Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 706 ggr
ninen DH
0

vad ska jag ha?

kan man ha två honor eller är det bäst med kille  tjej

Katten_
0

Det går oftast om de bor ihop från början och har en stor bur. Jag tycker att kille och tjej är bäst :)

/Christel & kaninerna! Glad

Fridaaaa
0

Kastrerad hane & hona brukar fungera bäst.
Men 2 honor som växt upp tillsammans brukar med fungera.
Dock ska man ha stor bur om dem ska bo ihop :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[sstorm]
1

Två honor KAN fungera, men det är ingen garanti. Jag fick sära på en kull där de var två honor och en hane samt mamman för att honorna började slåss (de två systrarna) vid 8 veckor.

Kastrerad hane och hona är säkrare, har aldrig hört ett fall där det inte fungerat pga hanen, utan isf har honan varit elak mot hanen

[Wera]
0

Håller med #3.
Haft fler hanar ihop med honor, enda gången det inte har fungerat är då en hane var agressiv mot typ allt (både andra kaniner oavsett kön och människor). Samt en hona som var lite surig mot andra kaniner överlag.

ninen DH
0

okej. tänkte att det var enklast om jag slapp vänta tiils den var stor nög och sedan kastrera och vänta efter så att dom kan bo ihop och så.

men om dom börjar bråka har jag ju en hona och en hane.

[sstorm]
0

Köp en vuxen hane som du kan kastrera

ninen DH
0

a fast jag vet en uppfödare som jag ska köpa av.

och jag tycker att  det vore roligare om den var mindre så kunde man ha den längre och så Flört

är det någon som haft två kaninhonor så att den kan berätta om hur det var med dom? Skrattande

[sstorm]
0

#7 Det finns honor som kan gå ihop och honor som inte kan gå ihop, det är inget man kan förutspå. Vill du vara säker köp två vuxna honor som bor tillsammans.

Fridaaaa
0

#7 Jag har 2 honor ihop nu, hade 3 honor ihop men fick ta bort den ena för 1½ månad sedan. Dock har jag stora yta till dem i boden, annars hade dem inte gått. Minst 1 hus/gömställe var plus tunnel osv. Dem bråkade ett tag efter att den ena honan avlivades men nu går det bättre igen.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

ninen DH
1

vill inte ta nån risk

har bestämt mig för en hane och en honaGlad

Katten_
0

Släppte ihop min kastrerade hane på 2 år, med min nya hona på 10-12 veckor idag.Glad

Hanen gick på henne direkt och försökte para sig. Och hon också, på honom.

När Cornflakes "fått sitt" och det var kanske efter.. hmm.. 40 försök.. :)

Så sluta han. Men hon sluta efter 20 kanske 25-30 försök.

Men nu är de bästa vänner och är ALLTID nära varandra, när Kiara (honan) går någonstans går Cornflakes efter. Och han slickar henne i öronen ganska ofta :)

/Christel & kaninerna! Glad

Ändast_kaninavel
0

spelar ingen roll men hona kastrerad hane brukar oftast klicka på en gång.

ninen DH
0

oki tack för tipsen ! Flört