Om ringmärkning strular
Får snart hem en liten dvvtjej som är ringmärkt. Om det skulle vara så att ringen blir för liten eller skaver så den gör henne illa då måste den ju tas bort. Eftersom jag ska ställa ut henne hur gör jag då om märkningen tas bort?
Jag tror det beror lite på. Är det en kanin som redan ställts ut när ringen satt på så kan det nog bli lite knepigt att ex få henne öronmärkt istället. För då finns det ju redan poäng på gamla märkningen. Om kaninen däremot inte hunnit ställats ut innan ringen ev blir för liten, så hade jag som uppfödare istället öronmärkt den hos veterinär och sen skrivit ny stamtavla åt köparen.
#1 Ok , lite struligt asså om det blir problem. Men då vet jag iaf, oftast går det väl bra antar jag annars så skulle väl ringmärkningssystemet inte finnas kvar Tack.
Om kaninen inte är stambokförd kan man klippa ringen och öronmärka men alla bed kort där den är ställd med ringen blir orukbara. Har frågat då jag själv haft problemet.
#3 Om den är stambokförd redan då? Svårt att bevisa att det är rätt kanin utan ringen..hmm..
Men då ska du ju ändå inte ställa ut mera?
/Lina R
Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se
#5 Så efter att den är stambokförd spelar det ingen roll alltså om man måste ta av den?
Nope. Om du inte planerar att sälja den vidare.
/Lina R
Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se
#6 Nej, bara för identifiering men jag tror du kan minnas vilken de är? :)
#8 Ja illa vore väl annars 
Tack för alla svar