Vad ska jag göra?
Jag hoppar 2gr i veckan med han, han är jäteduktig och så, och har klarat 40-60 cm högt och 1-2 meter brett, men när jag är på tävlingar så sitter han bara där så får man puta på rumpan med handen så hoppar han ett och stannar direkt efter och jag får putta och putta och putta till nästa hinder och så stannar han bara, så gör han aldrig hemma då springer han och stannar inte förrän han hoppat sista hindret, vad ska jag göra?
blir så ledsen. Snälla vad ska jag göra?
Lite smått fakta:
Han är en renrasig dvv på 1år, han är en okastrerad hane, och kommer från en uppfödare som förder upp kianiner för (KANINHOPPNING) och kel/utställning.
Kan det vara att han blir rädd, kanske inte illar att tävla! då tycker jag att du ska lta bli att tävla med honom isåfall! :(
Bambi du är min älskling ♥ Älskar dig
Blogg: www.janaslife.bloggplatsen.se
Animals can destroy EVERTHING you have,clothes,shoes,doors but they will NEVER destroy your heart <3
nej han blir liksom inte rädd.
Kanske inte känner sig hemma?
Animals can destroy EVERTHING you have,clothes,shoes,doors but they will NEVER destroy your heart <3
Han kanske inte gillar nya miljöer?
Miljötränar honom, och ev trappa ner hoppning till 1gång/vecka, så kanske han tycker det är roligare :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
mm.
har samma problem med min hermelin :/ men lycka till iaf! 
han tycker det är roligt och hoppa flera gr i veckan, de märks, men hur ska jag miljöträna honom? 
Eftersom han är okastrerad kan det vara så att han luktar/känner doft av honor och blir upptagen av det? Så gör R också när det är honor i närheten. Vill du absolut ha bort det kan en kastrering hjälpa :)
Nej jag kommer inte kastrera honom, för i höst ska jag ta en kull och då ska han vara pappa då, och är rädd för att förstöra hans temprament, och han cocialatet eller vad man ska kalla de. 
#6 tack detsamma. 
#7 Men det är inte bra för kaniner att hoppträna många dagar/vecka även om dem tycker det är roligt :)
de e inte många jämnfört med andra som hopptränar hemma med sina kaniner 6dr per vecka, och du tävlar ju inte med dina kaniner elr?
Skulle inte hoppträna så högt och inte så ofta.
Sen är han en okastrerad hane och då får man stå ut med att dom kan hålla på att lukta/skvätta på tävlingar.
12# Man ska aldrig och ALDRIG träna så ofta, det får du säga till, stackars kaninens ben!
#12 Det är inte bra dem som gör det, dem är inte så kunniga.
Nej tävlar inte, men det har inte med saken att göra?
Anledningen till att jag inte tävlar med mina är för att vi inte har tävlingar nära plus att jag gillar inte att tävla helt enkelt.
# jag hopptränar inte alls högt.
Och han varken skvätter eller luktar på nåt vart har du fått de ifrån? 
#16 Hur vet du att han inte luktar?
dede ser jag ju ;)
Hoppträna honom 1 gång/veckan som mest och låt dina kompisar få kolla på och gärna prata ganska högt och prassla lite med en påse samtidigt så har du bra miljöträning. 
ok, men jag tränar 2gr.
#14 jag de gör jag ju :)
#16 Hur är han klassad da? För om han bara är lättklassad varför hoppa upp till 60 cm med honom.
Och på tävlingar är det väldigt mycket lukter.
Menade mest att han blir okoncentrerad på tävlingar för att det luktar hona…
Hur många gånger har ni startat?
har varit på en tävling, och flera flera, och flera träningar. vadå hur klassad?
# 23 Om han är tävlad i mini, lättklass, msv klass osv..
#23 Om du har tävlat en gång är det klart att det är en ny, stressande miljö för honom. Tänk på att skriva det i tråden då det låter som du brukar tävla och problemet är återkommande. Blir lättare att hjälpa dig då :)
Det verkar som att gasen inte riktigt sitter?
Om han luktar och fastnar i marken, håll dej på grus i början, dofter sätter sej inte lika mycket på grus som på gräs.
Sedan är det bara att träna, be honom gå framåt genom att putta lite lätt i rumpan på honom, går han framåt så beröm med rösten och försök få honom att skutta ett par steg i friskt tempo. Börja lätt, kräv bara några steg innan han får stanna till och göra det han känner för en stund.
Det är där man börjar med alla kaniner och hoppningen blir 10ggr enklare om kaninen vet att den ska framåt.
Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |
#25 ok.
#26 men jag kan ju inte vänta och vänta tills de kommer en tävling som just hålls på grus.
#27 Man får respektera vad en kanin trivs bäst med helt enkelt.
#27 jag pratar inte om tävlingar på grus utan enbart träning hemma
ok men, han stannar bara när vi är borta.
#30 Men du har väl bara tävlat han 1 gång? Då kan man ju inte säga "brukar". Övning ger färdighet
Men om han inte gillar att hoppa gör han inte det och då kan man inte tvinga honom, kaninerna har rätt till att inte vela hoppa :)
Han kanske helt enkelt inte känner sig säker någon annanstans, så det kanske är bättre att du bara hoppas med honom hemma. :)
~ When life gives you a hundred reasons to cry, show life that you've got a thousand reasons to smile.
#31 jag skrev fel de skulle stå träning.
#32 jag har inte sagt att jag tvingar honom och hoppa.
#30 jo fast ska gasen sitta när du är borta, så måste den först sitta hemma.
Hemma kanske han springer på själv utan att du behöver göra något, och då är det klart att han inte förstår vad du menar när du helt plötsligt börjar putta på honom när du är iväg någonstans. Du får träna på gasen trots att han redan springer hemma.
Man brukar säga i hästkretsar att resultatet på tävling är ett kvitto för det man tränat på hemma.
ja men de e ju de jag gör!