på besök så sa dom ju att hans allmäntillstånd var jättebra, bara det att han var lite snorig. Så det är nog lugnt, men ska se vad dom säger nu. Vill ju ha honom försäkrad men beroende på vad det är som gör honom sjuk kanske det blir svårt. Pasteurellosis/pasteurellos T.ex. är väl ingenting dom kan bli 100% friska ifrån?
Asså, på vad du beskriver låter det som om det verkligen kanske bara är en allergi o då tror jag inte det ska behöva bli någon reservation. Jag ser att jag uttryckte mig totalluddigt i förra meddelandet. Men snacka med vetten imorgon, säg att du vill försäkra o se vad de säger.
Egentligen borde det ju inte vara pasteurella eftersom det inte är vitt snor, men man vet ju inte.
Nej har också fattat d som du säger.. att pasteurella är något som många kaniner har utan att det blir infektion, o har de den så fortsätter de väl o ha den? Men men.. vi hoppas d inte är d.
Nej, jag TROR inte att det är något dödsallvarligt. :) Men jag är ju så orolig för honom att jag känner att det kanske kan vara värt dom pengarna (herregud, vart jag nu ska få dom ifrån) för att få det på papper att det inte är någon bakterie som jag missar.
Det kanske är pollenallergi som de säger, men ja, det är ju konstigt det med. Planen är nu i allafall besök hos veterinär och fråga alla frågor jag har, och sen fråga vad de anser om bakterieprov. Men jag vill ha någon form av handlingsplan, för det kan ju inte vara meningen att han ska behöva vara snorig hela tiden. :/
Låter som en toppenplan. O så kan du diskutera försäkring med dem o se om du kan få papper på allmän hälsa efter att ev. odlingar mm är gjorda. LYcka till hos vetten då får man säga, så får vi se vad de säger.
Precis, ska se om de har nån koll på vanliga kaninallergier också. Vad som kan hjälpa överhuvudtaget bara, för även om det är en "envis förkylning" borde det väl finnas nåt som hjälper kan man hoppas. :)
Nya toamaterialet verkar uppskattas, jag luktade lite på det och det verkar inte vara dammigt. Har ju ingen orginalpåse (butiken sålde en liten portion till mig så jag kan testa det) så vet inte vad det heter, får titta imorgon. :)