Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 1279 ggr
Lippuz
0

Kanin vid katt

Hejsan!

När jag var mindre hade vi två kanin honor. Då fanns det kanske 3 katter i mitt område (skogen, men flera hus mot oss och några nedåt) där jag bor. Har aldrig för mig att de tog sig upp till kaninburen på vår baksida, men:

Nu tänkte jag skaffa kanin igen! :) Dem kommer stå på baksidan av vårt hus i så fall. Jag är då orolig över hur det kommer bli med två nya katter som kommit till oss efter mina gamla kaniner. Så här beskriver jag dem:

Baggis (grannkatten mitt emot oss) - Väldigt mysig och gosig, gillar att jaga möss (man hittar alltid nån mus på vår tomt nån gång) och klättra i träd.

En-katt-vi-inte-gillar-hos-oss-! (nere vid vägen bor den, ca 30 m från oss) - Denna katten är lite mindre än Baggis och vi vet inte vem som äger den eller vad den heter. Ibland smyger den sig upp till oss och Baggis tycker att vår tomt är hans revir + ägarnas tomt, så de bråkar alltid så de låter som bebisar som skriker, faktiskt riktigt otäckt! Och när jag skulle klappa denna katten en gång så myste han med mina ben och sen hoppade han upp och rev mig, gjorde ont…

Så har ni något förslag på hur kan ska/kan göra?

Fridaaaa
0

Kattsäker bur är ett måste oavsett. Eller ja rovdjurssäker bur.
Jag har alltid haft både katt & kanin samtidigt. Fungerar jättebra.
Helt enkelt säkra bra burar, fast det gäller ju oavsett ;)
Men det går bra att ha bur på baksidan :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Lippuz
0

#1 Så det är inget att behöva oroa sig för?

Jo jag tänkte ha en sån bur vi hade tidigare men en liten mindre, den är av trä, tjärpapp på taket och sen den större delen har kycklingnät och en lite mindre del är bara trä (sovrummet då). Låter det bra? :)

Men hur "låser" du kaninburen, alltså så att katten inte kan ta sig in, typ nån spärr man drar ner eller nåt, kan du visa en bild kanske?

Fridaaaa
0

#2 Kyckling när är inte bra. Bättre med svetsat nät. "kycklingnät" är tunnt och det kan rovdjur ta sig igenom.
Har du bild på buren?

Jag har vanlig hasp. Men buren står ju på ben (måste den under vintern) så katten när inte dit ändå :)

Och nu har jag mina i en bod, men har hasp in till boden med.

Fridaaaa
0

#4 Har mina i en bod ;) Så har inga uteburar för tillfället:)

Ja sån bur är bra :) Och sedan kan man ju sätta dit en Hage till den om man vill :)

Lippuz
0

#5 jo nåt sånt hade jag tänt mig med Hage och så ! Det hade vi tidigare ;)

Katten_
0

Har kanin och katt, katten är rädd för kaninen och kaninen gillar katten. har en 2 vånings bur som står på balkongen.

/Christel & kaninerna! Glad

valorous.kid
1

#7 samma här! Våra grannar har katt och när jag är ute på promenad med kaninen så ser jag katten ibland och då vill kaninen leka men katten blir jätterädd och springer iväg ;)

Lippuz
0

Okej ! ;)

Katten_
1

Ja, #8 :) De är kul!

/Christel & kaninerna! Glad

kaninsnobben78
0

Jag har både katter och kaniner det funkar bra me.Men jag kollar på mina kaniner edå  om det skulle hända med kaninerna  .det finns andras katter där jag bor