Irriterad...
VET NI VAD.. gick in på blocket igår och hittade en intressant annons om kaninburar till salu.
Jag mejlade säljaren och det visade sig vara en relativt välkänd uppfödare som synts mycket här på iFokus.
Men det som gör att jag måste skriva detta är att ALLA burarna var i olagliga mått!!!
Mvh Alice och Morpen :)
Ojdå, det lät ju inte bra.. Vilka mått var burarna i?
H*n kanske vill sälja de som marsvins/annan bur just för att det är olagliga mått? Eller skriver h*n att de är kaninburar?
~ Mvh Wellingtons Kaningård ~
Wellingtons.weebly.com
#1 jag fick bara måtten 92 x 35.. stod i annonsen att hon slutat med kaninuppfödning och att hon därför snabbt ville bli av med burarna.
#2 35cm? Det kan ju inte stämma… Höjd eller bredd?

Måste ju vara bredd, men 35 cm det lät ju konstigt.
nej fy. min minsta bur är typ 60x50 och det är väll lagligt? för det är till min minsta som lätt får plats i buren!
#5 nej det är inte lagligt….100*50 eller motsvarande (tex 90*60) är minsta måttet som är godkänt för kaniner upp till 3kg, höjden måste ligga på 50cm.
#5 Ja,, har faktiskt för mig att det är lagligt.. Eftersom dem minst ska vara 50x50 om jag inte har fel. 
Såg nu att Jawa's hade skrivit, och hon verkar vara mer kunnig.
#70: 50x50 ger en yta av 0.25kvm. Minsta yta för kanin under 3kg är 0.5kvm. Alltså ger 50x50cm bara halva minsta tillåtna ytan.
#8 Är så dålig på mått men nu har jag lärt mig, bara så ni inte missuppfattat det: mina kaniner har inte 50x50 stora burar, dem har större, det va bara ett exempel.
Buren är, kollade nyss, 70 längd, 50 bredd och 60 hög. det är väll godkännt ändå? Hon har en hylla så hon behöver inte vara nere hela tiden. hon väger max 2 kilo, nyss varit ganska underviktig och är ca 20 cm från nos till svans. som sagt, hon är väldigt liten. Hon blev liksom riktigt nervös när jag provade ha henne i en 100x90 bur för hon har alltid gått i den buren som hon har nu. Så större än den är nog ingen vidare idé just nu. får se om hon klarar det i framtiden, vill liksom inte ha henne nervös och rädd eftersom hon nyss flyttat till mig nästab
#10 tyvärr =/…0,35 blir det…

#10 Nej den är inte laglig, du måste ha en bur som är minst 50x100 för att den ska vara godkänd, men även en sån bur är i minsta laget tycker jag.
Oavsett om kaninen väger 0,5 kg eller 3 kg så SKA buren vara minst 100x50 med höjd 50 cm (alternativt 90x60 med höjd 50 cm) Sitthyllan räknas inte som burplats utan den ska vara där ändå, det är burens storlek som räknas.
Jag personligen tycker att det är för litet trots att lagen godkänner det!
då får jag skaffa en större i framtiden. Just nu har jag inte råd med en ny bur. inte en begangnad heller. Köpte nyss upp ett nytt föråd med mat till kaninerna liksom. Då får hon bo i den tills jag får pengar slutet av månaden. sedan får hon flytta in i den ^^ tack iaf för upplyssningen ^^ visste inte om vilken den minsta storleken var heller. Aldrig kunnat hitta det förren nu :P thx ^^
Föresten, sorry TS om jag kapade tråden där en smula :P
Ja inte ens de "största" eller "seriösaste" uppfödarna har stora burar hela tiden… tråkigt nog för de kan ju ofta ses som förebilder. Känner en uppfödare (där jag bodde förr) som hade hermeliner i små burar (mestadels godkända men fanns de som levde i ex. 80x40 cm burar, ögonmåttar från minnet). Samt franska vädurar i lite trånga burar (lagom för dvärgraser, kanske upp till 5 kg men inte denna stora ras) vilket är tråkigt. För varför vill man ge sina älskade djur små ytor när man kan ge dom större? Särskilt om de inte får komma ut i hagar dagligen.
#10/#5 Men du kanske borde tänka lite själv också och använda ögonmått för en sådan bur ser ju liten ut t.o.m. för en hermelin på 0.9 kg eller för ett marsvin. Mina 100x50 burar tycker jag känns små… och jag har kaniner på 1.5 kg. Sen att den "lätt får plats i buren" är väl självklart! :P En dvärgkanin får "lätt plats" i transportburar också, men de ska ju kunna skutta runt i buren, inte bara ett hopp sen är det "slut".
#16 jag tycker liksom buren är lagom till henne, det var därför jag inte trodde hon behövde ha en större, eftersom hon busar i buren som den vore större än vad den är liksom. men ska skaffa större bur men trodde faktisk den var stor nog till henne eftersom man kan mäta att när hon ligger på mage utsträckt finns det lika mycket plats framför & bakom som platsen hon tar av att ligga :)
Jag har hermeliner på 120x60cm och tycker att det är i minsta laget….
Dom ska ju inte bara ha plats att sträcka ut sig, dom måste kunna skutta runt lite och så.
Och större bur = den blir inte ofräsch lika fort.
/Lina R
Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se
jag fixar det blöta varje dag och tar bajs 1 gång i veckan om jag inte har ungar det vill äga och ett hel byte med 1-2 månade imellan. så är alltid ganska rent i mina burar. Hon kan skutta som tusan, tar värdens språng ibland och nästan inte hinner stanna ibland XD
Jag har 130x80 till mina dvärgvädurar.
En av mina burar är 2 m x 50 cm som jag nu delat av till två kaniner i väntan på att en unge ska flytta. Och jag har dåligt samvete varje dag för att jag tycker det känns jättetrångt!!
Alltså har måtten blivit 100x50 cm.. för litet..
#19 Nu har jag förvisso en inne-kanin men jag tar bort kiss/bajs dagligen och bytar helt en gång i veckan, har du ute kaniner sätter sig antagligen inte lukten på samma vis, men räcker det med helbyte varannan månad?
Helbyte = man tömmer ut allt. Om man mockar bort kisshörnan varje dag, tar bajs en gång i veckan, så är det inte säkert att man behöver heltömma mer än 1 gång per år….
Beror ju helt på hur noga man veckostädar :).
/Lina R
www.ronnbacks-kaniner.se
#22 då är det väl jag som är lite för pedantisk antar jag :P Tömmer hela buren en gång i veckan, men som sagt har ju en inne-kanin :)
för mina gör det. dem är nämligen ganska rena av sig. eftersom jag tar ut blött varje dag och bajsen en gång i veckan så at det inte hinner bli skitigt så snabbt. Jag tycker bara det luktar lite i mina hanars burar men det är nog för dem ska markera revir typ så honorna hittar dem :) sedn har jag alltid et fönster öppet dygnet runt nästan om det inte går under 0 på nätterna eftersom jag vill att dem ska ha rätt års päls så att säga. Sedan är jag ju noga med att ha flug papper med i rummet så jag slipper ha flugor eftersom dem alltid kommer vare sig man har extrem städat eller inte :) dem är ju så jobbiga med här ute eftersom jag bor på "landet" i en by med kor en bit bort så flugor kommer jag alltid ha. Om man bor i lägenhet är det förståligt om man bytar ofta, eftersom lukten inte borde sätta sig då men jag har eget rum och tar hand om dem när jag har tid med extra byte på helgerna eftersom jag går i skola så tar jag blött på kvällen och morgonen ibland om det behövs och bajsen på helgerna. Då håller det sig lite renare.
#23 När jag hade innekaniner gjorde jag också så :). Inte för att det behövs, utan för att det är lättare än att mocka ut det som är smutsigt ^^.
Jag heltömmer mina uteburar kanske 1 gång per månad, men det är för att jag har grishanar som det är svårt att mocka bort allt kiss för eftersom dom gräver runt. Så 3 hörnstädningar och 1 helstädning per månad blir det ungefär.
/Lina R
www.ronnbacks-kaniner.se
det är onödigt att man nt förstorar buren lite och så att den blir laglig
Vad jag skrev som svar till henne:
Hej igen, det förvånar mig VERKLIGEN att du säljer olagliga burar då du har haft kaninuppfödning. Visste du att detta är olagliga mått för burar till kaniner
Hon svarade då att måtten var 92 x 50..men endå. Sen skrev hon att det inte var min ensak att lägga mig i blabla
sjukt dålig stil tycker jag… och varför skriver hon då i sin annons att hon säljer till kanin? Det framgick INTE att detta var enbart som speparationsbur, sjukbur eller liknande. sjukt dålig stil -.-
hennes svar exakt:
Har endast haft dom till separationsburar till ungar som väntat på ägare! Annars har jag inte använt dom! Jag vet mycket väl vad måtten är och tycker att det ör min ensak och verkligen inte din plus att jag har skrivit helt fel på måttet 92x50 ska det stå!
Varför blir hon då så sur när jag undrar och hon vet ju att hon skrev fel mått.
TILL ER SOM SKÖTER SIDAN:
Jag hade vissst missuppfattat regeln för detta. Trodde man fick disskutera anonnser bara man inte länkar men var visst fel utav mig så ni får ta bort/låsa tråden om ni känner att ni behöver.
Jag tycker detta enbart är bra (alltså att disskutera) då många t.ex. lär sig nya saker (se tidigare kommentrarer/inlägg) samt att det ändå är ett forum till för att disskutera, men som sagt
ta bort tråden om ni känner att ni behöver! :)
92x50 är fortfarande inte lagligt mått, och det är inte lagligt att ha en kanin i en sån bur annat än ytterst tillfälligt exempelvis vid utställning.
/Lina R
www.ronnbacks-kaniner.se
#19 Hoppas du inte har hona med KULL i den buren du berätta om… :)
#19 nejnejnej ^^ har honor med kull i min stora bur på 130x60 tror jag den är :)
få man fråga vem uppfödaren var?
Eller det kanske du inte vill ta upp…. Vill bara vara extra försiktig
Uch!
Ni får väldigt gärna fortsätta diskutera själva sakfrågan i en annan tråd, då ämnet burmått alltid är bra att "uppdatera", men denna tråd kommer att låsas med tanke på våra regler.