Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 5526 ggr
lunch
0

Ta hand om vildkanin

När vi var och byggde på vårt vindskydd på scoutgården dykte det upp en liten fillur. Det var en vildkanin, liten, förmodligen 2-3 veckor gammal. Vi lät den vara under hela dagen i hopp om att den skulle hoppa iväg, men frammåt kvällen då den fortfarande inte hade rört sig (kan i och för sig mycket väl ha varit för att vi byggde och klonkade) så övervägde vi att ta hem den och sköta om den. Så nu är den hemma hos mig och planen är att släppa ut den till sommaren.

Så hur ska jag nu göra? Eftersom det är en vildkanin och aldrig kommer bli riktigt tam är det som sagt planerat att släppa ut den frammåt sommaren, men hur vet man att den kommer klara de kalla förhållanden som kommer senare under året? Sen vill jag veta om den kommer vela stanna, och hur man i så fall kan motverka det.

Malinolsn
1

Och ni är säkra på att mamman inte var i närheten?

Fridaaaa
3

Vildkaniner ska man låta vara, det är väl ingen tamkanin?

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

ulrica1983
0

Kan det inte bli problematiskt att låta en unge vänja sig vid förhållanden där den har mat, skydd etc. och sedan släppa ut den? Förstår att du har den lilles bästa i åtanke men det kanske får oförutsägbara följder?

Milla00
0

Man får inte ta han om vilda djur! Även om det är väl menat. Man ska ringa till viltsjouren eller djur sjukhuset.

Fridaaaa
0

#4 Har rätt plus att man inte ska röra vilda djur om dem ej är skadade eller sjuka och då måste man ringa och prata med viltvårdare först.

Och du kan inte ha den hos dig nu hela sommaren och sedan släppa ut den. Att man ens tänker tanken?

Milla00
4

Hon mennar ju bara väl!

immobilized
1

"Enligt svensk lag får du inte hålla vilda djur instängda. Den som håller ett vilt djur i fångenskap utan tillstånd kan bli dömd för brott mot jaktlagen. Detta gäller även om ungen är föräldralös och har svårt att klara sig själv.

Vet du säkert att föräldrarna är döda och att ungen verkligen är övergiven och inte kan klara sig själv – kontakta polisen eller Naturvårdsverket. Ta inte hand om djurungen själv."

Källa: http://www.naturvardsverket.se/Start/Naturvard/Jakt-och-vilt/Vilda-djur/Rad-om-vilda-djur/Rad-om-vilda-djurungar/

"Hittar du en djurunge i naturen, låt den vara ifred. Det kan vara lätt att tro att djuret är övergivet men så är det mycket sällan. Ofta finns modern någonstans i närheten utan att visa sig."

Källa: http://www.djurskyddet.se/se/vart-arbete/tips--rad-om-djur/vilda-djur

Sajtvärd: Barnens ifokus   Medarbetare: Spetsar & urhundar & Tonåringar ifokus

Facebook: Iron Wolf - working sleddogs
Gilla oss där och dela gärna!

.

Fridaaaa
0

#6 Fast i detta fallet blev det inte bra. För hon får itne ha den själv eller släppa ut den igen, för den kommer inte klara sig så bra då.

[KaptenKanin]
3

#8 Fast "Att man ens tänker tanken?" låter väldigt otrevligt ;)

Fridaaaa
1

#9 Tycker inte jag. Tycker det är logiskt att man inte släpper ut ett djur man har matat i flera månader och gjort tam. Inte rätt mot djuret. För den vet inte hur den ska överleva sen troligtvis

[KaptenKanin]
0

#10 Tycker du inte? I mina öron låter det väldigt otrevligt och dessutom onödigt. Gjort är gjort. Sen har du självklart rätt, men det har du ju för det mesta ;)

Fridaaaa
0

#11 Ja jag tycker inte det i alla fall, men alla tycker vi olika.
Vad menar du med det?

Katten_
0

Hon menade de ju snällt Frida, bli inte så upphetsad :)

Ring djursjukhuset eller något, och släpp av vildkaninen där

/Christel & kaninerna! Glad

Fridaaaa
2

#13 Jag är inte upphetsad? Har inte skrivit något upphetsande, surt eller elakt? :)
Och djursjukhus tar inte hand om vildkaniner heller. Det är viltvårdare som gäller

Katten_
0

Ja mena viltvårdare :)

/Christel & kaninerna! Glad

[KaptenKanin]
0

#12 Jag menade att du är duktig på kaniner? förlåt om det sårade dej…

Fridaaaa
0

#16 Trodde du menade att jag var besserwisser ellerså. bara missförstånd :)

[KaptenKanin]
0

#17 Jaha, nej absolut inte ;)

Fridaaaa
0

#18 :)