Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 6627 ggr
sanna31
4

Att välja kaninras...

Tänkvärt…

Många frågar om Vilken ras? de ska välja, det funderade även jag på när vi skaffade kanin. Så vi föll för dvärgvädur, dels för att de är så söta och dels för att många sa att de är trevliga.

Våran dvärgvädur höll på o driva oss till vansinne när hon bodde i lägenheten och bor numera i ett stall ihop med andra kaniner och det funkar mycket bra.

I våran lägenhet bor istället en liten hermelin. Läste överallt att hermeliner skulle vara så sura o hemska, så en sån hade jag verkligen inte tänkt ha. Säger nu att denna hermelin är den mest underbara och förståndiga kanin jag träffat! Urmysig på alla vis, lugn o snäll.

Så välj inte kaninen efter håren om det är en kelkanin du vill ha :)

Den du minst hade tänkt dig kanske är den som passar som handen i handsken i slutändan, det har jag lärt mig nu. Ibland kan det bli kaninen som väljer dig istället för tvärtomGlad Denna lilla hermelin tog ett skutt rakt in i hjärtat på oss

Katten_
0

Fast jag köpte en dvärgvädur, och skulle ALDRIG ångra mig!

/Christel & kaninerna! Glad

marithaj
0

#1 Det som sanna31 vill förmedla är ju att man ska vara öppen för olika kaninraser när man ska skaffa en långörad vän ;)

Att inte i förväg döma ut hermeliner för att de är skygga och "bitska" eller utgå ifrån att alla dvärgvädurar är tillgivna och lugna..

Att det egentligen inte hänger på vad för slags ras kaninen är, utan beror på individen :)

#0 Vore jättespännande att se en bild på din hermelin som på ett sånt härligt sätt fått dig att ändra åsikt om den rasen :D

Katten_
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vet, #2, Har 2 kaniner nu :) Men här är Cornflakes, dvärgväduren!

/Christel & kaninerna! Glad

[Tilde]
1

Jag har alltid älskar lejonhuvade kaniner och har läst att de ska vara söta och snälla… men jag tror som sagt att det är individuellt hur deras personlighet är! Willow är lejonhuvad och visst är hon gullig och mysig, men hon är också en riktig liten busunge! Är ganska glad att hon bor på balkongen och inte inne i lägenheten Flört

Idag får jag äntligen se hur Charlie (hermelin/lejonhuvad) är! Henne valde jag dock för utseendet… och för jag inte ville att hon skulle dö! Hoppas det blir värt det! ♥

valorous.kid
0

#4 kan man se en bild? Jag funderar nämligen fortf. På Vilken ras? Backy är. Mest troligt är just hermelin/ lejonhuvad. Så Jag vill se... dom liknar varann :) dessutom är jag nyfiken ;)

[Tilde]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#5 Visst! Jag har bara bild från när hon var yngre, tar nya bilder senare idag.. Här är bäbis-Charlie:

Fridaaaa
2

Man ska dock inte välja kanin efter utseende.
Men sedan får man välja en ras där temperamentet brukar vara som man vill ha det, sedan kan man ju ha otur att inte få det, men oftast brukar man märka det redan när dem är ungar.
Därför är det bra att köpa ifrån bra uppfödare

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

valorous.kid
0

#6 aaaawwwww!! sötis!

#7 men om man ska ha en utställningkanin kan man ju inte gå helt på beteendet o.o då den måste vara fin för att vara en bra utställningkanin.

Fridaaaa
1

#8 En utställnings kan ska ha bra utseende och bra beteende :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Ändast_kaninavel
0

Älskar dvärgvädurar och deras persoligheter! Men alla raser är väl fina? Det är ju såklart upp till dig själv… ;) Men jag har en kille till salu, här är min hemsida: http://www.123minsida.se/kaningardeningaro/89267453

Milla00
1

Det är nog inter rassen som har en perssonlghet. Det är i kaninen !

Ändast_kaninavel
0

#11 Va? Du skrev lite konstigt, vem skrev du till äns?

Jag menar att alla brukar ha olika persoligheter och jag har hört att just dvärgvädur/vädur är väldigt lugna och stabila i deras persoligheter men det finns många fler raser än just dvv som också är lugna och stabila! Jag säger bara att den jag säljer är lugn och fin. :P

Peak303
0

Jag skulle också säga att de är kaninen i sig. Har haft en del kaniner genom åren som kaninägare och de flesta blandraser, men alla har olika personligheter.

Har en lejonhunad kanin/dvärgvädurs korsning idag på 4 år. Kan inte säga annat än att hon är nog den mest bestämda kaninen jag har träffat. Kan bita sig i hakan för att hon inte vill bli buren osv. Men sen har jag även hennes son som är rena motsattsen som sitter och pussas och är hur underbar som helst. Många är förvånade om hur underbar han är när de träffar honom. Även när jag var på PET bedömning blev domarna förvånade hur charmig han är. ^^

-'  Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt 

Ändast_kaninavel
0

#13 säger lite som du!

För av alla dem hermeliner jag har träffat så tycker jag de värklar lite "agressiva" och på på ett bra sätt, de är väldigt aktiva och har en skarp personlighet… Men min kompis kanin är så men han är huuur underbar som hälst, (även om han kan bita främlingar, men det är bara för att han själv känner att dem är osäkra) Men det är ju typiskt det hära "aktiva"… Absolut inget emot med hermeliner men det är inte vad jag är van vid och inte min typ av kanin! De är hur undebara som hälst!

Tova.O
0

Jag håller med er, det är olika med alla kaniner. Men tycker också att det beror på hur ägaren är. Ju mer tid man lägger ner på djuret,desto tamare blir den ju.

Hahah, min storebror hade en dvärgvädur hane när han var liten och när kaninen blev könsmogen så blev han helt galen och bet på allas fötter. Tungan ute

“Fear doesn't shut you down; it wakes you up” - Veronica Roth

Ändast_kaninavel
0

Min kompis var med sin hermelin hela tiden och den är super tam och kan komandon men ändå väldigt "aktiv". Oskyldig

sanna31
0

Ska försöka fixa en bild på han så snart som möjligt.

Ska man skaffa bara en bra kompis så tycker jag man ska bry sig mindre om utseende och mer om temperamentet. För utställning spelar ju det naturligtvis en stor roll. Men skulle ju ändåinte vilja ha en utställningskanin som bet en…

Vi köpte våran dvärgvädur från en seriös uppfödare men det är inte alltid det hjälper tyvärr. Hon är rätt snäll, men vill inte sitta i knä o vill inte vara i lägenhet bara. Plus bits nån gång då o då. Säkert lite typiskt honor. Kan morra vid matskålen nån gång, men inte komplett galen :)

Milla00
0

#12 Ojdå missade bokstäver. Det är nog inte rasen som har personlighet utan kaninen i sig. Skriver till alla: )

bustjejen
0

Det är ju väldigt svårt att veta vad kaninen har för personlighet när man köper den om man köper en unge. Vissa raser är kanske sedda som mer lätthanterliga, men det är ju ingen mall som alla kaniner följer.

Vi valde våra kaniner för att de är framåt och orädda och charmiga. De är väldigt underhållande att se på, men sen är de inga myspluttar som kan sitta i knäet och gosa. De är alldelse för aktiva för det. De är gärna med oss hela tiden, men det är på deras egna premisser :-).

Rasmässigt så är de någon sorts blandraser, rätt så små, men jag har ingen aning om vilka raser de har i sig.