Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 7433 ggr
Ninjapig
0

Flaskmata Akut...

Jag har en kaninunge här hemma på 3 veckor som är helt ensam… tror de andra svalt ihjäl… har köpt kattmjölk på apoteket, behöver hjälp med mått odv.. snälla hjälp mig! Jag älskar henne med varenda cell i kroppen!! Behöver all hjälp jag kan få så skriv på! Kraam Tilda

// www.Ninbebis.weebly.se
Ninbebis, uppfödning med kvalitét

Graden91
0

samma mått som kattunge kanske? de står mått för kattunge på förpackningen och de kan väl inte vara så stor storleksskillnad på en liten kattunge och en kaninbebis? hoppas de går bra med stackarn! <3

.::Behandla dina djur med kärlek och respekt::.

🐱Crazycatlady KeepCalm&loveBunnies😎

[Plumskaniner]
0

Nej men gud, vad är det för kanin?
Är det från hermelinkullen? :o

Elinormaggan
0

Moderlösa ungar / Mjölkersättning

Moderlösa ungar under 3 veckors ålder kan även ges kattmjölkersättning (färdig, eller en blandning av 1 äggula, 240 ml torrmjölk, 240 ml vatten, 5 ml honung och 5 ml vitamin-mineralblandning). Av detta ges de första dagarna max 5 ml 2-3 gånger per dag den första veckan. Mängden ökas sakta till 15 ml vecka 2, och till 25 ml vecka 3. Området runt ändtarmsöppningen tvättas försiktigt med bomull fuktad med ljummet vatten för att stimulera avföring och urinering.

Källa: http://kaninkanin.com/skotsel%20lo/Sjukdomar/Sjukdomar.htm

//Elinor http://skimmelochskack.blogg.se/

[Northbridge]
0

"Recept 1: blanda en äggula, 240 ml torrmjölk, 240 ml vatten, 5 ml honung och 5 ml vitamin-mineralblandning. Enligt vet.
Recept 2: blanda 4 dl filmjölk, 1 dl vispgrädde, 1 dessertsked honung upplöst i 3-4 matskedar kokande vatten. Enligt kaninuppfödaren Åke Johansson
Recept 3: blanda 1 ägg i 250 ml mjölk. Man matar ungarna 2-3 ggr per dygn. Ungar som är några dagar gamla ges max 5 ml per dag den första veckan. Mängden ökas sakta till 15 ml vecka 2, och till 25 ml vecka 3. Mata försiktigt så maten inte hamnar i fel strupe!"

Ninjapig
1

Ungen är 3 veckor…

Tack så jätte mycket!

Men måste höra: Min mamma ringde en kompis som är veterinär sköterska, och hon sa att man måste mata dem varannat dygn eller bara lmna den med mamman och hoppas på det bästa :S Jag vill inte lämna henne och jag kan ju inte mata varannat dygn…
Har en utbytesstudens från tyskland här och gå i skolan så jag kan inte vara upp hela natten… :(

Kram Tilda!

CorneliaAndersson
1

varannat dygn är väll för lite.. ger inte mamman 2 gnr om dagen ?

Lycka till!!

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

Zvintos
0

Vartannat dygn? Så sällan matar ju inte ens mamman dem. Jag har matat mina 2 gånger/dygn, dvs morgon och kväll. Visserligen inte med flaska, utan genom att ha mamman på rygg när de var riktigt små.

Ninjapig
0

#7 - Ojoj!! jag menade varannan timme, förlåt mig! :)

Zvintos
0

#8: Varannan timme låter på tok för ofta snarare. Det är en sak när det gäller ex valpar eller andra djur. Men det är en markant skillnad på 1-2 gånger/dygn som mamman normalt sett matar, mot att mata varannan timme..

[Airo]
0

Är det hermelinkullen? Rynkar på näsan - lycka till!

Min kull föddes ju samma dag som din kull, och mina äter pellets.

Ninjapig
0

#11 - Tyckte detsamma nämligen! Tack så mycket för svaret! Har du några tips? på vad jag ska göra mer?
Hon bor ju ute, och det är inte en isolerad bur… den är tät och min morfar har byggt ett litet krypin som hon sitter i, och jag har bäddat.
Men vi funderade på ifall vi skulle ta in henne i en innebur så hon håller sig varm, eftersom hon inte har några kompisar att värma sig med längre… och då har jag bättre koll på henne och så… Men sen kom vi på det här med mamman… måste hon vara med mamman? Och kan hon känna sig ensam om hon är själv inne hos oss och inte med någon annan kanin?

#10 - Ja det är hermelinkullen… :'(
Mina äter gräs och hö men vet inte varför de inte gjorde det innan de svalt..? :(

Kram Tilda!

Ninjapig
0

Och jag har en till fråga:

Mamman tar hand om unge 4, hon tvättar och slickar den och myser med den (värmer sig med den), men hon ger den inte mjölk…

OCH när vi tog upp och lät ungen dia när jag höll i mamman så fick den inte något i sig… den var ivrig och bytte och bytte spene helatiden, och tillslut gav den upp när den inte fick något… :(

Har hon övergivit dem? Kännt att det inte var hennes ungar för att vi har hållt i dem? För isåfall är det väl ändå lite konstigt att hon sköter om den liksom?

Kram Tilda!

pigelina
0

#12 är du säker på att den inte fick i sig något, matar en kull själv just nu och dom är väldigt ivriga båda två och byter spene varannan sekund, hur länge lät du den dia och hur smal är den?

// Hanna

www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner

Medarbetare på lejonkaniner.ifokus

Ninjapig
0

#13 - Jag lät den dia väldigt länge! Och när den inte fick i sig något så slutade den… :/ Den väger verkligen ingenting! Hon är bara skinn, päls och ben…Gråter

Kram Tilda! <3

Zvintos
0

#11: Mina ungar som honan inte ville mata lade jag i en liten transportbur för hamster. Gjorde ett eget litet bo med den lilla päls hon drog, en fleecefilt i botten och en påse med varmvatten bredvid. I början låg de gärna emot påsen, som jag fick byta vatten i ganska ofta eftersom det svalnade. Men vartefter de blev äldre så låg de mindre och mindre emot dem.

#12: Tror inte hon övergivit dem för att ni tagit i dem, utan det kan vara så att hon helt enkelt inte har någon mjölk och därmed inte kan mata dem även om hon skulle vilja.

Linnet
1

Men ungen har väl en mamma, tror inte  att mamman låter bli att dia den. Är ungen 3 veckor så måste ju mamman dia, annars hade den inte överlevt. Tror att du ska överlåta allt åt mamman, för hon måste dia om ungen är 3 veckor. Vid 3 veckor ålder börjar ju ungarna äta själv också.

Ninjapig
0

#15 - Låter bra! :) men kan jag ta henne ifrån mamman altså? Vill bara inte att hon ska känna sig ensam och så… vill hennes bästa!! Kram Tilda!

bambiiii
0

jag skulle mata ungen med kattmjölk var 3dje timme! :)

lycka till!

Bambi du är min älskling ♥ Älskar dig

Blogg: www.janaslife.bloggplatsen.se

Animals can destroy EVERTHING you have,clothes,shoes,doors but they will NEVER destroy your heart <3

Linnet
1

#17 Du ska absolut inte ta henne från mamman!!!

Ninjapig
0

#16 - Mamman producerar inte mjölk… De andra ungarna svalt ihjäl… Det är därför jag vill ta in den för att den ska hålla värmen plus att jag har mycket bättre koll på den då!

Jag har separerade föräldrar och jag är inte där kaninerna är nu om ni förstår… Tänkt att ta hem den till mor min och ha henne inne så jag har koll helatiden, dygnet runt! :)

Kram Tilda!

-Fuzzy-
0

www.karolaskaniner.se Klick på "nappa kaninbebis". Hon har lyckas med det!!

Lycka till!

Hjärtliga Hälsningar    Mariëlle och Janine Bos

www.nossanskaningard.weebly.com

Lillhems Kaniner
0

Kan inte läsa allt då datorn är seg, men så länge du har en mamma, lägg henne på rygg och låt ungen dia. sen är ungen tre veckor och borde kunna äta både hö och pellets vid detta laget. istället för att trycka i den ersättning.

Linnet
0

# 20 Om ungen är 3 veckor och lever så måste den ha fått njölk av amamman annars skulle den inte leva nu.

Lillhems Kaniner
0

varför ger ni råd att nappa den så ofta? ungar får mjölk en gång MAX två gånger per dygn av mammorna.

Katti
0

Ta inte ungen från mamman! Hade hon inte haft någon mjölk så hade ungen inte levt som någon annan skrev. Man ska inte lägga sig i för mycket! Lite ersättning någon gång om dagen kanske, och fina färska blad och örter till både mamman och ungen, plus hö och lite kraftfoder förstås. En unge på tre veckor klarar sig utan mammamaten om den måste. I naturen är ju mammakaninen rejält igen dräktig vid det laget.

Kaniner diar sina ungar två gånger per dygn. Ska man ge sig på att flaskmata är det rent skadligt för dem att ge dem oftare. Det borde inte minst någon som jobbar inom djursjukvården veta… Ungar som är så stora som 3 veckor är ofta på mamma och försöker få sig små slurkar flera gånger, men det är inte mycket de får i sig. Mamman brukar hoppa iväg tämligen omgående!

Lillhems Kaniner
0

är det ungarna du har i en säljes tråd? de ser väldigt välgödda o fina ut. har du haft dom ute på gräsmattan så dom fått äta gräs?

Mina ungar som är tre veckor hoppar ur boet o äter då hö och pellets. så din unge borde klara sej på det. låter som det är nått annat skumt än slut på mjölk hos mamman när dom är så gamla.

Ninjapig
0

#21 - Tack så mycket! :) <3

Har köpt kattungemjölk, men ska jag blanda i något mer i den alltså? Ser ju att ni skirivit honung, äggula osv…

Kram Tilda!

Ninjapig
0

#25 - "Hade hon inte haft någon mjölk så hade ungen inte levt som någon annan skrev."
Denna unge är halvt död!! Hon väger INGENTING, hon är bara skinn, päls och ben och kan knappt hålla upp ögonen :'( Hon FÅR inte mat av mamman! Det var därför de andra dog! De svalt ihjäl…!

Känns som att det blivit lite missuppfattning i det hela… 
Är inte sur, vill bara klargöra allt! :)

Kram Tilda!

Lillhems Kaniner
2

Läs de senaste kommentarerna! Ge inte ersättning, om mamman är med ungen låt henne vara kvar hos mamman, en mamma visar sällan när dom diar för när dom ligger i boet får inte mamman visa vart dom finns för rovdjur.

Ninjapig
0

#29 - Men alltså… det finns inget kvar av henne… Hon har inte ätit på läänge det märks! Vi la ju honan på rygg och skulle låta ungen dia, men den gav upp efter ett bra tag då den aldrig fick något i sig…

Vi gav henne sedan ersättning, och hon åt som om hon aldirg sett mat förr!
Men hon väger ingentign och är mager som en fjäder!

Kram Tilda

Lillhems Kaniner
4

Väger hon ingenting och inte orkar håla ögonen öppna är det nått fel på ungen. Det är inte normalt. Orkar den inte dia så är det nog mer troligt fel på ungen o inte mammans tillförsel av mjölk.

Ninjapig
1

#31 - ….. Alltså.. hon är ju helt tom..! Det är klart hon är trött om hon inte fått mat på jättelänge och är heelt utsvulten?? :'(
Jag tänker inte riskera något! Jag flaskmatar henne, ni får säga vad ni vill men jag tror att det är bäst så som hon mår nu..!

Kram Tilda! ♥

Lillhems Kaniner
0

hmm såg inte ditt #30. bara hoppas hon klarar av ersättningen..men hon borde ha börjat äta hö o pellets nu?

Viccan92
1

Ta hit henne. Min ungar är fyra veckor visserligen har dem tagit sönder boet nu men mamman har iaf helt säkert mjölk. Min ungar äter riktig mat nu och får från mamman med.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

Lillhems Kaniner
0

#34 tror inte det är speciellt smart, en hona brukar inte ta hand om andras ungar när dom är så stora. det är en annan sak när dom bara är några dagar. Å i det skicket TS unge verkar vara så borde hon inte flyttas.

Ninjapig
0

#33 - Okej, hehe.. jo hon äter hö och så.. inte jättemycket men hon försöker! Men de har nästan nyss börjat och de har ju diat och ska dia mamman nu också egentligen…

#34 - Vart finns du? :) Jag är nämligen bara 16 och kan inte ta mig överallt… :(

Kram Tilda! <3

Lillhems Kaniner
0

Låt ungen sitta kvar hos mamman. Den klarar väl o hålla värmen själv när den är tre v.

Ninjapig
0

#37 - Tänkte på att hon var så kall när jag tog upp henne bland hennes döda syskon… :(

Kram Tilda!

Viccan92
0

#35 Jag tänkte mer och vända på honan som att ungen får dia. Hon kommer inte ta hand om den. Kom och tänka på det nu att det lät som om jag tänkte släppa ihop dem. Ursäkta. Hoppas vi bor nära i såna fall. Min hona har väldigt bra mjölk. Hennes ungar har växt som ogräs.

#36 Jag bor Blekinge och jag kan inte ta mig så långt heller.

Ninjapig
0

#39 - Åh… jag finns i Dalarna, Borlänge… :/

Kram Tilda!

Viccan92
0

#40 Ja det blir lite svårt. Och min pojkvän kör inte fören nästa helg och då tror jag inte att han har lust att stanna och mata en kaninunge på vägen. Annars hade jag gärna hjälpt.

Ninjapig
0

#40 - Haha nja… det blir ju lite svårt :( Tack ändå!!

Kram Tilda! <3

Lillhems Kaniner
1

Hur går det med bebisen?

Ninjapig
0

#43 - Den gick tyvär bort igår… Gråter Usch… lillan kämpade, det syntes! Vi matade henne två ggr och hö åt hon… ändå hittadejag hadde död i buren på morgonen efter en hel natt utan sömn hos min andra förälder… Var så orolig…<3

Vila i frid Ebony, jag älskar dig, och kommer alltid att göra! <3

Lillhems Kaniner
2

Det var nog redan så att det inte var meningen att hon skulle få uppleva ljuva livet, tyvärr. men med tanke på syskonen så var det något som inte stämde. Plus att flera dött, kolla över foder och miljö så att det inte är nått knas me tex höet.