Problematisk vid borstning
Har en teddy här hemma som är svår att borsta. Inte för att hon sprattlar eller är agressiv, inte alls! Hon är bara väldigt känslig, man måste vara lugn och försiktig med henne.
Aldrig varit med om detta men det låter som att hon får ont när jag borstar henne… hon verkar liksom ömtålig. Inte detta "morrande" (revirbenägna ljudet) som hon kan låta när jag lyfter upp henne ibland som "protest". Utan ett pipande ljud som att hon är rädd och/eller har ont. När jag klappar henne låter hon ingenting, men just när jag ska ta stålkammen (eller kardan) och rensa pälsen på tovor och smuts, då piper hon samtidigt som hon flyttar på sig för att jag ska sluta. Jag vill inte fortsätta när hon gör så där men det är ju något som måste göras… Nu har jag klippt henne på rumpan istället för det är där det blir som värst. När jag klipper henne gör hon ingenting. Men ibland kan hon pipa när jag tar på henne (och då kan det ju inte handla om smärta).
Vad ska man göra? Om jag hade fått hem henne nu hade jag trott att hon har blivit vanvårdad men det har hon ju absolut inte… hon har bott hos mig sedan hon var leveransklar och jag har tagit hand om henne precis som jag gör med alla mina andra kaniner. Ingen av dom har problem med borstning eller annan hantering. Förr var hon bara skygg i buren men detta har ju vants bort, numera kommer hon fram när hon ska ha mat (inte alltid dock) och hon springer inte ifrån mig i varken bur eller Hage. Dvs. hon är trevlig vid de vardagliga rutinerna.
Hon var inte lika extrem och "känslig" nyss (vecka sedan), kan hennes beteende ha förvärrats i samband med dräktighet? Jag tror hon är dräktig för hennes mage har vuxit på sig en del… Men det har gått dåligt hos mig vad gäller kullar där av är jag osäker.
Hon är ca 8-9 månader nu, om det kan ha med hormoner att göra.