Skilja dom?
Ungarna är 6veckor och 2dagar. Jag skiljde dom i förrgår, så dom tre hanarna bor tillsammans och honan bor tillsammans med sin mamma och mammans kastrerade rumskompis Theodor. Jag låter alla springa tillsammans på golvet och då springer hanungarna direkt till mamman och börjar dia och mamman tillåter det.
Så… Ska jag sätta ihop dom igen? Dom är ju liksom ändå 6veckor och blir väl könsmogna snart…
De blir inte könsmogna ännu, så de kan med fördel fortsätta att gå ihop i två veckor till. Jag skulle inte sära så små ungar från mamman.
Ljustadalens kaningård
#1 Instämmer. Här sitter de ihop minst 8 veckor om inte mamman blir grinig mot dem.
brukar låta mina gå tillsammans till 12 veckor om jag inte har fått dem sålda det vill säga. Sedan särar jag på hanarna från honorna som får gå med sin mamma
#3 Det lät dock riskabelt ;) Har haft hanar som visat tydliga tecken på könsmognad tidigare än 12 veckor…
Nu i år hade jag en kull där jag fick skilja av hanarna akut vid 8 veckor, de hade testiklarna nere och började rida på mamman och syskonen…
oj, får börja sära dem tidigare då XD trodde inte dem blev könsmogna förren vid 4 månader eftersom det är då mina andra ungar blivigt det XD men dem har väll varit lite senare då :P
#5 8 veckor är helt normalt. 3 mån tycker jag de flesta av mina hanar verkar vara könsmogna, honorna runt 4.
Hade en hona i samma kull som jag nämnde tidigare som var skendräktig? vid 3.5 mån, hon drog päls och allt…
ok. får passa mig :P tack :)
Så jag ska sätta ihop dom igen? :s för dom måste väl vänja sig innan dom säljs?
#8 Du bör ändå sära på dem när dem är runt 7 veckor, så dem vänjer sig att vara i från mamman minst 1 vecka innan dem flyttar:)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#9 De få av mina ungar som säljs vid 8 veckor flyttar direkt från mamman. Har aldrig haft problem med det.
aha okej.. får väl sätta ihop dom igen då :)
sen då, ska jag skilja eller inte?