Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 2765 ggr
moonlights
0

Hur stor är risken?

Imorse när jag kom ut till mina kaniner så hade min hane på något sätt lyckats ta sig in till min hona. Honan var inte  sur mot honom utan låg platt på mage och han satt bakom henne. Hur stor är risken att honan har blivit parad? Och om det nu skulle vara så att hon har blivit det hur stor är risken att ungarna blir missbildade (kan de bli det?), med tanke på att honan och hanen är halvsyskon. 

Detta var något jag verkligen inte ville skulle hända eftersom att jag anser att jag inte kan nog mycket om Att ta en kull, jag hade planerat att kastrera hanen till sommaren (eftersom att det är en utekanin så ville jag inte göra det på vintern).

Men om det nu skulle visa sig att hon är dräktig så kommer jag ju såklart ta hand om ungarna, jag har ekonomin och jag har möjlighet att ha hanar åtskilda om det skulle vara så att jag inte får sålt dem. Jag kommer även läsa på mycket om vad det innebär att få kaninungar.

[luckymoa]
0

Hur gamla är kaninerna?

[Guldvingens]
0

Är båda individerna fria från defekter (dolda & synliga) så är det inget problem att de är halvsyskon. Uppfödare brukar inavla sina djur ibland rätt hårt för att få reda på ifall det finns defekter, och för att förstärka de positiva egenskaperna. 

Och ja, chansen finns ju att hon är parad, stor är den också med tanke på att hon låg platt mot marken (så har mina honor alltid legat efter en lyckad parning).  

Låter som att du har rätt förutsättningar till att ta hand om kullen om de nu blir en sådan. Bara att ge honan en bolåda, och sedan strö som hon kan boa med längre fram, och hålla lite extra koll om 28 dagar (och ungefär en vecka framåt) :)

moonlights
0

honan är född 25/8 - 2010
hanen är född 30/4 - 2011

Linnet
0

Mycket troligt att hon dräktig, men det är ingen fara att dom är halvsyskon.

[Luppa]
0

Säger som #4

moonlights
0

Okey så risken att hon blivit parad är ganska så stor, är det vanligt att parningen inte tar? :/
Går det att se på en hona om hon är dräktig?

Linnet
0

DOm brukar börja böka och stöka mer än vanligt i buren efter några dar, annars går det inte att se nåt så här tidigt.

Har dom väl parat sig så är hon med största sannorlikhet dräktig, Har bara varit med om nån enstaka gång då jag sett en lyckad PARNING och det inte blivit några ungar. Nu har du ju inte sett dom para sig, men att hon låg platt på mage tyder ju på att hon var villig.

moonlights
0

Min hona har börjat knorra lite när man håller på i hennes bur (hon är inte aggressiv utan visar bara att hon inte gillar det) detta har hon aldrig gjort tidigare. Sedan hade hon även bökat bort allt spån från buren och tryckt in det i sitt "hus", kan detta vara tecken på att hon är dräktig eller är det för tidigt för det? Jag tänkte speciellt eftersom att hon aldrig brukar knorra åt mig utan brukar vara hur snäll som helst.

Kassy
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har själv fått en helsyskonskull och det gick bra utan missbildningar, fick 6 ungar, dock dog två ungar av förskyldning vid ca 1 års ålder.

Tror nog din hona är parad men det brukar inte bli defekter första generationen inavel Glad

Jag föder främst upp vädurskorsningar med inriktnng på hoppning, men även lite dvärgvädurs kullar i normalpälsat, lejonhuvat och rexpälsat.

Har för tillfället två vuxna dvärgvädurs honor till salu, en rexpälsad och en normalpälsad.

För bilder/information:Blabarskaniner.weebly.com

moonlights
0

Tack för alla svar :)
Mest troligt blir det alltså ungar vid v. 20 -21

Bifogar en bild på honan och hanen.

Bild 1: honan (Ninja)

Bild 2: hanen (Samurai)

moonlights
0

[TeamGolden]
0

dom verkar ju vara ungefär i samma storlek så det borde väl inte vara några problem om hon nu är dräktig? Jag förstår att det inte alls kan vara kul med tanken på att de är halvsyskon men som de andra säger verkar det ju inte som det är någon fara! Får hoppas det går bra om hon nu är dräktig och att det föds friska ungar! 
Vi håller tummar och tassar här för er! Skrattande

[MiniPim]
2

Risken är ju rätt stor faktiskt, haha.. Jag parade mina kaniner igår, 1 par och sedan hade min hane lyckats ta siig in till min andra hona occh parat sig och hon är 4 månader. Risk finns ju då att hon inte ska kunna föda ordentligt :[ Så jag får hoppas på att parningen inte togs på Lakrits. Tjejgalna killar D: Hoppas det föds fina friska ungar, lycka till :)

Linnet
8

#13 Förstår inte detta att man har så dåliga burar och så dålig koll, så att en hane lyckas ta sig in till en hona som är alldeles för ung för att paras. Då kanske man inte alls ska ha kaniner. Har aldrig någonsin varit med om att nåt sånt hänt och då har vi haft kaniner i 20 års tid, både honor och hanar.

[luckymoa]
1

#13 #14 ni kan väl diskutera det i den tråden de gäller i alla fall? Behöver inte dra med andra trådar i den diskussionen…!

[MiniPim]
4

#14 En tjuvparning kan ske hur som helst, det kan hända alla hur bra och dåliga burar man har. Och det spelar ingen roll om att du är 20 och jag 11 en tjuvparning kan hända alla när som helst. Obestämd

[luckymoa]
2

#16 läs de jag skrev i din tråd, de e ju det jag har sagt hela tiden! Men jag tycker de e onödigt att dra upp saker ur andra trådar som inte hör ihop med denna…

[MiniPim]
0

#17 Flört

[luckymoa]
0

Oj, förlåt minipim! Trodde du svarade till mig ;)

[MiniPim]
2

#19 Det  är lugnt Glad

Men jag ska inte skriva massa OT nu, hej då och lycka till!

Linnet
2

#16 En tjuvparning händer inte alls om man har ordentlig koll på sina kaniner. Men jag kan ju säga att alla dom tjuvparningar som det talas om hela tiden, händer i princip bara för dom som är barn/tonåringar.

Fridaaaa
2

#21 Min jättekanin tog sig in till mina 2honor, som tur var tog det inte, men kunde gjort och jag har bra burar, svetsat osv men han hade lyckats trycka bort nätet på någotvis.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

bambiiii
0

Det kan tyvär händda! stor risk! lycka till med ungarna nu då! :D

Bambi du är min älskling ♥ Älskar dig

Blogg: www.janaslife.bloggplatsen.se

Animals can destroy EVERTHING you have,clothes,shoes,doors but they will NEVER destroy your heart <3

moonlights
6

#21 En tjuvparning kan hända vem som helst, spelar ingen roll vilken ålder man är (jag är själv snart 19 år). Om det hade varit du som satt i den situationen så hade du nog tyckt annorlunda. 
Den här parningen var inte planerad men jag kommer ändå ta hand om ungarna på bästa sätt och ge dem det dem behöver och om jag inte skulle få sålt dem så har jag möjlighet att ha kvar dem så länge som det krävs. Glad

Jag vet att det här är ett forum och då måste man klara av att ta kritik. Men det känns så onödigt att trycka ner människor istället för att hjälpa genom att komma med bra tips? och idéer. Annars kanske folk slutar skriva här bara för att det känns som att man inte får någon hjälp utan bara massa gnäll. "gjort är gjort och kommer aldrig åter" så man kan ju på ett snällt sätt kommentera att man kanske ska se över hur det var möjligt för hanen/honan att ta sig till den andra för att undvika framtida tjuvparningar, men det som redan hänt har hänt och det är lätt att vara efterklok. Flört

Tack för alla svar! Glad

moonlights
0

Jag tror att Ninja är dräktig eller så är hon skendräktig? för hon känns lite rundare om magen och hennes "spenar" har blivit större, men de är ju bara att vänta och se det visar ju sig om ungefär en vecka Glad

Lina R
2

#21 Tjuvparningar kan hända vem som helst. Det hände mig när jag hade ungdjur i en Hage, hanen var bara 8 veckor. Till min förvåning födde en hona som vid hag-tillfället bara var 12 veckor en frisk unge en månad senare. Då var jag 20 har jag för mig.

Jag råkade alldelens nyligt ut för en tjuvparning mellan mina två utbrytarproffs, som inte mår bra av vanliga burar. Honan satt i en kompostgaller Hage utan tak i i stallet, hanen i en kompostgallerbur med tak. Han lyckades klättra upp och klämma sig ut mellan taket och gallret. Vill dom så kan dom. Och ärligt talat så tar jag hellre den risken än stänger in dom i burar dom inte trivs i. Är 25.

Om vi nu ska hacka på varandra så kan jag för mitt liv inte förstå varför man föder upp kaniner bara för att sälja dom. Hint hint.

/Lina R

Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se

[luckymoa]
0

Håller med lina! :)

Fridaaaa
0

#26 Bra skrivet som vanligt! :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Linnet
0

#26 Om det nu är mig du menar så är det inte all så, även om vi mer eller mindre håller på att avveckla nu, så är alla våra kaniner från egen uppfödning, har alltid behållt några ungar till avelskaniner varje sommar.

Sen tycker jag väl inte att det är nån som hackar, alla får ju ha sina åsikter.

Det är så lätt för vissa (oftast då ungdomar) att skylla på tjuvparning, när man i egentligen gjort en medveten PARNING bara för att man vill ha kaninungar, men kanske inte får för sina föräldrar.

moonlights
1

För mig är det iallafall inte så att jag bara säger att det var en tjuvparning.

Jag får ha hur många djur jag vill (så länge jag bara följer lagarna) och ta ungar om jag vill eftersom att jag bor ensam och mina föräldrar har då inget att säga till om. Nu är det ju så att jag ine vill ha hur många djur som helst.

Det kanske inte var mig du menade men jag tycker ändå att man inte ska ha en massa fördomar om människor man inte känner.

Du får gärna starta en egen tråd eller ta det via pm, men förstör helst inte den här tråden då frågan inte var vad man tycker om tjuvparningar. Flört

Linnet
0

#30 Det absolut inte dig jag menade och mig spelar det ju ingen roll hur många tjuvparningar som händer, bara ägarna tar hand om ungarna på ett bra sätt.

Men det är inte svårt att ha rymningssäkra burar om man vill vara absolut säker på att inte råka ut för en tjuvparning, men för en del kanske det inte spelar nån roll om det blir nån oplanerad kull, inget fel med det heller.