Fästingar akut
Hejsan, var nyss ute och gullade med min älskade dvv och jag märkte att han hade två fästingar på ryggen! (ute kaniner)
Jag har alldrig tagit bort fästingar men jag vet att det är viktigt att få av huvudet på fästingarna när de sitter på djur. Vad ska jag göra!?
Vi hade en liten vit penna förut med en liten snara men den är borta nu! Ska jag bara dra av dem? För det känns som att kaninen kommer att tro att jag kanske biter på honom? Det här är första gången han får fästingar och jag vill inte att han ska tycka det är såå obehagligt. 
Vad tycker ni jag bör göra?
MVH
/Bea
Jag har aldrig tagit bort fästingar på djur (eller människor), men har låtit min pappa ta bort på en hund jag tog hand om, med pincett. Om man tar tag så nära pälsen som möjligt borde det gå? :o
Djyraffärer har speciella fästingborttagare om du nu kan vänta tills imorgon och åka till ett öppet köpcentra.
Är bara orolig att han kommer tro att det är jag som gör att han kommer få ont (om ni förstår vad jag menar)
Och fästingarna var lite halv små stora typ 35% stora. Kan det vara farligt? Och kan det vara farligt ifall jag inte får tag i huvudet???
#3: Håller någon kaninen och du (eller tvärtom) drar bort fästingarna, borde det inte vara några problem.
Du borde få bort dem så fort som möjligt oavsett om de är små eller stora, men vet du inte hur man gör ska du avvakta tills imorgon - då förmodligen inga djuraffärer har öppet i affärerna nu!
Är upptagen med massa tävlingar imrogon… Men om jag skulle gå ut och göra det nu - så tror ni inte att vårat förtroende för varandra försämras då? Eftersom att han förmodligen kommer tycka att det gör ont eller att det är obehagligt…?
Om du vågar så kan tu ta tag med fingrarna så nära hunden som möjligt(runt fästingen) och dra fort. Det går nästan lika bra utan, speciellt om man har naglar :)
Sedan om huvudet skulle lossna så är inte det hela världen. Tänk liksom, om du väntar tills imorgon kanske de smittar (om de nu mot rätt stora odds har någon sjukdom) eller så försöker du nu! Prova med en vanlig pincett annars, lite lättare att få bra grepp :) Tänk på att dra fort så gör det inte lika ont.
Var hos vet. ionsdags och han drog bort en stor fästing med fingrarna ;)
Du kan ju dock vänta och köpa en plockare imorn om det är så att fästingarna inte kan ha suttit där i snart 3 dagar(om de kanske inte var ute då eller så) för det är typ efter så lång tid de kan sprida smittan har jag för mig :)
Lycka till och glöm inte att bränna fästingen eller något så att den verkligen dör hehe!
Elin Eliasson, Uppsala Läns Kaninhoppare
Medarbetare på Kaninhoppning ifokus
Gör som #6 säger. Jag drar bort fästingar på kaniner med naglarna hela tiden och i 99% av fallen reagerar de inte (om inte fäsingen sitter vid ögat/nosen förståss…) :) Lycka till!
Tack för all er hjälp!
sen har jag hört att fästingar inte skadar kaniner..det kanske är fel men har hört att de inte får sjukdomar!
Här omkring kan man köpa fästingborttagare på mataffärer och bensinmackar. Har du någon sån i närheten kanske det är värt att kolla om dom har? :)
#9 tack! För de är inte vaccinerade (Jag är inte uppfödaren)
kolla efetr ringar på huden om det ät ringar så är kanin sjuk :/
Jag tror inte att erat förtroelda/band försämras av det eftersom min kanin får fästingar ibland och han värkar inye bry sig. Det gör inte så ont om man drar snabbt ;) jag håller med #6 Bränn den!!! >:)
Ta bort dem så fort som möjligt eftersom smittorisken blir större ju längre de sitter. Det är nämligen precis när de släpper som de sprutar tillbaka lite blod och då kan gift följa med.
Ta tag så när huden som möjligt och dra rakt utåt. Vrid inte eller så. Gör inte sån stor grej av det. Kaninen kanske rycker till lite lätt men det kommer knappt kännas på den.
Skulle huvudet på fästingen bli kvar så gör det inget, det kommer dö ganska direkt.
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com
Fästingarna borta… Dock fick jag inte med huvudet på dem men jag försökte allt vad jag kunde, de var riktigt svårt. Han värkar må ok. Men var riktigt strässad så fort vi tog i fästingen…. Det känndes nog bara obehagligt och kanske det var benen som kitlade honom? ;P
Sådan snara är inte bra, brukar inte få bort hela fästingen med dem, bättre med sådan som liknar "kofot"
Har för mig, att kaniner inte så lätt blir sjuka av fästingar? att det är ovanligt på kanin.
Tagit 1 fästing på mina kaniner och det var på Albin förra året, annars sluppit det under alla år ,trots mycket rådjur osv.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
OK, vilka sjukdommar kan isåfall orsakas? Min kanin nös tre gånger på en halvtimme. Är det allvarligt?
#18 Nysningar har inte med fästingar att göra:)
jag länR TRÅDEN LITE DÄDET ÄR SAMMA ÄMNE :) (sorryt, stor text)
jag tog bort en fästing på ZIngo idaag och hon ryckte till när jag tog upp den så när jag kollade så var det ett svart streck kvar, tror ni det är ngn fara?? jag kommer ju se efter ngra dagara om det var farligt då det kommer bli infecterat sa pappa (om man inte får me huvet på fästingen) vad händer om det blir infekterat?
#20 Jag tar bort fästingar varje dag från djuren, även mig själv då jag är mkt ute. Jag tar av med fingrarna/naglarna. Har självklart en fästingpenna/snara också, men inte alltid jag orkar springa in och hämta den x)
Ibland får man inte av huvudet men det är ingen fara, vet ej om kaniner får borrelia? Katter och hästar får iallafall inte det.
När jag tog bort en fästing från mig själv men ej fick av huvudet blev det inte infekterat och jag fick inte borrelia, huvudet dör ju såsmåningom och kommer lossna. Om det skulle bli infekterat (vilket jag inte tror det skulle bli?) så ta lite alkohol såret. Ibland när jag tar av fästingar på katterna som suttit länge kan det bli en liten ''buckla'' den går dock bort efter några dagar.
Har fått borrelia 1 gång, det var INTE trevligt (fick hjärnhinneinflammation) det var dock inte av denna anledningen.
mvh http://johannafranssonfoto.blogg.se/
Medarbetare på Degus
rekomenderar ni att ta bort med naglarna ?
#24 tack! Det ser ut att fungera…
Jag är kanske helt ute och cyklar nu men jag har för mig att kaniner inte kan få fästing sjukdomar? :)
- Medarbetare på Lockar ifokus.
https://nouw.com/rosettagabriella - In och läs!
OK; för det ligger ju värkligen i riskzonen som ute kaniner då… :P
Men det här låter lättande… Huvudena brukar väl lossna väldigt fort om man inte får av dem efter man har tagit kroppen?
#25 Ja jag har en själv, kanonbra! Bättre än sån snara :)