Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 2480 ggr
Borgbackens
0

Igenklibbat öga på kaninunge

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En unge ur den aktuella kullen har fått ett väldigt igenklibbat öga.. Har tvättat/baddat med koksaltlösning morgon och kväll i några dagar nu, men verkar inte hjälpa mycket..

Någon som varit med om något liknande? Ögat har lixom böjt in sej, eller hur man ska beskriva det..

Syns inte mycket på bilden, men man kan skymta lite..  

Kaninungen i fråga är ju bara 4 veckor, så känns inte bra att åka till vetten heller..

Hälsningar Johanna ~
Medarbetare på Teddykaniner.ifokus

www.borgbackens.weebly.com - Uppfödning av teddyvädurar ♥

Zvintos
0

Av det som syns på bilden så ser det absolut inte normalt ut och om tvättning av ögat inte funkat när man testat i ett par dagar, så bör man åka in. Är du osäker på att åka in med en 4 veckor gammal unge, så kolla efter en veterinär som är villig att åka ut till er istället.

Borgbackens
0

#1, Tänkte på det också, att han förmodligen lider utav det.. Han är väldigt svullen, och kliar sig konstant. Har även blivit väldigt slö på sistonde..
Vill ju absolut inte att han ska lida, men vill ju heller inte avliva om han har en chans.

Hälsningar Johanna ~

NelliZ
0

Låter ju inte normalt :/

Om vetrinären inte kan komma kanske man kan ta med sig mamman också? Vet inte så mycket om sånt.

Lycka till iaf!

//Julia

Borgbackens
0

#3, Måste ju då ta med mamman + hela kullen.. Blir kanske lite trångt med 6 niner i en transportbur Obestämd

Hälsningar Johanna ~

NelliZ
0

Ja…det är ju inte så smart x/

När upptäckte du att det var så med ögat?

//Julia

Borgbackens
0

#5, Bara för någon dag sedan, började tvätta direkt.. Kom helt hux flux..

Hälsningar Johanna ~

NelliZ
0

Jag har faktiskt vart med om något liknande.

Jag var dock 8 år och minns inte allt detaljerat. Men men…
Det hände min förra kanin. Kommer inte ihåg om det var igenklibbat men hon blundade med det ena ögat hela tiden och ville inte öppna det. Vi ringde till vetrinären som gav oss råd att åka in, och de gorde vi. Snuttan som hon hette fick ögondroppar vi skulle ge henne var 4de timma och även pencelin, vi skulle ge en gång om dagen, vi gorde det och efter ett tag åkte vi in igen för återbesök. Ögat var helt vitt..Tyvärr fanns det inget vi kunde göra och det slutade tragiskt nog med avlivnig.

Det behöver appsolut inte vara samma sak som hände Snuttan och förhoppnigsvis slutar det inte lika tragiskt. Men kontakta vetrinär så snart som möjligt!

Håller tummar och tassar för er. Glad

//Julia

Borgbackens
0

#7, Så är det när vi öppnar ögat på honom också.. Allderles vitt..
Hoppas på att vi ej läre avliva honom!

Ska kontakta vetrinär, och se vad de säger..

Tack! Glad

Hälsningar Johanna ~

zezagena
0

# 8 Tycker du ska åka in med stackaren, om det ej alltför långt (flera timmar), till vet borde det funka Tog själv 2 st 3 veckors ungar till vet o la tillbaka dem i boet sedan, de var borta ca 3 h från bo/mamma..

[Tilde]
0

#7 Kunde man inte operera bort ögat eller så istället för att avliva kaninen? Det är ju "bara" ett öga liksom.. Förvånad

[MiniPim]
0

Stackarn, våran kanin som nu tyvärr inte finns längre hade nått sånt problem . Hon var världens skyggaste och en dag lyckades hon rymma.det var på vintern då det kunde vara flera minusgrader. Men ja, vi försökte fånga in henne men det gicck inte alls , till slut en dag när vi försökte igen så kunde mamma sitta och klappa henne , utan att hon sprang iväg . Då s såg vi att ena ögat var ihop klibbat och ihjäl fruset sedan låg det pälstussar där. Vi ringde inte till veterinären för dem skulle säga att la. Ska rengöra det och det var vad mamma gjorde , hon fick stanna inne och nästa dag var hennes öga helt vitt :( alltså var hon blind. Tyvärr dog hon därefter… Hoppas detta inte skrämde dig men ögat var liksom vitt och ifast klibbat . Vi tror att något djur hade försökt ta henne och kanske petat i ögat. Mamman till bebben kanske råkat gå på den eller något ? Här hålls tassar och tummar!:)

minaninar
0

Läste lite.. viktigt att åka till vetten.. det kan tydligen sprida sig infektion upp i hjärnan om det får förbli obehandlat.. det kan bero på konjunktivit, fel på tänder eller bara igenkloggade tårkanaler eller nån annan infektion..

det går att googla lite olika eye disorder, eye disease rabbits.. treatment/rememdies

Zakarias
0

#10 skulle vara bättre att avliva än att operera bort mias för flera tusen kronor+ så besparar man kaninen mycket lidande. Hoppas allt löser sig med lillen!

sweetys
2

Jag hade för länge sedan en unge vars öga klibbade igen den dagen ungarna öppnade ögonen. Jag kunde inte ens se vart själva ögat var, och jag tvättade rent flera gånger om dagen, och tömde ögat på 2 indränkta bomullstussar med var (jävligt mycket för en liten 2-veckors bebis). Hur som helst fick jag en flaska med Jean Peau Eye Care från en bekant som jobbade på zoo. Helt outstanding! Jag som kämpat då i 4-5 veckor med den lille och koksaltlösning, och så fick hon då upp ögat på 5 min! Vid 8 veckors ålder var hon helt bra, dock troligen blind på det ögat (det blev liksom lilaaktigt) men hon levde och mådde bra, och hon fick ju såklart bo kvar hos mig:) Jean peau Eye Care finns bla på Bromma zoo för sådär 100-200 kr.

NelliZ
0

#10 Ja, ta bort ögat var ett alternativ. Men min familj tilsammans med vetrinären bestämmde oss för att inte ta de beslutet. Snuttan hade redan fått lida tillräckligt i nästan 2 månader med ögonfropparna och pencelinet utan någon förbättring. Dessutom sa vetrinären att det kan uppstå problem vid sövnig av så små djur. Så för hennes bästa lät vi henne sommna in….

//Julia

[Kanintokan]
0

Hoppas allt ordnar sig <3 Skulle också åkt in till en veterinär och kollat. Men bäst skulle ju vart om den kunde komma till er. Många kramar <3

[Plumskaniner]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Denna ungen avlivade vi då ögat (som ni ser) var igenklibbat och så hade den bara ett öra. Kändes bäst då man verkligen såg att den led, att det gjorde ont på den.

Tova.O
0

Min kanins öga var också helt klibbigt någon gång förra året. Först tog vi koksalt och tvättade hans öga men det hjälpte inte så då åkte vi in till vet. Och där så sköljde dem först Theos tårkanaler men det hjälpte inte så då fick vi några droppar som vi skulle ta i hans öga tills det blev bättre och det hjälpte.

“Fear doesn't shut you down; it wakes you up” - Veronica Roth

Borgbackens
0

#16, Tack! ♥

#17, Ajdå, stackarn.. Vad synd!

Kan ju meddela att lillkillen mår betydligt bättre nu :) 
Äter, dricker och kutar runt! 
Bestämde oss för att avvakta och fortsätta tvätta, vill inte stressa upp honom i onödan genom att åka till vetrinär. Sedan är den vetrinär vi har här inte särskilt duktiga på kaniner heller.

Ögat som förut var svullet och kladdigt, är nu inte längre svullet, och inte värst kladdigt heller. Han öppnar det ibland, men själva ögat är allderles rosavitt..
Han verkar heller inte särskilt irriterad heller, som tur är :)

Hälsningar Johanna ~

NelliZ
0

Gud vad tråkigt! :( R.I.P

//Julia