Bur & inredningsidéer!
Skickat med 3 buridéer på olika utomhusburar. Har inga klara storlekar eller allt antecknat vad som behövs, utan detta är mer ett smakprov som folk kan få komma och ta ifrån och sen själva planera efter.
Det jag rekomenderar är att ha dubbelt lager av höns/kompostnät både runt om buren och vid "fönstrerna" (det gröna nätet jag försökt rita).
I bur nr:2 behövs det ett lager nät under själva buren också ifall du har en kanin som gillar att gräva. Lika så är det väl till att rekomendera på bur nr:3. Bur nr:1 behövs ju inte, eftersom den skall stå på ben.
**Ha alltid dubbelt lås på era burar, vart du än har låset/öppningen/dörren.
**Bur nr:1 ska även ha en hylla under buren, som ni kanske ser? Antingen kan ni ju ha lådor att lägga sakerna/maten i, eller täcka för själva hyllan på båda sidorna med ett vind&vattentåligt tyg (t.ex ifrån regnställ).
Som sagt, ni får mixtra lite själva! Visa gärna bilder på era resultat, om det är någon som vågar bygga ihop något. Och kom gärna med egna idéer som ni har gjort.
/Moa.
Glömde tillägga det att på bur nr:3 så är de gröna strecken på nedersta luckan, en visning till hur jag har tänkt med trappen. Halkskydd, likt mjukt slippapper och 'små pinnar', rekomenderas till den trappan också!
Göra en egen höboll:
1. Ta en rätt tjock och lång bit av en ståltråd.
2. Fila bort de vassa kanterna och försök väv in dem på något sätt till det har blivit en boll.
3. Se till att inga vassa kanter är där, och att det är lätt att ta ut/in hö.
Nu har du fått till en höboll! :}
Kul aktivering för alla sorters gnagare:
1. Ta en ståltråd.
2. Fila bort de vassa kanterna.
3. Skär nu upp frukter i olika storlekar (och formar för den pyssliga). Trä gärna på ett och annat russin också, om din kanin/dina kaniner gillar det.
4. Häng upp det i gallret eller sätt upp det på något fiffigt sätt.
Nu har du fått till en rolig liten aktivering till din kompis/dina kompisar.
Men är det bra med ståltråd för kaninernas tänder?
“Fear doesn't shut you down; it wakes you up” - Veronica Roth
#2: Jag funderade också på det. Men sålänge man inte sätter det så att kaninen tuggar på det (går ju att sätta väldigt stora mellanrum. Ståltråden är ju främst för att hålla ihop höet) så borde det inte vara några problem.. Men annars går det väl att fiffla ihop med något annat klurigt.
3# Okej, men jag har ändå inget att göra idag så ska testa att göra en. 
#4: Oh, gör det och visa gärna bild. Min kusin körde på det en gång, men hon bor i Norge, så har aldrig fått se så mycket mer av den x)
Det blev ingen höboll, men det blev en höhäck istället. 
#6: Låter lika smart det. Min kanin är sjuk, så hon lever nog ev. inte till sommaren
(Ska ta henne till veterinär nu framåt veckan tror jag) … Men kanske blir det en ny, ifall jag får för min mamma och pappa, och då kan man ju planera om.
Nej vad tråkigt!
Lycka till, hoppas hon klarar sig!
#8: Tack! :}
Men du får gärna visa bild på höhäcken.
#10: Riktigt snyggt faktiskt.
Avunsjuk.. :}
#12: Jo, det var super fint! :}
#13: Tack. :]
#14: Riktigt sugen på en egen kanin. Den vi har nu, är ju familjens, och jag kommer sakna henne massa sen "/
#15: Ja, det är kul med egen kanin. Dock är det ju inte kul att städa buren själv, men det får man räkna med. 
Ja, jag förstår dig. Jag skulle blivit väldigt ledsen om min kanin försvann. 
#16: För ca 1 vecka sedan avlivade vi min egna hamster.
#17: Nej vad tråkigt! :(
#18: Så vet ju hur man tar hand om djur osv.
#19: Ja det är ju en fördel. Har haft marsvin innan jag fick Theo men sedan blev vi tvugna att sälja dem pga att min storebror inte tålde dem och då var jag ju så liten att jag inte kunde ta hand om dem själv.
Och tack vare iFokus har jag lärt mig ännu mer om kaniner.
#20: Det är tur att iFokus finns :)
Ja, jag älskar det! Så fort man undrar något så är det bara att skriva här så får man massor av bra o smarta svar! :)
Och det är kul att läsa här när man inte har något att göra.