Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 3214 ggr
Ändast_kaninavel
0

Göra kaninen tam

Hejsan!

Jag har två dvärgvädurar och en född med hjärta av guld! Han blir lätt tam men kan ibland springa iväg när han känner på sig att jag ska fånga honom, hur cool som hälst när jag håller i honom, men han spratlar ibland men man kan klappa honom från marken men kan som sagt springa iväg när han tror jag ska ta honom, annars lägger han sig platt på marken och jag vet att det betyder att de är rädda…. Vad ska jag göra för att få honom tamare?

Den andra kaninen är helt skygg  över huvud taget. Han vgar inte äns komma fram och nosa utanför hagen… Han är nyfiken och kommer halvägs men sedan springer han iväg… Jag försöker inte se läskig ut eller jömma mig eller någonting och han stampar hårt i marken (varning) och sprnger snabbt in i buren… Jag försöker gulla super mycket med honom men han vill bara inte, dock vet han att jag är snäll på något vis för han hoppar upp i min famn om någon annan håller i honom och typ ska klippa klor eller göra någonting han inte vill. Och varije gång jag typ stänger uren från hagen så att han bara ser mig så ger han upp och lägger sig platt på marken och jag försöker inte greppa honom som en örn utan jag tar honom underifrån… Vågar inte släppa honom lös för han har smitit flera gånger förut… Vad ska jag göra för att få honom tam.

Någon som har erfarenhet av dessa beteenden?

MVH
/Bea

Rexkanin.W
1

För att få skygga kaniner tama brukar jag tillbringa väldigt mycket tid med kaninen både i famnen/hagen/ fritt. Nu vet ju inte jag vilken typ av Hage du har men du kan börja med att sitta tyst och stilla i hagen. Då brukar oftast kaninen bli nyfiken och komma tilslut. Tålamod är ordet ;) Sen när kaninen vant sig vid dig och hoppar fram till dig utan tvekan, kan man börja ha de i koppel utanför den trygga hagen/buren. Du kan ha ett litet hus utanför buren han känner igen sig i, då om han är rädd han han springa in dit. När han ser att de är ingenting farligt utanför kommer han titta ut och kanske ta några steg utanför. Han kommer säkert att springa tilbaka till huset, låt honom göra det. Han kommer bli nyfiken igen och kommer då ta några steg till. Se till att det inte är höga ljud utanför som skrämmer honom. Och gör det helst ensam med honom, eftersom han litar på dig mest. Vänj dem vid sele så slipper du oron att de skulle smita. tips? är att ha ett långt koppel/lina så att den inte känner sig "fast" lika mycket. För att vänja kaninen vi din närvaro kan du sitta utanför buren och prata lugnt och lågt med den så vänjer den sig. När den vant sig vid det kan du lägga in handen med mat och bara låta den ligga där tils kaninen ser att den inte gör något farligt och kommer och äter. Tålamod:) blev väldigt långt, hoppas du förstod ;)

Milla00
0

Håller med #1

Det ända som gör kaniner tama är att du som kaninägare måste ha  mycket tid och tålamod. Så blir kaninerna jätte tama! Det är också bra att du är med dom på olika ställen sitter vid burren. Är med dom i rassthaggen och håller i dom, klappar dom. Ha tålamod!

hobbymupp
0

http://dayviews.com/hobbymupp/503896044/

^min text om rädsla och hur man "botar" den, Håller med alla andra, tid tålamod och lugn.

ninen DH
0
Ändast_kaninavel
0

Tack… Men jag tycker att jag har tästat allt det där… Jag försöker inte vara för häftig i rörelser när jag sitter där och försöker vänja dem och jag försöker inte häller sitta så still som möjligt för då kankse de tror att jag är någon som spanar in dem för mat.

Ena kaninen är nyfiken men så fort jag ska ta i honom några veckor senare så lägger han sig platt på marken. Det ena bara stampar och springer iväg. Om jag sitter med honom i hagen så kanske han vågar komma en halvmeter innan han säger: "aha, det var du!" - "Spring!"

Rexkanin.W
0

Ha tålamod, upprepa det jag skrev om och om igen. Sätt dig och läs utanför kaninburen eller gör något tyst och stilla . Det kan ta 2 dagar eller 2 månader innan han blir tam. Jag tycker det är bra att vara blickstilla och tyst i hagen när kaninen inte är tam än. Det ligger i deras natur att vara nyfikna så tillslut kommer han fram. Han kommer säkert springa tillbaka och så, men ha tålamod;) Har haft kaniner precis som du, helt otämjbara. Men efter kanske ett par månader med socialträning och så är de änglar och helt orädda! Du ska ha pris för ditt tålamod, fortsätt så:)

[El-sa]
0

För att få en kanin tam behöver du ta allting steg för steg. Att gå fram för fort med att gosa och gulla kan ochså göra den skygg. Och kaniner som lever tsm med en annan kanin är alltid svårare att få tam.

Ändast_kaninavel
0

de lever inte tillsammans men jag ska följa alla råd, tack!