Kanin iFokus

Kanin

Etikettbur-och-aktivering
Läst 1622 ggr
thehalfbloodprincess
0

Hur städar man buren?

Om några dagar så ska vi hämta hem en kanin, och jag är jätteglad! Jag har läst på väldigt mycket och vet vilken mat de ska ha, vad man ska göra och inte göra med dem osv. Men en sak som jag inte har fattat är hur man städar buren? Jag hittar ingen information om det någonstans, så jag är tacksam för svar. Glad

(OBS: Det är en ganska stor utebur)

julia12313
0

Vissa kaniner som har uteburar brukar ju bajsa och kissa ute Flört så man behöver inte städa den så speccielt ofta. Jag brukar städa den med diskhandskar och lägga allt i en stor soppsäck.

[Tilde]
0

Jag undrar också lite, ska man använda något slags rengöringsmedel? Behövs detta även om kaninen använder toalett/kissar och bajsar utanför buren?

julia12313
0

Jag tror inte rengörnings medel behövs. Dom brukar ju som sagt kissa och bajsa ute. ( iaf mina kaniner )

[Tilde]
0

#3 Ja min använder sin toalett och ibland bajsar hon ute på balkongen. Kanske kan tvätta botten med vatten bara :)

[Linneape]
0

Det beror väl som på vad du har den i för bur! Jag har mina i en hästbox i lagårn och då tar jag bara en spade och skottar det i en säck och bär ut, sen på med nytt spån. :)

[linneasandberg]
0

jag brukar tvätta ur min innebur/toaletten med grönsåpa och vatten, funkar super

Zakarias
0

När jag städar inneburarna så tar jag bort allt spån och avföring, sköljer den om det kommit något på kanterna sen fyller jag på med underlag. Skurar den kanske 1-2ggr i månaden med gul eller grönsåpa blandat med vatten. sen sköljer jag med vatten.

Uteburarna skottar jag ut allt och fyller på med nytt. Skurar kanske en gång varannan månad.

thehalfbloodprincess
0

okej, tack så mycket!

Fridaaaa
0

Beror på hur stor bur osv.
Till min ena hane som har en bur som är 160 (eller om det var 180?)x65, så städar jag ca varannan vecka (toahörnan oftare) och till mina som har 2 kvm städar jag 1 gång/månad (storstäda, ta toahörnan oftare), till ena som har liten bur, blir det ca var 5-7 dag :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

AkaiTsuki
0

Jag måste göra rent Akkios toalåda minst varannan dag annars blir han sur och lessen av sig. Fast det är bra så jag inte missar ut på att göra rent + det luktar om jag inte gjort rent varje dag men han är ju en Innekanin.. Det luktar inte lika mycket då när det är utekanin

//Joanna

natha-mjau
0

Min innebur rengjorde jag med såpa.
Och sköljde ur noga med varmt vatten.
Ca 1 gång i månaden, minst.
annars så tog jag bara ur underlaget och bytte ut de nån gång i veckan när de behövdes.

[Northbridge]
0

Kör på en kattspade, en sådan man har när man rensar kattlådan till en katt. Fick den på köpet när vi köpte vår kanin för ungefär 5 år sedan… :-) Sen är det bara att städa ut allt som ligger i buren (är du lat, och kaninen inte har bajsat/kissat så jätte mycket, kan du ju istället bara rensa ut bajset och mesta dels kisset). Använd majsströ istället för spån. Framkallar inte allergi för kaninen på så jätte lätt sätt och blir heller inte lika dammigt/jobbigt att städa upp, luktar heller inte så mycket. :-)

Sen kan du ju någon gång ibland (ju oftare - desto bättre) städa buren helt. Alltså med såpa och vatten också!

[MiniPim]
0

Jag tar ut allt med spade, och sedan har jag en skottkärra framför :P Men det gäller utekaninerna, innekaninens bur tar jag ut och skjöljer (stavning) och häller ut allt i nån hög :)