Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1040 ggr
[lucke]
0

Kastrering

Av vilken anledning kastrerar man sin kanin- förutom att förhindra Avel? Blir en kastrerad kanin annorlunda i sättet, lugnare? Skvätter han/hon mindre? Vad ser ni för fördelar med ett kastrerat djur, ni som har den erfarenheten?

(Jag har ingen kanin, jag är bara nyfiken)

[cuutiee]
2

När jag kastrerade min hane vart han lite lugnare och skvätter inte runt kiss, han e detsamma i sitt betende alltså lika underbar som innan. Och kisset luktar inte lika starkt som innan. Ska man inte avla och vill ha en kanin lugnare och sådant bör man kastrera.. rekomenderar det skarpt.

[lucke]
0

På tal om lugn- är det skillnad på hona och hane i temperamentet?

[cuutiee]
1

Honor har mycket mer temperament enligt mig :)

[lucke]
0

Så kaningubbs är lite lugnare? Lutar nog åt en hane, om jag nån gång blir kaninmatte, föredrar lite lugnare djur.

[_hsleiufhbtv]
0

Det där med hane-hona beror ju på individen också ;) min hona är världens mysigaste! Somnar alltid på rygg i knäet, tom när jag klipper klorna ;) har aldrig visat någon form av temperament.

[lucke]
0

#5 Jag förstår att det är individuella skillnader. Tänkte att det ofta finns generella skillnader, som tex hos råttor där honor anses vara mer fart i- även om jag har/har haft "ligga still och gosa"-rådisarGlad Nyfiken, vad är det för ras du har?

[_hsleiufhbtv]
0

#6 ja precis :) Hon är en hoppkorsning, hare/dvärgvädur :) avlad för hopp så :)

Fridaaaa
0

Mina honor har inte mer temperament än hanarna, mer än just precis vid brunst men aldrig annars.

Jag ska kastrera min ena hane för att han ska kunna gå med honorna.
Annars hade jag inte kastrerat

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[lucke]
0

#7 Hon låter som en sån kanin jag skulle vilja ha, om det nånsin blir någon (tempramentet menar jag, vill ha en sällskapskanin)

#8 Hur ofta och hur länge brunstar en kanin?

Fridaaaa
0

#9 Vet faktiskt inte. Ser inte på mina honor när dem brunstar så inte tänkt på det.

[_hsleiufhbtv]
0

#9 hanterar man dom mycket redan vid bebistiden blir dom oftast så! Hon blev hanterad på olika sätt från det att hon var 9veckor och då blev hon som hon blev :) Dom brunstar inte särskilt länge, iaf inte min, har ju bara en hona hehe ;) inte så ofta heller. Dock undantag för den här tiden, med massa vårkänslor i luften ^^

[lucke]
0

#10 Ah, tänkte att det var som med rådisarna att det syns & märks väl…

#11 Och Avel på bra temperament kan jag tänka?

Fridaaaa
0

#12 Rådisar?

[lucke]
0

#13 Tamråttor

Fridaaaa
0

#14 Aha misstänkte det men var inte säker :P

[lucke]
0

#15Skrattande

Ytterligare kaninfråga: Räknas Holländare som "normal" kanin i storleken, dvs inte dvärg eller jätte? Finns de med hängande öron eller måste de vara korsade med vädur då? Tycker att de är väldigt vackra och bra i storlek, men har fått för mig att de inte är någon "kel-ras"?

Fridaaaa
0

#16 Räknas som "små raser" alltså det över dvärgraser :) och de har bara uppåtöron :) annars är dem korsningar:)

Jo det är en kelras det med, många hollisar är mycket sociala och trevliga kaniner! :)

BusBella
0

Jag fick två kaninungar i slutet av förra sommaren, systrar som bodde tillsammans. Flash var skygg och lättstressad, Belice var världens goaste och ville alltid ha uppmärksamhet och vara med och kela. Så, två honor ur samma kull kan ändå vara som natt och dag så man borde välja kanin efter själva individen, inte efter syskonen, rasen, könet eller föräldrarna.

Och kastrering tar ju bort risken för kaninhonor med livmodercancer, om det är innan ett års ålder. Hanar brukar ofta bli lugnare efter kastrering och okastrerade hanar skvätter väldigt ofta.

Mind your language.

/Emma

Medarbetare på Exotiska djur och Chinchilla

[lucke]
0

#17 Vad många storlekar det tycks finnas! Vore kul att se hur en sådan korsning kan tänkas se ut. Jag tycker att holländare är väldigt snygga medans vädurar är söta. Nu har jag ju bara träffat en kanin (Holländaren) som iof var mkt trevlig- men är det en hoppras ännu mer än kel?

Fridaaaa
0

#19 Ja det finns det. Om du kollar Svenska kaninavelsföreningens sida så står raser och grupperna där :D
Nej jag tycker dem är lika bra till vilket som :)

[lucke]
0

#20 Ska kolla in sidanGlad

[lucke]
0

Sidan var verkligen urjobbig att navigera sig fram på, ska nog leta efter nån smidigare kaninsidaOskyldig

#18 Såg ditt inlägg nuGlad- Det kan ju vara svårt att välja djur efter individ om man köper en bebis. Då har man ingen aning om hur den utvecklar sig. (Jag tänker nu på hur mina råttor utvecklats från att de varit bebisar) Jag vet ju inte ens om jag nånsin kommer att bli med kanin, men isf vill jag inte ha en för liten en, inte heller för stor. Tycker inte att de där som är rufsiga (lejonhuvade?) är så fina utan vill nog helst ha ett korthårigt djur (slät eller rex). Så delvis kommer jag välja efter utseendet, men jag kan ju tänka mig att ta mig an en trevlig omplacering, så vem vet vad som flyttar in här. Jag har sett på Blocket att många uppfödare hyr ut kaniner, kanske kunde det vara en bra mjukstart för en kaninnovis…Obestämd