Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 4150 ggr
[Linneape]
0

Kaninmamma död

Jag har en fransk vädur som precis har fått ungar, och allt har sett gått bra tills vi i söndags upptäckte att mammans öga inte alls var okej. Vi började tvätta några gånger per dag och använda bakteriedödande salva men läget förvärrades för varje dag och vi var tvunga att ta bort mamman. så nu har jag 7 stycken ungar på 4 veckor utan moder. Klarar sig ungarna utan mamma i den åldern?

BamsePower
1

nja. Dem kan göra det. men du måste kolla i så fall att alla äter och dricker själva. om dem inte gör det bör du köpa ersättning till dem och stöd mata.

PrinzeZz
0

jag skulle försöka hitta en ersättare till mamman.

Var bor du?

Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010 Måne 
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |

[Linneape]
1

Okej, ja jag håller koll just nu! Och innan mamman gick bort så åt de själva och drack och sådär, och senast igår såg jag dem äta mat. Så får hoppas att det här går!

[Linneape]
0

Ja jag kanske får leta efter en stödmamma! Jag bor i västerbotten

Jessica H
8

Men när ungarna är så stora så känner jag rent spontant att jag inte skulle våga sätta in en stödmamma till dem. Den honan kanske inte alls vill adoptera ett gäng 4-veckors ungar utan i stället är elak mot de små….

Linnet
0

Är dom 4 veckor så borde dom klara sig, har haft ungar som varit 3½ vecka då deras mamma dog, det var ett par ungar som var väldigt små, dom klarade sig inte men 3 klarade sig. Inte lätt att hitta nån stödmamma till 7 så pass stora ungar. Men det du bör gära är att väga dom regelbundet för att se att dom ökar i vikt, annars måste du försöka stödmata dom. Vid 4 veckors ålder ska dom ju äta själva, så det borde inte vara nåt problem.

[Linneape]
0

#6 tack för tipset! Ska ta och väga dem. Jag kände också lite sådär med stödmamman att det kanske inte funkar när de är så pass stora.. Men jag avvaktar några dagar, väger dem regelbundet och ser vad som händer. de är 5 veckor nu på söndag så.

En till fråga också, kaninpappan är i buren bredvid och brukar ibland vara in till kaninungarna (då jag har uppsikt över honom såklart) är det någon fara? Kaninungarna blir jättebusiga när han är där och de klättrar på honom och han ser inte ut att bli irriterad utan de ser mer glada ut att träffa varandra.

goldcool
0

Vad äter ungarna? Hur pass mkt protein får de i sig via fodret, vet du?

Rekommenderar att du drygar ut fodret med det nyttigaste som naturen har att erbjuda:

Hampfrö - finns på Granngården t ex. KÖP IDAG och ge.

Till 4½ veckor gamla ungar kan du nog ge 1/3 hampfrö och 2/3 sin vanliga mat. Hampfrö är super-fiberrikt och otroligt nyttigt, massa protein i så du kan ge rätt stor dos med en gång även om de inte ätit det innan.

Liljedals kaniner - kaninverkstad / tillverkning

[Linneape]
0

#8 tack för tipset! Just nu får de fårfor, massa kvistar och grenar och så hö från en bonde. Ska köpa sånt där Hampfrö det lät bra!

Var just nere och kikade på dem, och de äter allaihopa och dricker vatten! så jag behöver nog inte vara så orolig att de inte får i sig mat!

Zakarias
0

Nej så trist! :( Frassar är ju jättefina! ska du sälja alla?

hoppas allt går bra med dem!

[Wera]
0

Jag tror dom kommer klara sig :) hade en 4 veckor gammal unge ensam en gång (såldes tidigt - det var i Spanien) men hon växte och klarade sig fint :) hon fick krossad pellets bara (fanns inte mkt att få tag i där)

[Linneape]
0

#10 Jo alla är tingade! ska behålla e viltgul mantlad!
#11 men oj va bra! var nere nu där och de äter och dricker och ser ut att må bra vilket känns jättebra.

Zakarias
0

#12 Okej! :) har du uppfödning?

[Linneape]
0

#13 nej jag har ju inte det! kullen var inte alls planerad då jag trodde att min hane först var en tjej. så blev en riktig överraskning det här! men har funderat på att börja föda upp men de finns någon kurs man måste gå visst?:)

Zvintos
0

#14: Nej, man måste inte gå kurs för att få föda upp. Man måste gå kurs för att registrera sitt kaningårdsnamn hos SKAF, men det kan man bara göra efter att man fött upp för utställning i minst 3 år och har uppfyllt de andra kraven. Glad Vill man föda upp för utställning krävs bara medlemsskap och ett uppfödarnummer.

Zakarias
0

#14 Ok, nej man behöver inte gå någon kurs, det är bara om man ska registrera kaningård man måste gå kurs. Sen om man ska vara uppfödare inom skaf måste man vara medlem och ha uppfödarnummer.

Men man kan vara privat uppfödare hemma också utan stamtavla på ungarna och djuren man avlar på :)

[Linneape]
0

Jaha! kostar medlemsskapet något?:) Jag kommer snart har 4 stycken frassar på min gård, så skulle ju vara roligt att ha en liten uppfödning för jag har plats och tid för det:)

Zakarias
0

#17 Har dina kaniner stamtavla?

Zvintos
1

#17: Runt 300kr ligger det på, sen 100kr för uppfödarnumret.

[Linneape]
0

#18 nej, de tre som jag har nu har inte det:) var av två stycken då är från min egna kull:) och sen så kanske det blir en fjärde i juni men vet inte riktigt än för det är en bit bort att hämta den så vi får se hur det blir:)

#19 Jaha! tack för infromationen:)!

Zakarias
0

#20 Ok, för att kunna skriva ut stamtavla måste föräldrarna ha stamtavla och vara stamboksförda.

[Linneape]
0

#21 ja okej! härstamningsbevis har mina kaniner iaf. får man skriva sånna isf?:)

Zakarias
0

#22 Ja det får du :) Men då behöver du inte vara medlem i skaf om du ska skriva härstammningbevis :)

[Linneape]
5
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tänkte bara visa er, här är några av kaninungarna!

[Linneape]
0

ännu en bild, som ni ser så har den svarta öronen åt samma håll! ser helkonstigt ut. någon som har varit med om detta? att öronen ligger åt samma håll?

Sweety
1

Så söta!Kyss Skönt att dom äter och dricker själva, dock synd med mamman.. Rynkar på näsan

- Medarbetare på Lockar ifokus.

https://nouw.com/rosettagabriella - In och läs!

[Linneape]
0

#26 jo, oj vad skönt det är! Tror dom klarar sig faktiskt, utan stödmamma och utan stödmatning. Småkrigare är dom!

hemskt tråkigt med mamman, alltid jobbigt när man förlorar något som betyder så mycket:(

[Linneape]
3

gulligull

[Wera]
1

Men guud vad söta Tyst
Kul med alla olika färger Kyss

Linnet
1

#25 Jo det där med öronen åt samma håll har jag varit med om på kaninungar ett par gånger, det ser jätteskumt ut, men dom kommer att rätta till sig.

Clariiz
0

Oerhöt söta! :) Viltgul mantlade frassar är ju oslagbart!

Ang #25, har den öronen så hela tiden? I så fall måste den brutit örat eller något när den var mindre. Om den inte är missbildad. Har aldrig sett något sådant!
Går det att "lägga över" på rätt sida? Vore ju det bästa om man kan få det rätt igen. Kan tänka mig att det blir väldigt lätt för bakteriar och smuts att ta sig in annars..

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

zezagena
0

Du kan ju alltid ge lite extra stödvälling- Skrattande

koka majsvällning,( gör den tjock nu o när de större 5-6 v tunnare)

blanda i en rå äggula + ca 3 msk a-fil. Lycka till

[Linneape]
0

#31 örat lägger sig alltid sådär! men det går att lägga till, men ligger bara så en liten stund sen är det tillbaka på samma plats igen. Men som #30 säger så har hon ju varit med om detta och de rättar ut sig:) får hoppas det blir så här också!

Zakarias
0

#33 Prova att lägga örat rätt och sendan masserar du öronknutarna en stund. Och gör det några ggr om dagen.

[EllenAlicia]
0

du kan kankse va med dom lite mer :) som tur var det inte en själv!

[Linneape]
2

#35 jag är med dom väldigt mycket:)

[EllenAlicia]
0

okidoki

goldcool
0

#33 Jättesnygga bilder! Du är duktig fotograf. ;)

Testade du hampfrö? De ser ut att växa på sig bra. Lycka till!!

(Jag har också varit med om såna där lustiga öron på någon kull, och det var just från en speciell mamma som ungarna ibland lyckades få såna öron - det rättade alltid till sig, inget farligt… )   =)

Liljedals kaniner - kaninverkstad / tillverkning

[Linneape]
0

#38 tack så mycket!!

nej letade det på coop och lite överallt men hittade det inte! men då vi ska köpa mer spån på granngården tänkte jag kika efter det! Men dom äter och växer och det verkar vara fint med dem så=D