Kanin iFokus

Kanin

Etikettmåste-skriva-av-mig
Läst 2240 ggr
bambiiii
6

Varför är det så?

Hej!

Nu undrar jag en sak….

På hundar i fokus så är det heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeelt okej att man köper hundgodis till hunden men här på kanin iFokus så kommenterar typ minst 5st om att det finns annat nyttigare att köpa till kaniner och att det är dumt!

Jag stör mig mycket på det faktist!

Idag var jag på ica och köpte morot drops, jag gav bambi 4st när jag trixade med honom, imon ska han få 1 om han går fint kommer han att dö elle rmå dåligt? nej det kommer han inte för 4st små pluttar gör ingen skillnad tycker jag. Bara lite smått och gott för kaninen.

Förlåt men det är en sak jag tycker är konstig med kif snälla ni som håller på med så, sluta det är vädigt irriterande det räcker med att 1 eller 2 gör det alla behöver inte skriva deet hela fina tiden!

Och jag vet att natur godis är nyttigare men man kan oxå köpa annat godis till kaninen, bambi gillar inte äppel lika mycket lägre det för att han blir trött jag har gett honom mååånga olika sorters frukter när jag lär honom längre men nu gör han aldrig det mer för han vill ha någpt riktigt gott! Och om ni tänker att jag inte vill ha min kanins bästa så har n helt fel, jag gör allt för att han ska ha det bra!

Bambi du är min älskling ♥ Älskar dig

Blogg: www.janaslife.bloggplatsen.se

Animals can destroy EVERTHING you have,clothes,shoes,doors but they will NEVER destroy your heart <3

minaninar
1

Asså vad jag förstått finns det ett väldigt bra skäl att inte ge så mkt godis i form av sånt som är sött o fett eller har mkt kolhydrater o det beror inte bara på sånt som gör att människor inte ska äta för mkt sånt.

Det har att göra med kaninens speciella form av matsmältningssystem.Skäms

Jag tror att du  tar jättebra hand om dina kaniner. Men jag postar iaf nån länk här där du får en förklaring till tjatet.Tungan ute

Hoppas engelska e okej.. den här sidan tycker jag är bra..

http://www.hopperhome.com/rabbit_digestion.htm

http://www.bio.miami.edu/hare/poop.html

Dietary Problems

• Incorrect Diet

Rabbits, like horses and cattle, are strict herbivores. The rabbit intestine--and its normal bacterial flora--has evolved to feed almost exclusively on grass and herbs. >br> Does your rabbit get starchy treats such as oatmeal, crackers, bread or sweets? Some rabbits with very sensitive intestines can suffer from runny cecotropes even from commercial pellets. Fruit, as healthy as it is for humans, can be too much of a good thing for rabbits. The high level of sugar and starch in table fruit makes them too rich for a bunny except as a very small, occasional treat. A diet too rich in digestible starch is one of the most common causes of runny cecotropes in companion rabbits.

• Insufficient Indigestible Fiber A rabbit should be fed unlimited grass hay, such as timothy, brome, wheat or oat. Alfalfa hay is too rich in calories and protein for daily feeding. A rabbit who cannot nibble constantly on high-fiber grass or hay may suffer from a lack of tonus in the gut muscles. Normal peristalsis (muscular movements that push food through the gut) may become sluggish. This causes the passage of food through the cecum to slow down, and the normal rate of bacterial "flushing" from the cecum is disrupted, promoting cecal dysbiosis. The high fiber content of grass hay also helps to "dilute" the starch of other dietary items, and helps to provide a healthy intestinal environment. A complete and healthy diet is truly key to preventing intestinal problems such as cecal dysbiosis (and its associated mushy stool).

Alltså poängen är att kaniner har extremt känsliga magar som behöver sin grova hödiet..  som är sockerfattig o inehåller långa fibrer o som inte innehåller så mkt snabba kolhydrater.. annars är det större risk att de får trumsjuka o stasis (som ju är livshotande..)

Så jag tänker att det är därför alla tjatar om det..

Men visst nån liten pyttebit då o då.. sure..

HOppas detta är okej. Jag tycker deras matsmältningssystem är spännande o det hjälper att förstå vikten av vad det äter. Hoppas det uppskattasOskyldig

minaninar
2

Och hittade denna..

http://www.bio.miami.edu/hare/diet.html

Hundar har nog inte lika känsliga magar.. de verkar ju kunna äta lite allt möjligt?Obestämd

[Tilde]
0

Precis som minaninar säger, har kaniner väldigt känslig mage. Men jag tycker att lite gottgott någon gång i veckan är helt okej :) Jag ger mina torkade bananskivor ibland, vilket innehåller massa socker (liksom all frukt). Bara det inte blir för ofta!

[MiniPim]
2

Haha precis håller med dig Jana, tycker inte man ska överdriva som folk gör. Jag har köpt kaningodis till mina och ger dem då och då och jag struntar fullständligt i det dem här på iFokus säger, då mina kaniner inte påverkas av godiset. :)

Men såklart, hundarnas mage är starkare. Kaniner är ju ganska små jämfört med hundar :)

Lurvboll
0

Men hon märker ju själv om kaninen inte värkar tåla godiset och då slutar man ju med det. Så jag tycker det är okej att ge kaninerna köpt godis, man ser ju själv om de inte tål det. ;P

I give you all my love, rabbits...<3

AkaiTsuki
0

Hmm jag tycker kaningodis är en bra sak ifall man inte kan få tag i de örterna ifall de hatar all andra grönsaker..Som du sa en grönsak kan lätt bli tråkig om man använder den för ofta ^^

Men i mitt fall just nu hatar han zoogodis, han kan ju äta det och så men han vill inte

//Joanna

natha-mjau
1

det finns ju örter, grönsaker, frukt, recept man kan göra hemma.
Då vet man ju vad det innehåller så kaninen slipper få i sig massa onödigt.
men en djuraffärsgodis då och då om det nu är så nödvändigt är inte skadligt.

Stiinisen
1

Det tycker jag man ska få bestämma själv(utan komentarer) ! ;)
Sålänge man inte ger kaninen sjukt mycket, och den får dålig mage av det.
Ingen annan känner ju ens kaniner , det gör ju man själv. 
Man vet hur kaninen är och om den får dålig mage av det.

Jag ger inte mina kaniner drops osv längre.
Bara föratt de går upp väldigt snabbt. (förutom Flinga då.^^ )
Men jag ger dom kräckers(inte ofta nån gång varandan månad.) , det är bra för tänderna och det är gott enligt dom.
Men ger dom bara nån gång om månaden.

Det finns ju som sagt som #7 säger frukt.
Men mina kaniner 'kämpar' inte lika mycket för frukt som godis.
Så när dom väl får något 'godis' , så blir dom hyperglada! 
Men som sagt så köper jag inte sånt så ofta till mina kaniner , om det inte är vid jul eller liknande. 
Och det håller väll några månader. ;P

Men jag köper örter, vilket de ÄLSKAR! :D

// Stina och Kaninerna

Min blogg ; http://zetterberg.webblogg.se/

Katten_
2

Jag har oxå drops som jag använder för att trixa med Cornflakes, han kanske får 1-2-3 per dag, om han är duktig. Men de jag ger dem mest är maskrosblad och gräs, och lite granris som Kiara gillar. De blir hyperglada när jag ger dem maskrosblad och tjafsar om dem! Gräs gillar Kiara mer, men om de bara finns gräs så tar Cornflakes lite oxå. Ja, så godis ibland tycker ja är helt ok!

/Christel & kaninerna! Glad

[_hsleiufhbtv]
10

För att det innehåller okända konstiga grejer såsom konserveringsmedel etc. Massa konstiga saker som vi inte vet vad det är, vill vi verkligen ge det till våra små liv? Inte jag iaf. Finns så mycket bättre att ge, grönsaker, frukter, örter och mitt egna recept på små stenhårda knapriga kuddar med fyllning inuti. Där vet jag vad jag stoppar i mina kaniner, och det känns utan tvekan bäst. JAG vill iaf inte att mina kaniner ska få i sig massa onödigt när det finns bättre alternativ :)

natha-mjau
0
[El-sa]
0

Visst behöver alla djur lite omväxling, om din kanin får smaka några få morots dropps så lär den inte dö eller må dåligt utav det. Istället för att köpa dessa dropsen så är det ju bättre med natur godis. Det är prescis som för oss människor att det är bättre att vi köper jordgubbar en godis som smakar jordgubb. Men visst är detta bara min åsikt.

Lurvboll
0

10# Men man stoppar ju i alla andra djur samma sak, så varför skulle det vara skillnad för kanin? Ger själv inte mina kaniner speciellt godis, bara grönsaker och sånt eftersom jag tycker att det är rätt onödigt att köpa då de ändå tycker om grönsaker lika mycket. Men sen tycker jag det är inviduellt vad man tycker. :)

I give you all my love, rabbits...<3

minaninar
0

Jag tänker att så länge man samtidigt kollar bajsets frekvens o konsistens o fattar hur viktigt det är att det kommer, så kan man ju ge nåt litet här o där. Jag gör det själv, för det är så himla fint att se honomm mumsa så lyckligt. En skalad druva.. lite skalad tomat, igår fick han smaka en millimeterstor flisa av den kexchoklad som hans matte satt o goffade i sig (onyttigt haha), han gillade det för mkt.. :/ vilket betyder att jag kommer va tvungen att hålla ordning på mitt eget godis:/ är just nu sjukt besatt atv kexchoklad.

Nyttigare är bättre, men en smula gottis nån gång då o då så länge kaninen är i god kondition o inte överviktig.:p

naturgodisar utvalda med kanines bästa i tanke, som är läckra men nyttiga är ju också ok..

säker på att bambi får den bästa skötselGlad

#13 Men jag måste ändå poängtera: jämför inte med alla andra djur.. tänk på att katter o hundar, t.ex. är köttätare, o de har inte den där speciella blindtarmsfunktionen där det är viktigt för fermenteringen, som är en del i deras taktik för näringsupptag, att det är väldigt sparsamt med socker o tillgängliga korta kolhydrater, det förändrar miljön o gör att andra processer än fermentering kan ta över vilket kan resultera i dålig mage. Jag menar inte att bambi el nån inte vet va de gör.. men jag kan absolut inte gå med på att det är "som med alla andra djur" Jag tror dock att hundar t.ex. kan tåla det mesta i matväg..? Fast allt kanske inte är bra för dem heller. Men gnagare är känsliga för saker utanför deras vanliga diet det är vetenskapligt baserat. Men som sagt.. alla här verkar ju bry sig o kollar nog magar o bajs..Men tänk hur ofta det dyker upp nån här som skriver tråd om magbesvär som ibl får dödlig utgång så förstår man hur känsliga kaniner är tycker i varje fall jag.

Klara.b
1

Jag håller helt med #10. Det finns ju massa konstiga saker i, då är det ju bättre med grönsaker, frukter, örter eller något som är hemma gjort, då vet vi ju vad exakt det är i.

Mvh Klara, Musse, Hedda och Rabalder.

Eriikaa
0

Håller absolut med #10. Mycket bättre med frukt, grönsaker eller örter, som man vet inte innehåller massa skumma saker. Bättre för kaninen. :)

~ When life gives you a hundred reasons to cry, show life that you've got a thousand reasons to smile.

Clariiz
1

Mina hundar och katter äter allt i stort sätt. De får matrester, godis ja inprincip allt som jag äter äter de. Satt igår och åt chips tillsammans med min katt, vilket han tyckte var skitgott!
Men deras magar är riktigt tåliga och dessutom kan de spy om de behöver få upp något dåligt.

Mina kaniner, gerbiler och hamstern är jag väldigt försiktig med. De äter bara sådant som jag vet är okej. Kaninerna får inte godis eller något sådant. ev. någon ärtplätt eller annat jag har i gerbilernas mat (av det som är vegetariskt) eller någon fröstång på nyår.

Men de godis som finns i djuraffären håller jag mig borta ifrån. De innehåller allt möjligt konstigt och ofta även mjölk vilket ju kaniner inte tål.

Men jag tycker det är upp till var och en hur man vill göra. Ska man träna trick får man ju bäst resultat om belöningen är något som kaninen verkligen gillar. Mina får grönsaker ibland, något bit frukt ibland. Annars äter de bara hö och pellets och såklart det som växer ute. Nu äter de ju gräs och olika växter varje dag.
Så i mitt fall funkar ju frukt och grönsaker bra som belöning eftersom de får det så pass sällan.

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

mlinz
0

Hunder ger man ju dock godis för att träna med, eller ben för att undvika tandsten.

Kaninerna tycker det är precis lika gott med en  pinne att gnaga på eller en morotsbit som godis

bambiiii
2

Ja jag vet att man stoppar in lite onödigtdigt men jag vet oxå att de inte kommer att må dåligt av 4drops prickar! ni har nog ingen aning om hur glad bambi blir när han ser påsen! asså jag menar att man ska sluta skriva det hela tiden!

och precis som många säger så känner man ens kanin själv, man vet vad som är bra och dåligt!

Jag har fått säkert minst 6kommentarer att jag stoppar i min kanin dåliga godis men jag har en begränsad mängd som inte skadar honom.

Animals can destroy EVERTHING you have,clothes,shoes,doors but they will NEVER destroy your heart <3

minaninar
0

ge du dina dropsTungan ute

men alla som kommenterar känner inte dig.. vet inte hur du sköter din kanin osv.

bara hoppa över de som mässar om det då, o tänk:"jaja.. de känner inte mig"Skrattande

däremot kan det ju vara bra om andra som läser trådarna här för att få information inte får intrycket att det är skitbra att proppa dem fulla med godisar.. if you see what i mean..Tungan ute

natha-mjau
0

majoriteten verkar inte vilja ge drops o djuraffärsgodis. men du gör ju som du vill.

Stiinisen
0

jag tycker att det är okej att ge dropa , dock inte för många.
Ochendast några gånger i veckan.
Ger ju som sagt inte mina kaniner drops.
Men ger dom andra saker.

Örter , Käckers , 'Tandborstar'/gnagarpinnar.

// Stina och Kaninerna

Min blogg ; http://zetterberg.webblogg.se/

bambiiii
0

Men även om jag ger drops så ger jag frukt,grönsaker hö och pellets dagligen! ;)

minaninar
0

Jag måste bara passa på..

Jag köpte tre par rätt stora äppelkvistar.. han har varit som tokig o gnagt..

Måste snart köpa nya. SOm tur är kostar de bara 20kr/kg, o är från en djuraffär i Nacka.

Måste dock fråga om de är giftfria, man förutsätter det när de säljer dem som gnagarkvistar..men man vet ju aldrig..

Den som inte prövat denna form av "godis" kan ju testa.. fan vad kul han tycker det är o gnagaTungan uteTungan ute (duh, iofs..)

Fridaaaa
0

Gäller sak med hund, man ska ej ge godis ofta eller varje dag.
Utan bättre att ge t.ex hund mat eller liknande.
Ger våran hund enbart godis på helgen.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

bambiiii
1

25# Tack och lov det jag ville få fram! erndast på träning eller helgen, jag sitter inte precis och fyller bambis matskål med drops! jag liksom bara slänger1st drop i hans mun efter varje lyckad trixs ;)

Fridaaaa
0

#26 Ja precis. Man kan ju t.ex ge hundmat vid träning, så skippar man kanske kvällsmaten sen eller minskar på den. Inte bra för dem att äta mycket godis, inte bra för någon :)

bambiiii
0

27# Exakt! tack frida för att du förklarar lite bättre ;)

[MiniPim]
2

Men om man funderar, varför ge köpt godis som man inte vet vilka ämnen det är i när man kan göra eget godare? :)

Qepta
0

Jag vill ge det mest naturliga för mina djur. Tyvärr håller mina kaniner (speciellt mina Belgiska harar inte hullet utan pellets). De får frukt som godis, i färskt och torkat format.

Min hund ska gå över på färskfoder då torrfoder inte är dugg naturligt, MEN fodret har väldigt hög kötthalt och inga spannmål så på det viset är det bra! Jag hade velat ge min hund BARF om jag hade tid och intresse för det.

Min hund får egengjort godis, dvs torkat kyckling, torkad lever, torkad blodpudding. Visst får han lite leversnittar också (sockerfria). Frolic är big no för våran del, det innerhåller bara skit och han tål dem inte. Han får även sin mat som belöningsgodis.

Förstår inte varför man som djurägare ska ge djuren en massa konstiga tillsatser. Helt sjukt.

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

[_hsleiufhbtv]
1

Håller med #30 till fullo. Min hund äter färskfoder, BRAVO, vilket är helt naturligt och även jag gör eget godis.

[Wera]
1

Jag ser ingen anledning att ge köpt godis (med socker och massa kemikalier, tillsatser och skit) när det finns lika gott (eller godare, ofta saftigare) naturgodis hemma. Ex. morot, persilja och andra örter :)

Samma gäller hundar, jag ger hellre älgkött eller korv i små bitar som "godis" än köpt godis (det är dessutom hundra gånger mer omtyckt än det köpta hundgodiset, det tycker mina hundar knappt om). Men jag förstår varför man ger köpt hundgodis som belöning - det är enkelt att ha med sig i fickan när man är ute och tränar. Än att behöva ha kladdigt kött. Förstår du vad jag menar? :) Ben ger man ju för att de ska ha något att tugga på bara (bra till tänderna), en kanin kan gnaga på färska pinnar, hö och grenar än dessa godisstavar.

Och vad då att man ger andra djur massa köpt godis så vrf inte kaniner? Jag känner ingen som ger sina katter godis, hästarna får ofta bara morötter, knäckebröd och äpple i princip. Lika så gnagare… känner inga som ger godis från fabriker… bara till vissa hundar men det är som sagt smidigt att ha med sig på träning men många tar annars med sig vanlig hundmat (små piller). Annars föredrar väl de flesta hundar kött och ben, och så är det väl med många kaniner - att de säkert föredrar det naturliga…

Lina R
0

Godis till djur är lätt att göra själv :-). Torka frukt lr grönsaker till växtätare. Låg temp lång tid i ugnen. Lövbiff är jättelätt att torka till köttätare.

/Lina R

Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se

bambiiii
0

Men jag som 12åring har försökt torka tusenmiljoner gånger men det går inte!

Har bakat kex, inte uppskattat, Bambi är väldigt kräsen ibland! så jag behöver inte höra sånna kommentaren såsom att man stoppar sin kanin väldigt onyttigt osv för så känns det som att jag vill att min kanin ska ha det bra, men jag säger igen 4st droppar kommer inte att göra en skillnad på Bambi, man blir verkligen så ledsen när man läser sånt!

Fridaaaa
3

#34 Synd kanske inte på utsidan men fettet kan sätta sig på insidan, därav ska man ge nyttigt godis :)

Qepta
0

#31 Kanon! Min hund äter Orijen Adult just nu, säcken är snart slut och ska köra på Vom og Hundemat som är helt spannmålsfritt!

#32 Jag torkar kycklig, blodpudding osv för att kunna ha det i fickan. Skrattande

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

[Wera]
0

#36 ja min hund får torkad fisk ibland :) lämpligt och jätte omtyckt, de knaprar länge på dom ibland hah ^^

[_hsleiufhbtv]
0

#36 ja verkligen, har haft det till våra senaste tre hundar och är mer än nöjd! Riktigt bra foder! :) Spannmål är hopplöst i hundfoder.. Finns i dom flesta.. Vi hade rätt stora problem med att hitta ett foder som var fritt från det ett tag, då vi övergick till bravo ;) Jag torkar också för att ha i fickan, små bitar så ^^

Fridaaaa
0

Jag vill ha färskfoder men absolut ingen plats i frys!

Lina R
0

#34 Om du inte får använda ugnen (60 grader ca 4 timmar gärna med varmluft) kan du snart soltorka :-)! Kärna ur ett äpple med en sån där rund urkärnare. Skär i tunna skivor. Trä på ett snöre. Spänn upp i solen, gärna inuti överdelen på en gallerbur så inga fåglar kan sno dom. Klart efter en dag om det är riktigt varmt och torrt :-). Du kan torka inomhus också framför ett fönster men det kan ta några dagar.

/Lina R

www.ronnbacks-kaniner.se

Qepta
0

#39 Köp en till frys Flört Vi har turen att ha en stor frys.

torkar även blommor och rönnbär åt kaninerna som de  får i foder på vintern. Väldigt uppskattat!

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

Lina R
0

Bär kan torkas på samma sätt om man trär dom på björntråd med hjälp av en nål :-).

/Lina R

www.ronnbacks-kaniner.se

Fridaaaa
0

#41 Dyrt plus ingen plats ;) Litet kök :D

[_hsleiufhbtv]
0

#43 stor frysbox i garaget ;)

Fridaaaa
0

#44 Haha nej där finns ingen plats, får inte bilen plats ;)

Friggeshoppkaniner
0

Tycker det är onödigt med kaningodis, mest socker och konstiga ämnen som inte hör hemma i en vagans kost (kaniner är veganer). Mina kaniner äter inte ens drops, dom luktar bara på dom. Det duger väl utmärkt att ge lite pellets istället? Det är mina kaniner helt galna i.. Dessutom äter dom gräs, hö, och en massa olika grönsaker och örter, frukt som lyx ;) Men visst kaninen dör ju inte av lite kaningodis direkt men finns ju SÅÅ stort utbud av massa nyttiga saker för kaniner så varför ge dom onyttiga saker? I vilt fall dom nog aldrig någonsin få i sig sånt, dom skulle bli lika glada för gott gräs. Dessutom är snabbt socker inte bra för kaniner, ungefär som att dricka coca cola eller energidryck, dessutom mår deras magar bäst av 90% hö/gräs. Dessutom så påpekar de flesta på iFokus att kaningodis inte är särskilt nyttigt och att man kan ge andra saker FÖR KANINENS BÄSTA, inte för att vara taskig mot ägaren.