Ang färger osv.
Vilken utav dessa färger är ovanligast på en dvv rex,
- Gul/svart manteltecknad, vita öron
- Havanna manteltecknad, vita öron
- Havanna brokad, ej vita öron
Om ingen är såhär ovanlig, så vilken är lämpligast att avla med?
Lämpligast är att avla på den färg/teckning som man själv gillar oavsett det är en jätteovanlig variant eller vanlig :)
Inget av det du räknade upp är väl direkt ovanligt, men mest ovanlig kanske japan manteltecknad är? Finns massor av japantecknade, men de brukar inte ha mantelteckning lika ofta.
Ljustadalens kaningård
Jo det förstås, men så svårt att få sålt kaninerna om det är en jätte vanlig färg :)
Åh okej. Funderar nämligen på den japantecknade. Du kan inte bara såhär lite hej vilt säga upp några ovaliga färger? :3
Ovanligt är det ju tyvärr att avla Dvv rex för utställning, så det kan ju vara en idé ;) Annars så kan man ju försöka få fram rex gepard på Dvv rex, de är ovanliga (men svårt om man är nybörjare).
Japan är annars väldigt vanligt på Dvv rex. Sen tycker jag att man kan ha två färger som går att kombinera så att inte alla ungar blir svarta. Färger man kan kombinera är bl.a. zobel, siames , zobeljapan, vit rödögd… Men det ska ju vara en färg som du gillar, det är det absolut viktigaste.
Ljustadalens kaningård
#3 Det kan du nog svara lika bra på som någon annan, det är ju en smaksak. Eftersom de inte är utställningsbara så kvittar det ju om de är fina enligt rasstandarden.
Vet inte vem som är mest lovande, det måste man känna och klämma på dem för att veta. Men den japanbrokade föll mig mest i smaken. Den verkar vitörad med och det är ju lite poppis just nu…
Ljustadalens kaningård
#8 Jag tyckte också bäst om den.
#6 - Jo, är dock lite nybörjare på att få fram olika raser så kommer nog bara ha en och se vad det blir för något :)
#7 - Även om färgen inte är utställningsbar så vill jag få fram ungar med fint huvud, bra öron osv c:
#8 & #9 - Jo det riktar sig åt den :)
Finns det många dvv rex med lejonman?
#12 Nja, en del. Fast jag måste säga att även om jag är en riktig lejonfantast så tycker jag inte att kombinationen man och rexpäls är särskilt vacker… Rexpäls är underbart, lejonman likaså. Men blanda inte.
#13 - Okej, själv tycker jag att det är riktigt fint.. c: